Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@14:52:08 GMT

شاید مجبور به کوچک تر کردن بسته خدمات شویم

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۷۴۴۱

شاید مجبور به کوچک تر کردن بسته خدمات شویم

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به کنترل هزینه‌های سلامت از ابتدای امسال گفت: اگر وضع فعلی ادامه یابد، ممکن است مجبور شویم به نوعی بسته خدمات را کوچک تر کنیم. به همین دلیل تلاش شد در این مدت از هزینه‌های غیرضرور و گسترش‌های غیرضرور پرهیز کنیم، ۲۵۰ راهنمای بالینی نوشته شد، نظام ارجاع در بخشی از کشور مستقر شد و کنترل نسخ صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اجتماعی/ دکتر سید حسن هاشمی در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که امروز، ۱۰ شهریورماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: روسای بیمارستان‌ها طی ۵ سال گذشته زحمات زیادی را متحمل شدند. مهمترین اتفاقی که در قالب طرح تحول افتاد، کاهش هزینه‌های مردم در بخش بستری بود؛ به طوری که این سهم از رقم بالای ۶۰ درصد به کمتر از ۴۰ درصد و در سال ۹۵ به ۳۵ درصد کاهش یافت این درحالیست که طبق برنامه ششم توسعه، این رقم باید به ۲۵ درصد برسد بنابراین اقدام انجام شده در این زمینه کار بزرگی بود.

وی با اشاره به نوسازی و بازسازی ۲میلیون و ۷۰۰هزار مترمربع از فضاهای بیمارستانی و مراکز درمانی اظهار کرد: در قالب طرح تحول سلامت ۲۵ هزار تخت بیمارستانی اضافه و ۵۰ هزار تخت بیمارستانی تعویض شد. ۵۷ هزار قلم تجهیزات پزشکی نیز در این مدت اضافه شد. مجموعه این اقدامات به معنای افزایش دسترسی به خدمات سلامت بویژه در نقاط محروم است همچنین زایمان طبیعی، رایگان و بالغ بر ۲۰۰۰ اتاق ویژه زایمان طبیعی ساخته شد. ۱۵هزار پزشک متخصص نیز توزیع شد. این اقدامات تنها بخشی از اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول است.

هاشمی با اشاره به کنترل هزینه‌های سلامت از ابتدای امسال گفت: البته این موضوع به معنای کاهش خدمات نیست اما اگر وضع فعلی ادامه یابد، ممکن است مجبور شویم به نوعی بسته خدمات را کوچکتر کنیم. به همین دلیل تلاش شد در این مدت از هزینه‌های غیرضرور و گسترش‌های غیرضرور پرهیز کنیم، ۲۵۰ راهنمای بالینی نوشته شد، نظام ارجاع در بخشی از کشور مستقر شد و کنترل نسخ صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با کمک جامعه پزشکی توانستیم بخشی از خدمات غیرضرور را در قالب لیست انتظار قرار دهیم و آنچه که خدمات زیبایی محسوب می‌شود، از پوشش بیمه حذف شد همچنین بالغ بر ۲ میلیون همپوشانی بیمه‌ای حذف شد و بیمه‌ها با توجه به اعتباراتی که داشتند، برای خدمات سقف گذاشته‌اند.

هاشمی با بیان اینکه ضمن توجه به کنترل هزینه‌ها در بحث تحریم نیز مشکلات ما شکل جدیدی به خود می‌گیرد،اظهارکرد: در این شرایط روسای دانشگاه‌ها ضمن توجه جدی به کار اصلی خود یعنی «پیشگیری» باید هزینه‌ها را به نحوی کنترل کنند که مردم آسیب نبینند و بسته خدمت خیلی کوچک نشود و بی‌تردید این موضوع نیازمند حمایت مجلس است. در عین حال باید آماده مقابله با کمبودهای احتمالی ناشی از تحریم باشیم.

وی در ادامه صحبت هایش، نقدینگی را مشکل جدی بیمارستان ها خواند و گفت: بیمارستان‌ها در طول یک سال گذشته خدماتی را ارائه داده‌اند که هنوز موفق نشده‌اند پول آن را دریافت کنند این در حالیست که ۱۱۰هزار نفر از پرسنل بیمارستان‌ها، حقوق‌شان را از دولت نمی‌گیرند و حقوق آنها از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تامین می‌شود و این موضوع متفاوت از بحث کارانه هاست بنابراین مدیریت چنین بنگاه اقتصادی، سخت و پیچیده است چرا که وقتی بیمارستان نتواند یک سال پولش را دریافت کند، تمام چرخه اقتصادی بیمارستان بر هم می‌ریزد.

وزیر بهداشت با اشاره به درخواست رییس کمیسیون بهداشت مجلس از رییس مجلس مبنی بر برگزاری جلسه ‌ای با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، رییس سازمان تامین اجتماعی، گمرک و وزرای صنعت و بهداشت جهت بررسی مشکلات ارزی و نقدینگی حوزه سلامت اظهارکرد: طبق قانون مصوب مجلس، هر دستگاهی که از بیمارستان‌ها خرید خدمت می‌کند باید طی دو هفته ۶۰ درصد مطالبات و طی سه ماه مابقی آن را بپردازد. در قانون بودجه ۹۷ نیز به صراحت تاکید شده که تامین اجتماعی باید سهمش را به‌موقع بپردازد این درحالیست که ما همچنان در انتظاریم قانون اجرا شود و مطمئنیم جلسه شما با سازمان‌ها و دستگاه‌های مذکور بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی افزود: بنا برقانون مصوب مجلس، قیمت‌گذاری خدمات پزشکی به دولت واگذار شده است این در حالیست که چون دولت خریدار عمده خدمات است و باید از جیب پول بپردازد، هیچ‌گاه قیمت تمام شده را مد نظر قرار نمی‌دهد و این باعث ورشکستگی بیمارستان‌هاست به‌طوری که تراز مالی بسیاری از بیمارستان‌ها منفی شده است. به نظر می‌رسد اگر فرمول سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده، صحیح و کارکردش در سایر بخش ها مورد پذیرش است، مجلس بخش پزشکی را نیز در اختیار این سازمان قرار دهد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است

«علی تاجرنیا» رئیس جامعه دندانپزشکی ایران دربارۀ رویکرد حمایتی دندانپزشکان از مردم در شرایط اقتصادی جامعه که پیش از این اعلام شده بود، گفت: در امر سلامت دهان دو بحث جدی وجود دارد؛ یکی بهداشت و پیشگیری است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و لثه می‌شود و دیگری درمان است. در گذشته دندان پزشکان کمتر به امر بهداشت و پیشگیری توجه داشتند، اما با توجه به رویکر جامعه پزشکی در چند سال اخیر، سعی شده با برگزاری برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی و سواد مردم در زمینه بهداشت دهان افزایش یابد و نیاز به درمان دندان کمتر شود.

دنداپزشکان چه کمکی به افراد نیازمند می کنند؟

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کمک دندانپزشکان به افراد نیازمند گفت: کمکی که ما دندانپزشکان می‌توانیم انجام دهیم این است که با آموزش دربارۀ بهداشت دندان از مشکلات دهان و دندان برای افراد جلوگیری کنیم. همچنین کار دیگری که در راستای این مسئله انجام می‌دهیم حضور در اردوها و کلینیک‌های نیکوکاری و خیریه برای قشر آسیب دیده است.

تاجرنیا با اشاره به مقوله پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری ها، یک مسواک، یک خمیر دندان و یک نخ دندان نیاز است. موضوع پیشگیری و بهداشت دهان و دندان مربوط به قبل از درمان دندان است. مشکل از جایی شروع می شود که دندان به مرحله درمان برسد و باید به پزشک مراجعه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران مهم‌ترین بخش گرانی هزینه دندانپزشکی را مربوط به هزینه تمام شده خدمت دانست.

تاجرنیا دربارۀ گرانی مواد و کم بودن دستمزد دندانپزشک گفت: دو بخش اصلی خدمات دندانپزشکی عبارتند از بخش فنی که همان هزینه مطب، تجهیزات و از همه مهم‌تر مواد است که متاسفانه مواد دندانپزشکی در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی خیلی گران شده است و بخش دوم به دستمزد دندانپزشک مربوط می شود که تغییرات کمی می‌کند، که البته این تغییرات کم بر اساس مصوبه دولت است و آنچه مهم است این است که دستمزد پزشک نسبت به هزینه های بخش فنی همواره رشد کمتری داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاهش هزینه های دندانپزشکی باید در نظر گرفت؟ گفت: در حوزه درمان باید به سمت پوشش بیمه‌های همگانی برای خدمات سطح یک و همچنین خدمات تخصصی توسط بیمه‌های تکمیلی حرکت کنیم که این مسئله در چند سال اخیر انجام شده، اما نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

او در مورد عدم توجه به سلامت دهان و دندان در جامعه گفت: متاسفانه هم دولت و هم مردم امر سلامت و بهداشت دهان و دندان را خیلی جدی نمی‌گیرند. به طوری که میلیون‌ها تومان برای جراحی‌ها و داروها هزینه می شود، اما به امر سلامت دندان توجهی نمی‌شود.بابت هزینه های خدمات دندانپزشکی در امر دندان سهم دولت بسیار اندک است و بیشتر هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، بنابراین باید با تقویت بیمه‌ها شرایط به گونه‌ای شود که هزینه‌های خدمات درمانی به حداقل برسد.

تاجرنیا دربارۀ گرانی هزینه های دندانپزشکی و ناتوانی قشر نیازمند در تامین این هزینه‌ها گفت: خدمات دندانپزشکی بدلیل گرانی هزینه تمام شده‌اش، در همه کشورهای خدمات گرانی است. به این ترتیب قشر آسیب‌پذیر باید از حمایت دولت برخوردار باشند.همچنین یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد، این است که باید شرایطی را در همه درمانگاه‌ها ایجاد کنند تا خدمات بیشتر و بهتری در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران افزود: بالغ بر ۲۵۰۰ مرکز خدمات درمانی داریم که در حیطه دندانپزشکی هستند ومتخصصان و فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در آنجا مشغول به کارند. دولت باید فضا و شرایطی ایجاد کند که این همه هزینه و خدمات موجود فقط معطوف به کشیدن دندان یا جرم گیری دندان نباشد و باید درمان‌هایی از قبیل پر کردن و روکش و… را هم انجام دهند.

وی گفت: اولین قلمی که در سبد نیازهای اساسی مردم کم می شود، خدمات دندانپزشکی است. مردمی که برای خرید مایحتاج زندگی خود مشکل دارند به طور طبیعی این خدمات را حذف می‌کنند.

خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌ است

تاجر نیا در مورد حمایت از مردم در حیطۀ سلامت دندان افزود: ما اگر ببینیم که هزینه تمام شده برای مردم گران است، سعی می‌کنیم در این زمینه با مردم همکاری کنیم. اگر چه خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌اند، اما در واقعیت گران نیستند، بلکه بدلیل نداشتن تناسب بین افزایش تورم و توان خرید، مردم دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از هم وطنان در خارج کشور بدلیل بالا بودن هزینه دندانپزشکی در خارج کشور برای مشکلات دندانپزشکی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با بیان اینکه مشکل تامین هزینه‌ دندانپزشکی در کم بودن درآمدها نیز هست، گفت: با افزایش قیمت در تجهیزات، درآمد خالص دندانپزشک نسبت به چندین سال پیش، رو به کاهش است. باز هم تاکید می کنم که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما گران نیست، بلکه درآمدهای مردم کم است و این درآمد کم جوابگوی همۀ نیازها نیست. در مجموع باید وضعیت اقتصادی در کشور بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد تا بتوانند از خدمات بهتری برخوردار باشند.

وی همچنین درباره «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار می شود، گفت: وزارت بهداشت رویکرد جدیدی را در مورد بهداشت دهان و دندان در پیش گرفته بطوری که در هفته آینده دو روز را برای اجرای پویش دهان و دندان در نظر گرفته است. در این پویش، دندان پزشکان حاضر، در مدارس حاضر می شوند و به آموزش و رسیدگی به دندان‌های کودکان می‌پردازند. پزشکان حاضر بعد از معاینه کودکان، مشکل آن‌ها را آنلاین ثبت می‌کنند و به معلم و خانواده آن‌ها اعلام می کنند که هر چه زودتر به مشکل دندان این کودکان رسیدگی شود تا درمان آسان‌تر شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم!
  • آخرین جزئیات از آتش سوزی خیابان شهید رجایی/ آتش تحت کنترل است