Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@22:20:34 GMT

نقد ادبی در بوته نقد!

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۲۱۹۳۳

نقد ادبی در بوته نقد!

پس از نُضج و گسترش شعر مدرن ایران پس از شهریور 1320، نقد و تحقیق ادبی نیز آرام آرام در ایران شکل گرفت و بویژه در حوزه شعر از دهه 1340به این سو وارد مرحله تازه‌ای شد؛ اما پرسش این است که تحقیقات و نقد ادبی در حوزه شعر، در این چند دهه اخیر، در کشورمان چه وضعیتی داشته است؟ کامیار عابدی پژوهشگر ادبی

ایران آنلاین/        این پرسشی است که کمتر به آن پاسخی علمی و دقیق داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کامیار عابدی از پژوهشگران و منتقدان حوزه شعر یکصد سال اخیر، ساعت 17 روز دوشنبه12 شهریور در سخنرانی «شناختی از تحقیق، تحلیل و نقد شعر معاصر در چهل سال اخیر 1397-1357» به پرسش‌هایی از این دست پاسخ خواهد گفت. این نشست در سرای اهل قلمِ خانه کتاب برگزار خواهد شد. این یادداشت پیشدرآمدی ازسخنرانی این پژوهشگر است.

با رواج روزافزون رسانه‌های شخصی و گاه گروهی در فضای مجازی و بالطبع ضعف وسیع مجله‌ها و نشریه‌های کاغذی، علاوه بر دلایل دیگر بویژه تزلزل در بنیادهای اقتصادی و اجتماعی، بتدریج وضعیت نقد ادبیات معاصر دستخوش دگرگونی گسترده‌ای شده است.  در دانشگاه‌های ما در این دوره دو نوع تحقیق، تحلیل و نقد ادبی در حوزه ادبیات معاصر به‌صورت کتاب و مقاله تألیف شده است: آثاری مبتنی بر نگاه و رویکرد علمی و آثار شبه علمی. در نوع اول، شما با مجموعه‌ای از گردآوری‌ها، کاوش‌ها و سنجش‌ها روبه‌رویید، اما در نوع دوم که بدبختانه شمارشان روز به روز بیشتر شده است، پژوهشگر و تحلیلگر ادبی فقط با آویختن به یکی از نظریه‌های ادبی و با ساده کردن موضوع، خود را به دام اصطلاح‌ها و نام‌ها انداخته است. بویژه تأثیر منفی و قالبی پساساختارگرای اروپای غربی و ایالات متحده امریکا بر پایان‌نامه‌ها و تألیف‌های دانشگاهی ایران نکته‌ای نیست که بتوان انکار کرد.  البته برخی از استادان برجسته ادبیات هم به نحوی از موضوع انتقاد کرده‌اند، اما این انتقادها به هیچ وجه کارساز نبوده است. بیرون از دانشگاه‌ها هم وضعیت تحقیق، تحلیل و نقد ادبیات معاصر در همین دوره چندان تعریفی نداشته است.  گسترش فضای مجازی، سبب تُنُک‌مایگی روزافزون آثار تألیف‌یافته در این حوزه به‌صورت کتاب، مقاله و جستار شده است. به خلاف دوره قدیم‌تر، شمار آثاری که بتوان به لحاظ ادبی به آنها تکیه و استناد کرد، بشدت کاستی گرفته است. یکی از پراهمیت‌ترین نمودهای آن را باید رواج وسیع یادداشت‌نویسی اینترنتی به جای بهره‌یابی از شکل/فرم مقاله و جستارنویسی دانست.باوجود آسیب شناسی‌هایی از این دست، باید نقطه‌های قوت را که پیش از این در حوزه ادبیات معاصر وجود داشته و هنوز در گوشه کنار سوسو می‌زند، یافت یعنی علاوه بر تحلیل وضعیت موجود، از کنشگری علمی در حد توان برای احیای نقد ادبیات معاصر کوتاهی نکرد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت

ایسنا/سمنان  اسامی۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه ادبی «قاف» در بخش داستان اعلام شد و نام زینب جهان‌پرور از استان سمنان نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

  اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته از سراسر کشور به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) در بخش داستان اعلام شد که نام زینب جهان‌پرور از استان سمنان نیز در میان آنها به چشم می‌خورد. 

فرایند انتخابِ اعضای باشگاه قاف در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، آثار اعضای مراکز کانون پرورش_فکری کودکان و نوجوانان مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در مرحله دوم اعضا برای گفت‌وگو دعوت شدند. گفت‌وگوها به شکل غیرحضوری در فضای اسکای‌روم ازسوی گروه ارزیابی، در پنج جلسه شش ساعته انجام گرفت. 

در پایان ۵۳ نفر به عنوان اعضای منتخب داستان انتخاب شده و به باشگاه رویش استعدادهای برتر نوجوان ادبی (قاف) کانون پرورش فکری راه پیدا کردند.
بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، اسامی راه‌یافتگان به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان قاف (بخش داستان) معرفی شده و زینب جهان‌پرور از استان سمنان هم در فهرست معرفی‌شدگان قرار دارد.

اردوی منتخبیپ باشگاه قاف داستان به‌زودی با حضور اعضای برگزیده این بخش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی