Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@06:07:46 GMT

عصب کشی شمارش معکوس مرگ دندان نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۲۱۹۳۲

عصب کشی شمارش معکوس مرگ دندان نیست

پالپ دندان بافت ظریف و حساسی از عروق و اعصاب است که توسط مینای دندان محافظت می‌شود. تخلیه و تراش پالپ دندان به دلیل التهاب و نفوذ عفونت و پر کردن جای آن با موادی خاص، عصب کشی یا روت کانال نامیده می‌شود. متأسفانه معمولاً عصب کشی باعث ضعیف شدن ساختار دندان می‌شود بنابراین برای حفاظت از چنین دندانی باید تمهیداتی درنظر گرفت تا دندان نشکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی حائری طباطبایی قائم مقام هجدهمین کنگره بین المللی اندودنتیست ایران

ایران آنلاین/      دکتر سیدعلی حائری طباطبایی، قائم مقام رئیس هجدهمین کنگره بین‌المللی اندودنتیست ایران با تأکید بر اینکه انجام عصب کشی به معنای آغاز شمارش معکوس برای ازدست دادن دندان نیست به «ایران» می‌گوید: پالپ در حفظ دندان بسیار مؤثر است به همین دلیل تراش و تخلیه آن برای درمان ریشه در تضعیف دندان مؤثر خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت دندانی که ترمیم می‌شود بیش از دندان‌های سالم مستعد پوسیدگی است. اما این به معنای از دست دادن دندان نیست و می‌توان با محافظت از دندان ترمیم شده سالیان سال از آن استفاده کرد.

این متخصص درمان ریشه می‌افزاید: معمولاً دندانپزشک برای محافظت از دندان با توجه به میزان ترمیم و استحکام دندان از مواد دندانپزشکی یا روکش استفاده می‌کند. اما موفقیت در حفظ دندان به همین جا ختم نمی‌شود و نیازمند رعایت درست نکات بهداشتی یعنی استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه توسط بیمار است. وی معتقد است: اهمیت استفاده از نخ دندان آنقدر زیاد است که حتی در انتخاب بین نخ دندان و مسواک، نخ دندان در اولویت قرار دارد. چراکه بسیاری از غذاهای سفت مانند سیب سفت یا هویج کار مسواک را انجام می‌دهد ولی هیچ جایگزین طبیعی برای نخ دندان وجود ندارد. دکتر حائری در مورد اهمیت استفاده از دهان شویه هم می‌گوید: دهان شویه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها برای مصرف روزانه هستند که باید روزی دوبار استفاده شوند. برخی دیگر از دهان شویه‌ها هم حاوی داروهای قوی هستند که باید در مدت زمانی محدود استفاده شوند در غیراین صورت باعث رنگ گرفتن دندان‌ها می‌شوند.  این متخصص درمان ریشه خاطرنشان می‌کند: نکته مهم در مورد دهان شویه‌ها مقدار و مدت زمان نگه‌داری آنها در دهان است. در بطری دهان شویه، پیمانه استفاده از آن محسوب می‌شود. در هر نوبت استفاده از دهان شویه باید یک پیمانه از دهان شویه را به مدت 30 ثانیه در دهان نگه داشت. بعد از خارج کردن دهان شویه از دهان تا نیم ساعت فرد نباید چیزی بخورد یا آب بنوشد یا حتی دهانش را بشوید. برخی از دهان شویه‌ها تلخ هستند از این رو گروهی از افراد پس از قرقره کردن دهان شویه دهان خود را می‌شویند. متأسفانه خوردن و آشامیدن  یا شستن دهان مانع تأثیر مثبت دهان شویه خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان هم می‌توانند از دهان شویه استفاده کنند می‌گوید: کودکان هم بهتر است از دهان شویه استفاده کنند اما دهان شویه‌های آنها متفاوت است. از آنجایی که داخل دهان شویه‌های مخصوص بزرگسالان ترکیبات فلوراید قوی و الکل وجود دارد و امکان بلعیده شدن آن توسط کودکان وجود دارد برای دهان شویه‌های کودکان از دوز کمتر این مواد استفاده می‌شود. دکتر حائری در پایان تأکید می‌کند: دهان شویه‌های داخلی در مقایسه با دهان شویه‌های خارجی از کیفیت مناسبی برخوردارند و می‌توانند نیاز بهداشتی افراد را تأمین کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرای آزمایشی برنامه ملی سواد سلامت دانش آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین چهارمحال وبختیاری ،دکتر فرشید رضایی مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری و اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم‌پزشکی این استان، با اشاره به اهمیت سواد سلامت در بین همه اقشار و آحاد جامعه، هدف از اجرای این طرح را تقویت اقدامات پیشگیرانه و ارتقای سطح سلامت در دورترین و محروم ترین مناطق کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این طرح از روستای جوزستان از توابع دهستان مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری از امروز آغاز شد گفت: در ابتدای این طرح آموزش اهمیت سلامت دهان و دندان و تجهیز سرویس های بهداشتی در مدارس عشایری مورد تاکید است.

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: این طرح بر اساس تفاهمنامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اجرایی می شود که در آن، آموزش به مادران کودکان، مشارکت معلمان مدارس و فراهم کردن ملزومات پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به مدت یکسال اجرایی خواهد شد و با ارزیابی های دوره ای و شناخت عوامل موثر بر بهبود سلامت دهان و دندان دانش آموزان عشایری در سایر استان های کشور اجرا خواهد شد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایرنشین کشور است و شرایط و ظرفیت اجرای برنامه سواد سلامت دانش آموزان عشایری در این استان فراهم بود.

دکتر رضایی ادامه داد: در این طرح با توزیع پک های سلامت محور دهان و دندان و اموزش های متعدد به دانش آموزان تلاش می شود تا اهمیت به سلامتی، به صورت عملی به دانش آموزان و خانواده ها انتقال داده شود.

شایان ذکر است: هفته سلامت امسال یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار " سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت" گرامی داشته می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897793

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • آغاز شمارش معکوس؛ احتمال قهرمانی رئال مادرید در لالیگا به فاصله ۳ هفته مانده تا پایان فصل
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور
  • شمارش معکوس برای افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت در آغاجاری
  • بهره مندی ۳۶ هزار کودک دزفولی از خدمات فلورایدتراپی
  • آغاز اجرای آزمایشی برنامه ملی سواد سلامت دانش آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان
  • افزایش تعداد دندان‌پزشکان، بهبود شاخص‌های دهان و دندان را در پی ندارد
  • بررسی سلامت دهان و دندان ۴۰۰ دانش آموز در سمنان
  • آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای ۹ ساله