Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، نخستین شب از مراسم جشنواره ملی موسیقی حماسی «کمالان» که به مناسبت زادروز کمالان هوت اسطوره موسیقی بلوچستان تدارک دیده شده بود، جمعه شب نهم شهریور در سالن اجتماعات منطقه آزاد چابهار برگزار شد. در این مراسم  محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، احمد صدری، میرجلال الدین کزازی و هوشنگ جاوید به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای چند برنامه و قدردانی از استاد موسیقی بلوچستان

در شب نخست این گردهمایی که با حضور اساتید موسیقی و ادب برپا شد چند گروه از جمله گروه کردهای شمال خراسان قبل از آغاز رسمی مراسم به هنرنمایی پرداختند. در این شب ریسا سیمین مهر، نقال روایت های شاهنامه و داستان های حماسی به همراهی مرشد ناری داستانی حماسی از حهمل جٌیند دلاور بلوچ را روایت کرد که توانست  سواحل مکران را از چنک پرتغالی ها بیرون کشد و از بم تا بندر بوشهر را آزاد کند.

اسحاق بلوچ نسب نیز در این مراسم دقایقی را به اجرای موسیقی بلوچستانی پرداخت. این هنرمند پس از اجرای برنامه خود از سوی مسئولان حاضر در این گردهمایی از جمله محبی استاندارد سیستان و بلوچستان مجیدی فرماندار چابهار و چاکرزهی معاونت فرهنگی منطقه آزاد چابهار مورد تجلیل قرار گرفت.

هم شگفت زده ام هم سرمست و شکفته جان

میرجلاالدین کزازی استاد زبان پارسی در این مراسم سخنرانی خود را به وصف چابهار اختصاص داد و گفت: این نخستین بار است که به چابهار می آیم و از دیدار این بندر می توان گفت که هم شگفت زده ام هم سرمست و شکفته جان.

وی چابهار را سرزمینی بی همتا در جهان دانست و بیان کرد: من با  زبان ها و گویش های بومی ایران آشنایی دارم اما به استواری می گویم که زبان بلوچی یکی از کهن ترین زبان های ایرانی است. طوری که وقتی با دوستان فرهیخته بلوچ درباره این زبان سخن گفتم، شگفت زده شدم.

دوران بهره مندی موسیقی دستگاهی از موسیقی اقوام آغاز شده است

علی اکبر شکارچی پژوهشگر موسیقی لرستان نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اجرای موسیقی لرستان دقایقی را به ترسیم فضای فعلی موسیقی حماسی پرداخت و گفت: هر گاه قرار شد داستان های حماسی با موسیقی آمیخته شود پای ما موسیقی دانان به میان کشیده شد. به هر حال  در اقوام مختلف هیچ قومی نیست که دارای حماسه نباشد. این در حالی است که دل انگیزترین حماسه ها را می شود در شاهنامه جستجو کرد و کسانی که شاهنامه می خوانند وطن پرستی و غیرت خود به خود بر آنها عارض می شود.

وی به ظرفیت شاهنامه برای ساخت داستان های حماسی از آن اشاره کرد و در عین حال با اشاره به اجرای موسیقی بلوچی از سوی اسحاق بلوچ نسب بیان کرد: وی امشب به تنهایی یک برنامه اپرا را در صحنه اجرا کرد و ما را به وجد آورد. این هنر را باید قدر دانست و برای حفظ موسیقی بلوچ همت کرد. من بر این باورم موسیقی اقوام مختلف و موسیقی دستگاهی به صورت ژنتیک خویشاوند هم هستند و نباید این۲ بیش از این از هم دور بمانند. اکنون دورانی است که موسیقی دستگاهی باید از موسیقی اقوام بهره ببرد و در عین حال لازم است موسیقی دانان بومی، موسیقی دستگاهی را بیاموزند. درهم آمیزی این ۲ بسیار باشکوه و حرف جدیدی را برای نسل جوان خواهد داشت.

محمد اکبر چاکرزهی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد چابهار نیز در این مراسم حمایت از موسیقی نواحی را از سیاست های جدی سازمان دانست و متذکر شد: این جشنواره را در گام نخست با حضور ۶ گروه ملی موسیقی حماسی نواحی ایران برگزار کردیم اما برنامه من این است که جشنواره سال آینده به صورت بین المللی با کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک هستیم، برگزار شود.

کد خبر 4390815 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی نواحی میرجلال الدین کزازی مردم علیه احتکار تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سینمای مستند کنسرت موسیقی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان فیلم کوتاه سریال ایرانی جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر عروسکی برنامه تلویزیونی مرضیه برومند سینمای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، جشنواره «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد امروز سوم اردیبهشت ماه در روستای بیشه لرستان برگزارشد.

سُرنا نمادی از فرهنگ و هنر غنی مردمان دیار لرستان است و این جشنواره با هدف توجه هر چه بیشتر به موسیقی محلی استان برگزار شد.

دوسالانه سرنانوازی از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی است که امروز با اجرای برنامه‌های متنوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان برگزارشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود