Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به تازگی موفق به کشف ژن‌های کنترل خواب عمیق شدند که سبب دیدن خواب‌های شیرین یا کابوس‌های ترسناک در افراد می‌شود.


محققان امیدوار هستند درادامه پژوهش‌های خود بتوانند ژن عامل دیدن کابوس‌های شبانه را غیرفعال کنند و به این ترتیب مشکل میلیون‌ها نفر در دنیا که شب‌ها خواب‌های ترسناک می‌بینند، برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دربسیاری از بیماری و اختلال‌های روانی افراد شب‌ها خواب‌های ترسناک می‌بینند که سبب بی خوابی، بدخوابی، ترس ازخواب و تشدید بیماری در آن‌ها می‌شود.

دو ژن کشف شده درمرحله رویابینی حرکت سریع چشم (حالت REM) را کنترل می‌کنند. دیدن رویا یا کابوس درانسان‌ها و سایر پستانداران در حالت REM روی می‌دهد.


کارشناسان با غیرفعال کردن دو ژن عامل ایجاد حالت REM موفق به کنترل خواب درموش‌های آزمایشگاهی شده‌اند.

وجود حالت REM برای افزایش سلامت و تقویت حافظه در انسان‌ها بسیار ضروری است و کارشناسان در تلاش برای کنترل کابوس‌های ترسناک شبانه هستند.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند بی خوابی و دیدن کابوس‌های شبانه امکان دارد ریشه روانی داشته باشد. نگرانی، استرس، وجدان ناراحت، سندرم شوک پس از حادثه، مصرف برخی داروها، زیاده روی درمصرف خوراک به ویژه در وعده شام، گرما یا سرمای بیش از اندازه اتاق خواب، ابتلا به برخی بیماری‌ها، خاطره‌های تلخ و ترسناک، تنش و نگرانی در طول روز درمحل کار یا تحصیل، سابقه ژنتیکی دیدن خواب‌های ترسناک در خانواده همگی می‌تواند سبب کابوس‌های شبانه شود.

این کابوس‌ها بیشتر برگرفته از ضمیر ناخودآگاه افراد هستند، برخی افراد کابوس‌های شبانه خود را به یاد می‌آورند و درمواردی دوباره این کابوس را می‌بینند.


دانشمندان در یک مطالعه به بررسی کیفیت خواب بین داوطلبان با استفاده از داروی خواب آور و دارونما پرداخته و دریافتند بی خوابی دربیشتر موارد به دلیل ذهنیت فرد روی می‌دهد. برخی افراد به طور متوسط ۴ ساعت درشبانه روز استراحت می‌کنند و این میزان برای سلامت آن‌ها کافی است درحالی که عده دیگر نیاز به هفت الی هشت ساعت خواب شبانه برای به دست آوردن سلامت دارند.


کارشناسان با دستکاری ژنتیکی موش‌های آزمایشگاهی و حذف ژن‌های فعال کننده رویا موفق به کنترل رویا و خواب عمیق در آن‌ها شده‌اند.

محققان امیدوار هستند در آینده این کشف بتوانند راهکاری پیش روی محققان برای کمک به درمان و توقف دیدن کابوس شبانه در افراد به وجود آورند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

همه چيز درباره كابوس هاى شبانه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۱۹۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تصاویری از روش ترسناک اعدام در کره شمالی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • (ویدئو) تصاویری از روش ترسناک اعدام در کره شمالی
  • ببینید | وستهم ۲-۲ لیورپول؛ پایان یک رویا
  • وستهم 2-2 لیورپول: پایان قطعی یک رویا!
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان