Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-27@17:48:47 GMT

یوزپلنگ آسیایی؛ گربه سانی نادر و در معرض انقراض

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۱۶۰۹۲

به گزارش وانانیوز،   

حسن اکبری در گفت‌وگویی اظهارکرد: در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در   منطقه نای بندان، با انجام بررسی‌های لازم، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال 1375 انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان    حفاظت محیط زیست و   این اداره کل در سال 1377 و با کمک سازمان‌های بین المللی " پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط " با استفاده از کمک‌های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست (  GEF ) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه 1380 تصویب شد.

ایرانیان، حافظان آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: بیش از 40 سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی   در جهان هستند.

اکبری بیان کرد: این جانور در سطح مناطق بیابانی منطقه زندگی می‌کند و سال‌ها است که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1386 و با پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و مشارکت گروه‌های مردمی حفاظت محیط زیست، روز 9 شهریور ماه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام‌گذاری شد.   

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: علت انتخاب نهم شهریورماه، واقعه‌ای بود که باعث شد یوزپلنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ایران بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

اکبری اظهار کرد: در روز نهم شهریورماه ١٣٧٣ یک ماده یوز به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به باغات شهر بافق نزدیک شدند که به علت عدم آگاهی و تصور اشتباه درباره این گونه، مورد حمله مردم غیربومی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در این حادثه ماده یوز زخمی فرار کرد، یکی از توله‌ها در محل کشته شد و محیط بانان تنها توانستند دو توله یوز زخمی را نجات دهند که توله دیگر نیز در راه تهران جان داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تنها توله به جا مانده از این واقعه، یک یوزپلنگ ماده بود که به پارک پردیسان تهران منتقل شد و "ماریتا" نام گرفت.

اکبری تصریح کرد: نهم شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است. این تاریخ به یادمان می‌آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد.

وی یادآور شد: ۹ شهریور یادآور عهدی است که برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم و به ما یادآوری می‌کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم.


انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: یوزپلنگ آسیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

سید محمدرضا بهشتی پور مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی، چیدن گونه‌های گیاهی از جمله ریواس و گیاهان دارویی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. 

وی در ادامه افزود: متأسفانه حضور بدون مجوز مردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، موجب اختلال در امنیت منطقه و انجام وظایف محیط بانان، ریختن زباله و آلودگی زیست محیطی و روشن کردن آتش و افزایش احتمال آتش سوزی در منطقه شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: از کانال‌های خبری و تبلیغاتی در فضای مجازی خواهشمندیم به هیچ عنوان با انتشار فیلم‌ها و تصاویر از ریواس چینی در منطقه پلنگ دره، مردم را نسبت به انجام این عمل غیرقانونی تشویق و ترغیب نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم