Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:42:10 GMT

ایرانی ها و اعتماد؛ سرمایه ای که به راحتی بدست نمی آید

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۶۶۹۷

ایرانی ها و اعتماد؛ سرمایه ای که به راحتی بدست نمی آید

تهران- ایرنا- هنگامی که از دارایی و سرمایه سخن به میان می آید در بیشتر مواقع، ذهن ها به سمت پول و ثروت مادی می رود، اما آیا دارایی فقط به این موارد محدود می شود و نمی توان به موضوعات دیگر فکر کرد؟ بی تردید اعتبار و اعتماد نیز در زمره سرمایه هایی است که به راحتی بدست نمی آید.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اینکه در جایی زندگی کنیم که به هم اعتماد داشته باشیم، مطمئن شویم که دیگران به فکر ما هستند و به نفع ما عمل می کنند و در بدترین حالتش حداقل به ما ضرری نمی رسانند، سرمایه ای است که به راحتی قابل محاسبه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس اعتماد را هم می توان به مثابه یک دارایی و سرمایه ای هنگفت مطرح کنیم چرا که برای آحاد جامعه از کوچک و بزرگ، مرد و زن تا انواع سازمان ها، نهادها، گروه ها و اصناف مهم است.
وقتی اعتماد باشد، با خیال راحت از مغازه ها خرید می کنیم، در مواقع ضروری فرزندمان را بدون هیچ دغدغه ای به همسایه می سپاریم، به دیگران پول قرض می دهیم، بدون اینکه نگران پس ندادنش باشیم، یا حتی مالیات را به موقع می پردازیم چرا که می دانیم دولت، حتما آن را به نفع خودمان هزینه می کند.
پس اعتماد را می توان یک سرمایه عمومی محسوب و از آن به عنوان اعتماد اجتماعی یاد کرد. وقتی هم که از اعتماد اجتماعی سخن به میان می آید بالتبع اعتماد به نهادهای اجتماعی و سیاسی هم مطرح می شود که از مهم ترین آنها اعتماد به دولت است.
حال این سؤال مطرح می شود که اعتماد مردم کشورمان چقدر است؟ مثلا به دولت چقدر اعتماد دارند و متقابلاً دولت هم تا چه اندازه به آنها اعتماد می کند؟ مثلا چرا وقتی که دولت به مردم می گوید؛ « ارز نخرید»، شماری از مردم باز مقابل صرافی ها صف می کشند؟ چرا در کشوری مثل سوئد، دولت، 7 / 98 درصد مالیات ها را می تواند وصول کند، اما این میزان وصول در ایران خیلی کمتر است؟ آیا ایرانی ها به اندازه مردم سوئد به تاثیر مثبت مالیات ها و بهتر اداره شدن مملکت آگاهی ندارند؟ قطعا چنین چیزی نیست. این آگاهی را هم ایرانی ها، هم سوئدی ها و هم مردمان دیگر کشورها دارند، اما چه چیزی باعث اختلاف در پرداخت مالیات می شود آیا فکر نمی کنید به خاطر مساله اعتماد باشد؟ پس اعتماد می تواند مساله خیلی مهمی باشد چون با وجود آن می توان خیلی کارها را با خیال راحت انجام داد.
دکتر غلامرضا غفاری ، جامعه شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت اعتماد معتقد است: بدون اعتماد چیزی به نام جمع و جامعه معنایی ندارد. اگر این جمع و جامعه بناست که جمع و جامعه واقعی و مبتنی بر ارتباط باشد خود این ارتباط و رابطه اگر در معنای صحیح و درست آن وجود داشته باشد تولید یک انرژی، گرما و پویایی می کند و از اینجاست که می گویند اعتماد یک دارایی و یک سرمایه است که می تواند کنش های جمعی ، کنش های فرد در حوزه های جمع و حوزه های عمومی را تسهیل کند؛ ضمن اینکه به میزانی که این گرما و این انرژی کم بشود به تبع آن، اعتماد هم کم می شود.

**وضعیت اعتماد در ایران چگونه است؟
این استاد جامعه شناسی در خصوص وضعیت اعتماد می گوید: آمارها نشان می دهد اعتماد در حد متوسط است بنابراین، انتظار نمی رود که اعتماد اجتماعی به طور کل بالا باشد.
غفاری همچنین می افزاید: اعتماد نهادی در کشور (مثل اعتماد به دولت) نسبت به اعتماد عمومی در سطح پایین تری قرار دارد.
وی روند اعتماد در کشور را در مجموع در مواقعی ثابت و در جاهایی دچار کاهش ارزیابی می کند و در عین حال خاطرنشان می کند: اما آمارهای جدیدتر نشان می دهد که ما با یک فرسایش اعتماد مواجه هستیم وبه نظر می رسد افول اعتماد در یکی دو سال اخیر، قدری بیشتر باشد.
دکتر کرم حبیب پور، جامعه شناس و استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی هم در این خصوص چنین نظری را دارد: وضعیت موجود اعتماد در جامعه نشان می دهد که به طور کلی، اعتماد در همه شاخص ها پایین است. در پیمایش های انجام شده در سطح ملی، میزان اعتماد اجتماعی پایین است. حالا اگر مسئولین بخواهند خلاف آن را بگویند، به نظر من چیز کاذبی ایجاد می شود و کار را خراب می کند.
و اما دکتر تهمینه شاوردی، دیگر جامعه شناسی است که وقتی از او سوال وضعیت اعتماد در ایران پرسیده می شود، نظری مشابه دو جامعه شناس دیگر دارد و به دو پژوهش انجام شده در کشور یکی در سال 97 و دیگری در سال 93 اشاره می کند که براساس نتایج اخذ شده، بی اعتمادی که در سال 97 سنجیده شد در مقایسه با پژوهش قبلی یعنی سال 93 به بیش از 70 درصد رسیده است.
شاوردی همچنین اضافه می کند: شواهد نشان می دهد که هر چه به جلو پیش می رویم ، میزان اعتماد کاهش می یابد.
شاوردی که از منافع شخصی سخن به میان می آورد این نکته را هم خاطرنشان می کند: افراد از منافع شخصی خودشان به خاطر اعتماد به دولت نمی گذرند. برای مثال در مورد یارانه بیش از 6 یا هفت درصد از خواسته رییس جمهوری مبنی بر انصراف از یارانه ها حمایت نکردند. یعنی بیش از 70 درصد گفته اند که اعتمادشان به دیگران «کم» و«بسیار کم» است. در واقع در یک بازه زمانی سه، چهار ساله بین دو پژوهش، میزان اعتماد کاهش پیدا کرده است.

**جایی که اعتماد نباشد یا کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟
غفاری در پاسخ به این سوال می گوید: در جایی که اعتماد نیست، بهترین سیاست و سیاستگذاری ها نمی تواند محقق شود. به عنوان مثال یکی از مشکلات ما در دولت، نبود وحدت رویه است در جایی که این وحدت نیست و ما هر روز، یک سیاست اعلام می کنیم خودش ابهام جامعه را بیشتر می کند. در چنین شرایطی خیلی وقت ها می گویند که دولت ها بهتر است کاری نکنند یعنی وقتی به پیامدهای کار خود اطمینانی ندارند ورود نکنند.
این استاد دانشگاه تهران ادامه می دهد: به عنوان مثال در بحث ارزی اخیر، وقتی مدام سیاست های متفاوتی اعلام می شود خود این موضوع، دامنه ابهام را افزایش می دهد و نوعی هراس اجتماعی را ایجاد می کند. جامعه نیز وقتی متوجه می شود از سیستم کاری برنمی آید و دچار دستپاچگی شده است، اعتمادش به سیستم را از دست می دهد.
حبیب پور یکی از پیامدهای پایین بودن اعتماد را برجسته تر شدن نفع شخصی بیان کرد و درباره فردگرایی چنین توضیح می دهد: در ادبیات فردگرایی هم فردگرایی منفی و فردگرایی مثبت داریم. فردگرایی منفی در راستای منافع شخصی است و اعتماد هم در جایی اتفاق می افتد که فردگرایی از نوع مثبت حاکم باشد؛ این در حالی است که در جامعه ما فردگرایی منفی وجود دارد .
وی اضافه می کند: به دلیل نبود فردگرایی مثبت، اعتماد هم ضعیف است. در اینجا «دوراهی اجتماعی» رخ می دهد؛ یعنی حالتی که فرد بر اساس نفع شخصی دست به انتخاب می زند اما این انتخاب به ضرر جمع تمام می شود. فرد، ممکن است در کوتاه مدت با انجام کاری به نفع خودش عمل کند اما در بلند مدت این کار به ضرر او تمام می شود. بیشتر ما در این جامعه به این صورت رفتار می کنیم؛ یعنی راهی را انتخاب می کنیم که متضرر می شویم و و به همین خاطر بی اعتمادی، زیاد می شود.
شاوردی هم به یک پیامد عدم اعتماد در جامعه اشاره دارد و می گوید: در زمان حاضر بسیاری از هزینه هایی که می پردازیم به خاطر عدم اعتماد است. دیگر اینکه در جامعه ای که بی اعتمادی وجود دارد، افراد ، دایره ارتباطات خود را تنگ تر می کنند و به کسانی که فاصله دورتری از آنها دارند و به اصطلاح از نزدیکانشان نیستند ، اعتماد کمتر دارند ؛ به عبارت دیگر خاص گرا می شوند و همین خاص گرایی، ضد توسعه است.
به گزارش ایرنا ، این سه جامعه شناس به نظر می رسد که نظرات چندان مثبتی از وضعیت اعتماد در ایرانی ندارند و به تبیین علل و عوامل بروز آن ، با مدرک و دلیل می پردازند. در این راستا ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، میزگردی با عنوان اعتماد اجتماعی و پیامدهای اقتصادی، سیاسی آن برگزار کرد که غلامرضا غفاری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، کرم حبیب پور گتابی، جامعه شناس و استادیار دانشگاه خوارزمی و تهمینه شاوردی جامعه شناس و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی میهمانان این میزگرد بودند.
مشروح این میزگرد متعاقبا منتشر می شود.
پژوهش ** 1776 ** س.م**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: كليات اعتماد ميزگرد گزارش ميزگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلوس: می‌توانستیم استقلال را ببریم

وینگر پرتغالی تراکتور معتقد است تیمش می‌توانست استقلال را شکست دهد.

به گزارش ایسنا، ریکاردو آلوز پس از بازی با استقلال اظهار کرد: به نظرم عملکرد خوبی داشتیم، صادقانه می‌گویم که می‌توانستیم سه امتیاز بازی را بدست آوریم. متاسفانه نتوانستیم پیروز شویم.

او درباره اینکه نتوانست در این مسابقه پاس گل بدهد، عنوان کرد: دلیلی ندارد، من به پاس گل دادن یا ندادن فکر نمی‌کنم و تنها با برد تراکتور خوشحال می‌شوم. من اینجا هستم که به تیم کمک کنم.

آلوز در مورد اینکه تعداد هواداران این تیم در بازی امروز نسبت به گذشته کمتر بودند، گفت: طبیعی است زیرا ما آنچنان خوب نبودیم ولی ما نهایت توانمان را می‌گذاریم. ما می‌خواهیم نتیجه‌ای که هواداران می‌خواهند را کسب کنیم. از آنها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در بازی‌های آینده هواداران بیشتر نیز بیایند زیرا که ما یک خانواده هستیم. ما به همدیگر نیاز داریم.

وینگر پرتغالی تراکتور درباره بازی جام حذفی گفت: من بازی به بازی فکر می‌کنم، اینکه سه امتیاز بازی‌ها را بدست آوریم و بهتر شویم. ما برای رسیدن به آسیا و صعود در جدول به پیروزی نیاز داریم و اکنون نیز روی بازی با فولاد تمرکز کرده‌ایم.

آلوز در رابطه با جدایی خمس گفت: این تصمیم با باشگاه است. من نظری ندارم و به مربی جدید خوش‌آمد می‌گویم. بابت زحمات خمس از او تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وینگر پرتغالی تراکتور: می‌توانستیم استقلال را شکست دهیم
  • آلوس: می‌توانستیم استقلال را ببریم
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد