Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر استفاده صحیح و ضرورت آموزش‌های لازم کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داخلی، گفت: فضای مجازی امروز با وجود برخی خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت، به علت عدم استفاده صحیح در ابعاد فردی و اجتماعی تهدیدات بسیاری را هم برای خانواده‌ها داشته است، که یکی از این تهدیدات اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت است که در صورت عدم مدیریت صحیح و به‌موقع می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با تأکید بر اینکه باید تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دروسی را به آموزش محتوای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند، افزود: باید ساز‌وکار جدیدی برای آشنایی با چگونگی استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این مراکز ایجاد شود؛ متأسفانه در حال حاضر عدم استفاده صحیح از این فضا سبب بحران‌های جدی در خانواده‌ها شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از اینترنت ملی و مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند امنیت و آسایش را برای خانواده‌ها به همراه آورد، ادامه داد: این کار نه تنها بسیاری از جرایم را در این فضا کاهش می‌دهد بلکه موجب صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برای کشور و همچنین کاهش هزینه‌های اینترنتی در جامعه می‌شود.
خرم‌آبادی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر ساز و کار قوه قضائیه در برخورد با انتشا‌ر محتوا‌های غیراخلاقی و ناپسند در برخی از شبکه‌های اجتماعی داخلی و سایت‌های کاربر محور ایرانی، گفت: به علت حجم بالای کاربران در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی متأسفانه کوتاهی‌هایی در این موارد دیده می‌شود، اما اگر خانواده‌ها و مردم مواردی را مشاهده کردند باید گزارش دهند تا سایت‌ها و مدیران شبکه‌های اجتماعی را ملزم به برداشتن محتوا‌های نادرست و ناپسند کنیم.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اظهار کرد: می‌گویند «من له الغنم فعلیه الغرم»، یعنی هرکس که غنم و منفعت برای اوست، غرم و خسارت نیز بر عهده او خواهد بود. بر همین اساس خود سایت‌ها و مسئولین شبکه‌های اجتماعی موظف هستند که اگر کسی محتوای غیر اخلاقی را منتشر کرد ابزار شناسایی و حذف را ایجاد کند. البته معمولا این نظارت از سوی مسئولان این شبکه‌ها و سایت‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به حجم گسترده محتوای منتشر شده در سایت‌های کاربرمحور داخلی هم گفت: مسئولان سایت‌های کاربر‌محور بر اساس تبصره ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای مکلفند به محض اطلاع ضمن حذف محتوای غیر قانونی مراتب را به کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اطلاع دهند تا اقدام قانونی لازم در خصوص برخورد با فرد متخلف به عمل آید.
خرم‌آبادی اظهار کرد: هم‌اکنون با تعاملی که بین کارگروه و مدیران سایت‌ها وجود دارد مدیران سایت‌های کاربرمحور مکلف به ایجاد نظارت شده‌اند. یعنی نظارت داخلی توسط مدیران سایت‌ها وجود دارد، ولی مطلوب نیست. ما اطلاع داریم که مدیران سایت‌های کاربر محور روزانه تعداد زیادی محتوای غیر قانونی را حذف می‌کنند، اما نظارت بر ۴۰ میلیون کاربر اینترنت که آزادند هر چیزی را روی این سایت قرار می‌دهند مقداری مشکل است و باید با ابزار فنی این نظارت انجام شود.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به ایکنا گفت: اگر افراد در داخل کشور مطالب را بارگذاری کرده باشند، به راحتی می‌توان مشخصات فنی آنان را دریافت و علیه آن‌ها اعلام جرم کرد و آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار داد؛ لذا هر سایتی که محتوای غیر اخلاقی در آن منتشر شده باشد و مسئولین آن اطلاع داشته باشند باید مراتب را به کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اطلاع دهند.
وی تصریح کرد: البته باید نظارت بیشتر باشد تا خلاف کمتر شود؛ مدیران سایت‌ها هم باید کسانی را که مرتکب خلاف در سایت‌های داخلی می‌شوند، طبق تبصره ۲ ماده ۲۳ به ما اعلام کنند که ما آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار دهیم؛ لذا از همه مردم تقاضا داریم اگر تخلفی را در سایت‌های کاربر محور داخلی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی مشاهده کردند مراتب را از طریق پایگاه اطلاع رسانی internet.ir به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش کنند تا مورد بررسی و پیگیری قضایی قرار گیرد.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فناوری اطلاعات فضای مجازی خرم آبادی قوه قضائیه نظارت بر فضای مجازی تخلفات فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۸۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه جلسه همفکری مسوولان فرهنگی و هنری البرز به میزبانی حوزه هنری این استان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج، رئیس حوزه هنری البرز، معاون فرهنگی و هنری سپاه استان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برگزار شد.

این جلسه با هدف بحث، تبادل نظر و هماهنگی برای انجام اقدامات و برنامه های فرهنگی و هنری در استان البرز برگزار و در خصوص برپایی ششمین کنگره شعر امام حسن مجتبی (ع) تحت عنوان حدیث حسن نیز مباحثی مطرح و مقرر شد این اقدام فرهنگی در قالب یک لایحه به شورای اسلامی شهر کرج ارسال و ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

محمد مهرابی، رییس حوزه هنری استان البرز در این جلسه با تاکید بر ضرورت حمایت از گروه های فرهنگی و هنری استان گفت: باید با حمایت از هنرمندان بستر رشد روزافزون آنها را فراهم کنیم تا انگیزه این قشر برای فعالیت در این استان و کمک به ترویج فرهنگ و هنر انقلابی افزایش یابد زیرا با کمک هنرمندان می توانیم در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه گام برداریم.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز هنرمندان را بازوان ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواند و بیان کرد: همانگونه که در شهر و استان سایت اداری وجود دارد، لزوم ساخت یک سایت فرهنگی و هنری نیز به منظور ایجاد یک مجموعه منسجم جهت ساماندهی انجمن ها و فعالیت های هنری احساس می شود.

کد خبر 6092522

دیگر خبرها

  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای