Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعات انجام شده بر روی جوانان ۱۷ ساله اروپایی نشان می‌دهد که استفاده از الکل و سیگار موجب انسداد شریان‌های اصلی نوجوانان شده و احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش مهر، به نقل از گاردین، بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از الکل و سیگار در نوجوانان بر روی عروق اصلی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و باعث انسداد آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تحقیقات انجام شده بر روی نوجوانان ۱۷ ساله، آن دسته از این افراد که از الکل و سیگار استفاده می‌کنند نسبت به دیگر هم‌سن‌های خود که از این دو ماده استفاده نمی‌کنند، با انسداد عروق اصلی خود روبرو هستند.

انسداد شریان‌های اصلی بدن نشان‌دهنده آسیب به عروق خونی است. ازسوی دیگر آسیب به عروق خونی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی متعددی از جمله سکته‌ قلبی و مغزی را به‌دنبال دارد.

براساس تحقیقی که به‌تازگی بر روی هزار و ۲۶۶ نوجوان اروپایی ۱۷ ساله انجام شد، حدود هزار و ۱۰۰ نفر از نوجوانان در این رده سنی از الکل استفاده می‌کنند. به‌علاوه بیش‌از ۱۰۰۰ نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال اروپایی نیز به استفاده از مشروبات الکلی اذعان کردند. براساس این گزارش، ۶۶۱ نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله نیز به سیگار اعتیاد دارند.

اما آمارها درخصوص نوجوانان معتاد به‌استفاده از الکل و سیگار در اروپا تمامی ندارد. آمارها نشان می‌دهد، ۲۳.۸ درصد از نوجوانان ۱۷ ساله اروپایی از سیگار استفاده می‌کنند.

به‌علاوه بیش‌از سه چهارم نوجوانان در روز بین ۳ تا ۹ نوشیدنی الکی مصرف می‌کنند. حتی ۱۰ درصد از نوجوانان نیز اعلام کرده‌اند که ممکن است در روز بیش‌از این تعداد هم نوشیدنی الکلی استفاده کنند.

جان دینفیلد استاد دانشگاه لندن و یکی از نویسندگان این گزارش، درخصوص شیوع استفاده از الکل و سیگار در میان نوجوانان اروپایی می‌گوید: متاسفانه مصرف الکل و سیگار در میان نوجوانان به امری عادی و یک شیوه زندگی تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه گفت: به‌تازگی نیز مطالعات نشان داده که مصرف الکل هیچ فایده‌ای برای بدن نداشته و حتی کم‌ترین مقدار آن نیز برای بدن مضر است. ما نیز در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که مصرف الکل حتی در سنین پایین و نوجوانی هم به بدن آسیب خواهد زد.

براساس این گزارش، روند انسداد شریان‌های اصلی بستگی به میزان استفاده از دخانیات دارد. به‌طوریکه بسته شدن عروق اصلی در میان نوجوانانی که به تازگی شروع به استفاده از سیگار کرده‌اند کم‌تر است. همچنین افرادی که در طول زندگی خود بیش‌از ۱۰۰ سیگار استفاده کرده‌اند، بیش‌تر از کسانی که در زندگی خود حدود ۲۰ سیگار مصرف کرده‌اند، دچار بسته شدن شریان‌های اصلی بدن خود می‌شوند.

به‌گفته این محقق، هرچند افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند باز هم نسبت به دیگران دچار انسداد عروق هستند اما این روند ممکن است بعد از مدت‌ها برگشت‌پذیر باشد و فرد پس از ترک سیگار کمی بهبود یابد.

در پایان این گزارش آمده‌است، براساس تحقیقاتی که از سال ۱۹۹۱ بر روی تاثیر انسداد عروق اصلی و بروز بیماری‌های قلبی در نوجوانان انجام شده، هنوز این امر کاملا ثابت نشده است. هم‌چنین اطلاعات این گزارش محدود بوده و ممکن است در برخی ارقام آن خطا وجود داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیگار الکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۸۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر

باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در وضعیت هشدار قرار گرفته اند. مصرف مواد مخدر به نام اسنوس در میان بازیکنان به شدت افزایش یافته است که می‌تواند روی سلامتی آن‌ها تاثیر بگذارد. در تصاویری که اخیرا منتشر شده است بازیکن چیزی شبیه به چای کیسه‌ای را در میان لثه و گونه اش قرار داده است تا آن را مزه کند.

عکس جیمی واردی (لسترسیتی)، ویکتور لیندلف (منچستریونایتد)، دنی مورفی (لیورپول)، مارکوس رشفورد (منچستریونایتد)، برترند ترائوره (بازیکن سابق استون ویلا) و مارک گیلپسی (نیوکاسل) در حال مصرف این مخدر دیده شده است. 

فروش اسنوس به خاطر خطرناک بودنش در اروپا ممنوع است، اما پس از برگزیت در انگلیس قانونی شده است. با این حال هشدار پزشکان مانع از آن نشده است که مصرف اسنوس به یک اپیدمی در فوتبال انگلیس تبدیل نشود. عوارض این مواد به اندازه‌ای بالا است که خیلی از اعضای لیگ برتر تقاضای کمک کرده اند.

اسنوس شامل ۳۰ نوع ماده شیمیایی است که نیکوتینش سه برابر یک نخ سیگار است. با این حال تصور می‌شود که کمتر از سیگار برای سلامتی خطر دارد. اسنوس پودر مرطوب سیاه رنگی است که در کیسه‌های کوچک قرار داده می‌شود. افراد با گذاشتن این بسته‌ها زیر زبانشان می‌توانند از مزه کردنش لذت ببرند. 

خیلی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر به این مواد اعتیاد پیدا کردند و در تلاش هستند تا آن را ترک کنند. بر اساس تحقیق انجمن حرفه‌ای فوتبال مصرف اسنوس تنها روی سلامتی تاثیر مخرب نمی‌گذارد و کودکان ممکن است از بازیکنان محبوب خود الگو برداری کنند. مصرف بیش از حد این مواد موجب نگرانی انجمن حرفه‌ای فوتبال شده است و این سازمان هشدار داده که اعتیاد بالا است. طبق تحقیقات برخی بازیکنان روزانه ۲۵ کیسه اسنوس مصرف می‌کنند. آن‌ها کیسه‌ها را زیر لب بالای خود می‌گذارند. 

یک منبع آگاه به نشریه سان گفت: "تعداد زیادی از بازیکنان درگیر آن شدند، چون نمی‌دانند که نیکوتین اسنوس اعتیادآور‌تر از سیگار است. حتی بازیکنان ذخیره هم از این مواد مصرف می‌کنند. پزشکان باشگاه‌های انگلیسی می‌ترسند که نحوه مصرفشان از کنترلشان خارج شود. " مصرف بیش از اندازه اسنوس خطر ابتلا به سرطان دارد. این ماده، چون داخل دهان قرار می‌گیرد می‌توانند آسیب‌های جدی به لثه بزند و احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. همچنین موجب سرطان حلق، پانکراس و معده شود. 

خرید اسنوس به آسانی از طریق اینترنت انجام می‌پذیرد و مصرف کنندگان برای یک پاکت کمتر از پنج یورو هزینه می‌کنند. انجمن حرفه‌ای فوتبال اعلام کرد نیاز است تا اقدامات لازم برای منع بازیکنان از مصرف این مخدر انجام شود و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود. نیکوتین موجود در اسنوس به شدت اعتیاد آور است که ترک آن خیلی سخت است.

این مخدر علاوه بر خطر ابتلا به انواع سرطان، مشکلات قلبی و مغزی را نیز ممکن است به همراه آورد. در حالی که این مخدر دود نمی‌شود، اما ترکیبش روی مغز تاثیر می‌گذارد، موجب افزایش دوپامین می‌شود و مصرف کننده مانند کسی که سیگار می‌کشد از آن لذت می‌برد. 

لی جانسن، سرمربی تیم هیبرنین اثرات این مخدر را از نزدیک مشاهده کرده است و معتقد است که ۳۵ تا ۴۰ درصد بازیکنان اسنوس مصرف می‌کنند. البته این آمار بالا نیست. باشگاه‌هایی مانند استون ویلا تصمیم گرفته اند بازیکنانی که این مخدر را مصرف می‌کنند جریمه کند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد فروش این مواد در میان پسران ۱۳ و ۱۴ ساله در آکادمی‌ها دیده شده است. همچنین یک بازیکن حاضر در دسته دو به دلیل مصرف بیش از اندازه اسنوس در لثه اش تومور سرطانی یافت شده است.

منبع: جماران

tags # فوتبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • آنچلوتی آدامس می‌جود چون سیگار ممنوع است!‏
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت