Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@00:30:27 GMT

علم کوه تاریخ جاودانه دیواره نوردان همدان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۱۰۶۸۹

علم کوه تاریخ جاودانه دیواره نوردان همدان

به گزارش ایرنا دیواره علم کوه واقع در کوه علم کوه در رشته کوه البرز نزدیک مرزن آباد بعد از دماوند دومین قله بلند کشور و از نظر شرایط صعود سخت ترین کوه ایران به شمار می رود.
به طور دقیق تر، این دیواره در منطقه تخت سلیمان و ارتفاع قله چهار هزار و 850 متر و در بین قله های شانه کوه ، تخت سلیمان ، انگشت خدا ، هفت خوان ها ، خراسان شمالی و جنوبی ، شاخک ها و سیاه سنگ ها احاطه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دیواره در جبهه شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از کف یخچال حدود 800 متر است و خود دیواره نیز حدود 450 تا 500 متر ارتفاع دارد به طور کلی صاف و با شیب 90 درجه است.

** تاریخ جاودانه دیواره نوردان همدان
در سال 1315 اولین صعود از دیواره علم کوه با عنوان مسیر 'گرده آلمانی ها' توسط لودویک اشتیناور و ولفاگانگ گورتر از کوهنوردان فنی کار آلمان انجام و این مسیر به نام گرده آلمانی ها شهرت یافت.
اما اوج صعود از این دیواره در دهه 40 شمسی بود که به وسیله تیم های خارجی از کشورهای آلمان، لهستان، فرانسه و سایرین به صورت جدی شروع شد و منجر به گشایش مسیرهایی با عنوان کشورهای خود بر روی این دیواره شده است.
همدانی ها نیز قدمت دیرینه در صعود موفقیت آمیز از این دیواره مرتفع و صعب العبور دارند به ویژه در دهه 60 که اوج صعودهای مستمر دیواره نوردان این استان بود.
در این سال ها دیواره نوردان همدانی بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از 40 صعود موفقیت آمیز را بر دیواره علم کوه داشته اند.
از دیواره نوردان قدیمی و با سابقه همدانی می توان به مرحوم فریدون اسماعیل زاده، علیرضا رفتارهمدانی، حسن نجاتیان ، مرحوم حسین طالبی مقدم ، محمد خدایاری ، قدیر یزدانی ، جلال باتوقی ، پرویز روحانی، علیرضا ادریسی ، حمید روحانی، عزت برق لشکری و مرحوم نوید عزیزی اشاره کرد، دیواره نوردانی که هر یک بارها مسیرهای مختلف دیواره علم کوه را پیموده اند.
رضوان سلماسی پرافتخارترین بانوی کوهنوردی همدان نیز اولین بانوی این استان است که توانست از دیواره علم کوه صعود موفقیت آمیز داشته باشد.
در بین دیواره نوردان صعود کننده، نوید عزیزی مردادماه 95 بود که به دلیل ریزش شدید سنگ های دیواره فوت کرد.
مرحوم حسین طالبی مقدم نیز از پرافتخارترین دیواره نوردان همدانی به شمار می رود که دیواره‌های سربه فلک کشیده ایران را یکی پس از دیگری با موفقیت پیمود و طبق مستندات موجود 46 مرتبه دیواره علم کوه را صعود کرده است وی در مهر ماه سال 1385 در اثر سرطان ریه درگذشت.

** همدان نخستین شهرستان صعود کننده
البته در سال 1353 فریدون اسماعیل زاده و نعمت اخضری در یک شرایط سخت و دشوار جوی و وجود یخ در مسیر شکاف با پشتیبانی عزت برق لشکری و مهدی نور محمدی توانستند دیواره علم کوه از مسیر 'هاریروست' را با موفقیت طی کنند.
در واقع این صعود به عنوان اولین صعود شهرستانی در دیواره علم کوه و دومین گروه ایرانی صعود کننده مسیر 'هاریروست' شناخته شد.
در این سال چندین گروه ایرانی و خارجی برای صعود به دیواره رفته بودند که به علت بدی و خرابی جو هوا موفق به صعود دیواره نشدند.

** تکرار رکورد پس از 30 سال
صعودهای موفقیت آمیز دیواره نوردان همدانی در علم کوه همچنان ادامه دارد و حالا پس از گذشت 30 سال، 2 دوست قدیمی بازهم صعودشان را از این دیواره تکرار کردند.
در دهه های گذشته صعود از این دیواره سه روزه و 2 روزه انجام شده است که البته همدانی ها جزو اولین تیم هایی بودند که رکورد صعود این دیواره را کاهش دادند.
در دهه 60 و 70 نیز دیواره نوردان همدانی موفق به ثبت رکوردهای فوق العاده صعود 2 مسیر و سه مسیر در یک روز شدند که با امکانات آن دوره بی نظیر و تحسین برانگیز بود از جمله افرادی که در این رکوردها نقش داشتند حسن نجاتیان مرحوم حسین طالبی مقدم و علیرضا رفتار همدانی بودند.
در این بین حسن نجاتیان باز کننده مسیر همدانی ها در بین سال های 66 تا 68 در دیواره علم کوه بود که به گواه صعود کنندگان جزو سخت ترین و زیباترین مسیرهای دیواره علم کوه به شمار می رود.
در روزهای اخیر علیرضا رفتارهمدانی و حسن نجاتیان با مجموع 110 سال بعد از حدود سه دهه برگشتی موفقیت آمیز به این دیواره داشتند و در اقدامی بی نظیر مسیر فرانسوی ها را یک روزه صعود کردند.
این صعود به نسبت سن و سال دیواره نوردان به عنوان رکورد جدیدی را در دیواره علم کوه به ثبت رساند آنها با 56 و 54 سال سن توانستند مسیر فرانسوی ها را صعود کنند که سال ها پیش گشایش یافته بود.

** همدان از قطب های دیواره نوردی کشور
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان در این باره می گوید: همدان از قطب های اصلی دیواره نوردی کشور به شمار می رود و تاریخچه طولانی در صعودهای موفقیت آمیز در مرتفع ترین دیواره های کشور دارد.
علیرضا گوهری افزود: دیواره نوردی بسیار سخت و نیاز به تجربه و توان فنی و آمادگی بالا دارد و افراد شجاع، با هوش و توانمند می توانند در این رشته فعالیت کنند.
وی بیان کرد: همدان از دیرباز مهد پرورش دیواره نوردان بزرگ کشور بوده است و تاکنون نیز صدها صعود را در نقاط مختلف انجام داده اند.
وی با ارج نهادن نسبت به فعالیت موفقیت آمیز دیواره نوردان همدانی گفت: امسال نیز همدانی ها صعودهای بسیار خوبی به روی دیواره علم کوه داشته اند و در آینده ای نزدیک ضمن تجلیل از این دیواره نوردان پرافتخار، گزارشی از صعودها ارایه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: قدردانی از زحمات ورزشکاران موفق را هرگز از یاد نمی بریم و همواره به وجود آنها افتخار می کنیم.
7520/2087
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت ایران برق حمید روحانی خراسان شمالی دماوند رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۰۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله نوری همدانی در پیامی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: امروز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه کند، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • رسمی؛ پارما به سری آ صعود کرد
  • آرزوی پالاسیوس:‌ای کاش مسی جاودانه شود
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • برتری و صعود یک پله‌ای پاس همدان در گروه اول
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است