Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه - ایرنا - مدیر اجرایی جشنواره کهن آواهای تنبور دالاهو گفت: در دومین سال برگزاری این جشنواره در کشور 183 هنرمند در قالب 18 گروه با هم رقابت می کنند.

علی شبستری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این جشنواره در روستای «بان زلان» شهرستان دالاهو برگزار می شود، افزود: این جشنواره از روز جمعه 9 شهریور در 2 بخش تک نوازی و گروهی نوازی مقام های تنبور در کشور آغاز شده و امروز به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: اساتید به نام موسیقی کشور از جمله کیهان کلهر، اردشیر کامکار، حسین علیزاده، علیرضا فیض بشی پور، کیخسرو پور ناظری و علی اکبر مرادی در این جشنواره نظارت و داوری می کنند که نشانه اهمیت دادن آنان به موسیقی کهن ایرانی است.
شبستری، استان های حاضر در جشنواره تنبور را خرسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، کرمان، آذربایجان غربی، لرستان، همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه ذکر کرد.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو در ادامه گفت: در جشنواره کهن آوای تنبور علاوه بر نواختن مقام های مختلف تنبور؛ موسیقی های کهن و اصیل کُردی مانند شمشال، دوزله، دیوان و هوره نیز به منظور تقویت و حفظ این گونه آواهای کهن اجرا می شود.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای هنری و جلوگیری از موسیقی مبتذل زیر زمینی ذکر کرد.
شبستری قدمت ساز تنبور را بیش از هفت هزار سال دانست و گفت: تنبور قدیمی ترین سازی است که در دنیا نواخته شده و همه باید تلاش کنیم که حفظ شود.
وی از مسئولان استانداری کرمانشاه به خاطر حمایت از برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و خواستار حمایت های بیشتر مسئولان ملی و استانی به این گونه جشنواره های فرهنگی و هنری شد.
روستای بان زلان سفلی با جمعیتی در حدود 200 تن از توابع بخش گهواره شهرستان دالاهو در حدود 100 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.
3209/3033

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي استان كرمانشاه موسيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی، مستند-انیمیشن کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند جایزه بهترین انیمیشن کوتاه به همراه جایزه نقدی را دریافت کرد. 

با توجه به اینکه جشنواره کلیولند از رویدادهای واجد شرایط اسکار در بخش فیلم کوتاه است، فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» با دریافت این جایزه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار فیلم کوتاه در سال آینده میلادی خواهد بود.
چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند از ۱۵ تا ۲۵ فروردین (۳ تا ۱۳ آوریل در آمریکا) برگزار شد.

این فیلم به کارگردانی بهزاد نعلبندی در بخش مستند بین‌المللی با آثار مهمی از سینمای جهان رقابت می‌کند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «در ۵ آبان ۱۳۹۹، یک قایق بادی سواحل دانکرک فرانسه را ترک می کند تا ۱۹ مهاجر غیرقانونی را به انگلستان برساند اما پس از چند دقیقه واژگون می شود. هفت مهاجر در کانال مانش غرق می‌شوند، پنج نفر آنها یک خانواده کرد-ایرانی به نام ایران‌نژاد بودند که در آرزوی زندگی بهتر به این سفر سخت رفته بودند و این فیلم در مورد آن خانواده است.»

این فیلم ۱۷ دقیقه‌ای ساخته جدید بهزاد نعلبندی است که ساخته قبلی او با عنوان «کاغذ پاره‌ها» در جشنواره‌های سینمایی جهان و ایران حضور داشت و جوایزی کسب کرد.

«آنیتا، گمشده در اخبار» پیش از این در جشنواره‌های جیلاوا کشور چک، توکیو انیمه ژاپن، هیوستون آمریکا، بیست و هشتمین جشنواره فیلم انیمیشن کاتالونیا؛ انیماک، بیرمنگام انگلستان، جشنواره انیمیشن هند و چهل‌وسومین دوره جشنواره استانبول ترکیه حضور داشته است.

عوامل مستند- انیمیشن «آنیتا، گمشده در اخبار» عبارتند از طراح صدا: انسیه ملکی، آهنگساز: مصطفی محمودی، نویسنده، کارگردان، تدوینگر، انیماتور و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، پخش بین المللی: شرکت مستقل‌های ایرانی با مدیریت محمد اطبایی.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد
  • اعلام گروه‌های منتخب جشنواره آیین‌های نمایشی روستایی رضوی
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند
  • فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد
  • رقابت ۱۰ پرده‌خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
  • افزایش رقابت میان برنامه سازان با جشنواره پژواک رادیو