Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح پژوهشی اعضای هیات علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان با عنوان «استفاده و به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیند جذب سورفکتنت‌ها (شوینده‌ها) بر روی ذرات ماسه سنگ در روش‌های مختلف ازدیاد برداشت نفت» با 4 مقاله ISI به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دشتستان، نوید دریاسفر پژوهشگر و از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان درباره این طرح بیان کرد: «در دهه اخیر، سیستم‌های مختلف هوش مصنوعی به صورت گسترده‌ای برای مدل‌سازی فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و امروزه اهمیت این نوع ابزارها بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «این ابزارها بر خلاف روش‌های دیگر موجب صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شوند و توانایی برقراری ارتباط غیر خطی بین داده‌های ورودی و خروجی را از طریق بررسی الگوهای مختلف دارا هستند و به همین دلیل است که پیچیده‌ترین فرآیندها را می‌توان از طریق این سیستم‌ها به‌راحتی مدل‌سازی کرد به‌ویژه فرآیندهایی که در آنها استفاده از مدل‌های ریاضی بسیار پیچیده می‌شود.»

مدیر پژوهشی واحد دشتستان یکی از متداول‌ترین روش‌های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی را تزریق سورفکتنت‌ها دانست و اظهار کرد: «مسئله بسیار مهم قبل از استفاده از این روش، مدل‌سازی و تخمین میزان جذب سورفکتنت‌ها بر روی سنگ مخزن است. پارامتری که اگر به خوبی تخمین زده نشود، می‌تواند این روش را غیر اقتصادی و کاملاً بی‌تاثیر در افزایش میزان برداشت نفت کند.»

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: «تاکنون مدل‌های زیادی برای جذب سورفکتنت‌ها ارائه شده است؛ اما مشکلاتی نظیر دقت پایین در برخی موارد و جامع‌نبودن این مدل‌ها، استفاده از آنها را با چالش‌هایی مواجه کرده است. به‌ همین علت، ارائه مدل‌هایی جدید برای این فرآیند اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.»

دریاسفر ادامه داد: «در این طرح پژوهشی که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان انجام شده است از توان سیستم‌های هوش مصنوعی به منظور تخمین و پیش‌بینی این پارامتر استفاده شده است. مدل‌های پیشنهادشده در این طرح، دارای دقت و سرعت بسیار زیاد در تخمین این پارامتر بوده و عملکرد بهتری نسبت به سایر مدل‌های مطرح‌شده دیگر دارند. مدل‌هایی که می‌توانند در صنعت مورد استفاده قرار گیرند و مبنایی برای مدل‌سازی سایر فرآیندهایی باشند که به‌گونه‌ای وابسته به میزان جذب سورفکتنت‌ها هستند.»

وی افزود: «همه مدل‌سازی‌های هوش مصنوعی در این طرح زیر نظر این‌جانب و امید برازجانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان و با همکاری یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه صنعت نفت انجام شده و خوشبختانه موفق به چاپ 4 مقاله در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی شد.

انتهای پیام/4062/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۳۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار نامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص اعمال پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی با انشار نامه مذکور اعلام کرد: یک اتفاق مبارک و موثر برای وزارت علوم تحقیقلات و فناوری (عتف) بخشی ازجورچین (پازل) انگیزشی دوره جدید مدیریت وزارت (عتف).

متن نامه به شرح زیر است:

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بازگشت به نامه شماره ۳۶۸۳۵۲/ و مورخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی به استحضار می‌رساند:

با توجه به ماده (۷) تصویب نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ت ۶۰۰۲۹ه مورخ ۲ آذر۱۴۰۱ هیات وزیران، دستورالعمل اعطای پایه‌های تشویقی تا (۶۰ پایه) ازسوی آن وزارت خانه ابلاغ‌شده برای تمام اعضای هیئت علمی که از طریق مراکز جذب وزارت‌خانه مربوطه به‌کار گرفته شده یا می‌شوند از سال هزار و چهارصد و ۲قابلیت اجرایی یافته است؛ بنابراین محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی تا (۷) پایه موضوع ماده پنجاه و سه آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی از تاریخ اجرای ماده مذکور لغو می‌شود.

علی‌ای‌حال چنانچه احدی از اعضای مذکوردر شرف بازنشستگی هستند در صورت رعایت ضوابط کلی اعطای پایه‌های مورد بحث که دستورالعمل مزبور تشریح گردیده موضوع اعمال پایه‌های تشویقی در محاسبه حقوق بازنشستگی قابل رسیدگی و اقدام خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • ماراتُن علمی متقاضیان آزمون سراسری برای تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌ها