Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه از ۴۲۰ هزار دانش آموز اتباع افغانستانی ۱۰۵ هزار فاقد مدارک هویتی هستند گفت: وجود سالیانه هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان پناهنده هزینه می شود.

غلامرضا کریمی، رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار شبستان درباره وضعیت تحصیل دانش آموزان اتباع افغانستانی در کشور گفت: در حال حاضر از مجموع حدود 420 هزار دانش آموز اتباع افغانستانی که در 28 هزار مدرسه کشور تحصیل می کنند بیش از 105 هزار دانش آموز بدون مدرک هویتی ساماندهی و در مدارس ایرانی ثبت نام شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: بررسی آمار نشان می دهد که سالانه حدود 10 تا 15 درصد به نرخ پوشش دانش آموزان اتباع افغانستانی اضافه شده است.

 

کریمی با اشاره به سیاست آموزش و پرورش در زمینه دانش آموزان اتباع خارجی گفت: سیاست های آموزش و پرورش در قبال پناهندگان همسو با دستور مقام معظم رهبری است در سال 1394 صادر شد. بر مبنای دستور رهبری هیئت وزیران در سال 95 نیز مصوب کردند تا ثبت نام دانش آموزان در مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در کلیه مدارس دولتی همانند دانش آموزان ایرانی باشد.

 

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد:بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 96-97 تعداد 420 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند. از کل جمعیت این دانش آموزان مهاجر 27.5 درصد در مدارس روستایی و 72.5 درصد در مدارس شهری تحصیل می کنند.

 

کریمی با اشاره به تعداد دانش آموزان افغانستانی به تفکیک جنسیت تصریح کرد: از تعداد دانش آموزان افغانستانی مشغول به تحصیل در مدارس جمهوری اسلامی ایران تعداد 52.4 درصد پسر و معادل 47.6 درصد دختر هستند. 

 

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در خصوص چگونگی توزیع دانش آموزان در مقاطع تحصیلی نیز بیان کرد: 71.4 درصد دانش آموزان مهاجر افغانستانی در دوره ابتدایی و 19.3 درصد در دوره متوسطه، 9.2 درصد در دوره متوسطه دوم در حال تحصیل هستند.

 

وی به مقایسه نسبت های نرخ پوشش در ایران و حضور دانش آموزان اتباع در کشورمان پرداخت و گفت: این نسبت ها آشکار می کند که اغلب کودکان و نوجوانان مهاجر افغانستانی دوره های آموزشی را کامل طی نمی کنند، احتمالا میزان ترک تحصیل آنان بالاست، این نسبت ها در ایران به ترتیب در دوره ابتدایی 58 درصد، در دوره متوسطه اول 17 درصد و در دوره متوسطه دوم 25 درصد است.

 

کریمی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان نسل جدید مهاجران افغانستانی با وجود تمام مشکلات و سختی عاشقانه مشتاق تحصیل هستند و این مسئله رسالت و مسئولیت مقامات و مسئولان کشور را چندین برابر افزایش می دهد و مقامات مسئول باید بیش از گذشته برای تامین فرصت های کافی برای آموزش و پرورش نسل جوان امروز همت کنند.

 

وی چالش های تحصیل دانش آموزان اتباع را تراکم دانش آموزان در حاشیه شهرهای بزرگ، کودکان کار مهاجر و هماهنگ نبودن کار و مدرسه، گویش دوگانه دانش آموزان، عدم توان تامین هزینه های جانبی آموزش، رشد دانش آموزان فاقد مدرسه هویتی، عدم رعایت اصول بهداشتی توسط دانش آموزان دانست.

 

رییس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه کشور ما در شرایط تحریم و دشواری های ناشی از آن برای تامین نیازهای آموزشی دانش آموزان ایرانی هم با مشکل مواجه است، گفت: با این وجود سالیانه هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان پناهنده هزینه می شود اما مجموع کمک های مجامع بین المللی شش میلیون دلار است که تنها دو درصد هزینه کرد را پوشش می دهد.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس غدیر عید غدیر غدیر خم استیضاح اردبیل مقام معظم رهبری رهبری سوال از رییس جمهور سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دانش آموزان افغانستانی اتباع افغانی وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید حادثه تروریستی کرمان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، زهرا پناهی‌روا درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت شهدای دانش‌آموز حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: «در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، قریب به ۲۶ دانش‌آموز و ۲ عزیز فرهنگی شهید شدند.
وی ادامه داد: برای گرامیداشت این عزیزان برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است. ما آثار و دست‌نوشته‌هایی از این شهدا به دست آوردیم که بسیار تاثیرگذار است و برای همگان از جمله دانش‌آموزان و همکلاسی‌های آنها خیلی جذاب است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل که با همکاری مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در دست انجام است، تهیه مستندی از زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید است و قرار است که ما اتفاق خوبی را رقم بزنیم. انشالله بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم مهمی برداریم.

دیگر خبرها

  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • ساخت مستند زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید حادثه تروریستی کرمان
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • هیچ دانش آموز کمیته امداد از خدمات پشتیبان تحصیلی بی نصیب نیست