Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:30:06 GMT

10 هکتار از مراتع و جنگل های مریوان طعمه حریق شد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۲۴۴۷۰

10 هکتار از مراتع و جنگل های مریوان طعمه حریق شد

سنندج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: 10 هکتار از مراتع و جنگل های این شهرستان روز گذشته طعمه حریق شد و خسارت زیادی بر جا گذاشت.

اسماعیل منوچهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته دو مورد آتش سوزی در این شهرستان رخ داد که طی آن حدود یک هکتار از جنگل های روستای پلیه و 9 هکتار از مراتع روستاهای خیرآباد دچار حریق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: علت آتش سوزی در جنگل های روستای پیله شعله ور شدن مجدد کنده های نیم سوخته باقی مانده از حریق هفته گذشته در روستاهای سلسی و پیله است که توسط نیروهای این اداره و نیروهای مردمی در کمترین زمان ممکن مهار و خاموش شد.
منوچهری در خصوص آتش سوزی در مراتع روستای خیرآباد این شهرستان تاکید کرد: این آتش سوزی احتمال می رود به علت عامل انسانی رخ داده باشد البته با تلاش نیروهای منابع طبیعی، مردم محلی و انجمن های محیط زیستی در کمتر از یک ساعت خاموش شد.
وی تعداد عوامل انسانی حاضر در اطفای حریق این آتش سوزی را بیش از 40 نفر اعلام کرد و یادآور شد: کمبود تجهیزات آتش نشانی از عمده چالش های این اداره در اطفای حریق است.
منوچهری اضافه کرد: تمام دهیاری های شهرستان و مناطق پر خطر باید به تجهیزات اطفای حریق مجهز شوند و پیش بینی اولیه نیز تخصیص 200 دستگاه کوله پشتی اطفای حریق است.
به گزارش ایرنا، مردم باید به عنوان یک وظیفه ملی و قانونی در حفاظت از جنگل ها ومراتع و جلوگیری از تخریب آن کوشش کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف و به ویژه آتش سوزی با شماره تلفن رایگان 1504 تماس بگیرند.
جمعه دوم شهریور نیز بخشی از جنگل های روستاهای سلسی و پیله در شهرستان مریوان دچار آتش سوزی شد و صبح فردای آن (شنبه هفته گذشته) مجددا شعله ور شد که در نتیجه آن 2 نفر از فعالان زیست محیطی و 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق منابع طبیعی در محاصره دود و آتش افتاده و جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز زخمی شد.
مریوان دارای 97 هزار هکتار جنگل و 93 هزار هکتار مرتع دارد.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری علت حدود 95 درصد از آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع را عوامل عدی یا غیر عمدی انسانی اعلام کرده است که با توجه به این آمار ضرورت دارد مردم نیز به نوبه خود با کاهش عوامل انسانی گامی در جلوگیری از اتش سوزی ها بردارند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3034/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آتش سوزي جنگل منابع طبيعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی جنگی این کشور که قرار بود برای کمک به برپایی یک بندر موقت در نزدیکی غزه به مدیترانه شرقی برود، به دلیل آتش‌سوزی در اتاق موتور از ماموریت خارج شده و به پایگاه خود بازگشته است.

 

این سخنگو گفت کشتی باری «جان بوبو» متعلق به نیروی دریایی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که در مسیر مدیترانه شرقی برای تحویل تجهیزات و نیرو‌های موردنیاز در ساخت پایگاه، در اتاق موتور این کشتی آتش‌سوزی ایجاد شده است.

 

به گفته پنتاگون، مشخص نیست که این تاخیر پیش‌آمده ساخت پایگاه انتقال کمک‌ها را چه مقدار به تاخیر می‌اندازد. پیش‌ازاین پنتاگون اعلام کرده بود که ساخت این پایگاه در اواخر آوریل یا اوایل ماه مه به پایان خواهد رسید.

 

سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده در ادامه گفت: «خدمه کشتی ناچار به تخلیه منطقه حریق شده و با استفاده از کپسول‌های آتش‌نشان آتش را اطفا کردند. این سانحه هیچ تلفاتی نداشته است.»

به گفته مقامات آمریکایی، دلیل آتش‌سوزی هنوز روشن نیست و کشتی برای تعمیرات با استفاده از تنها یک موتور به بندر جکسون‌ویل در آمریکا بازگشته است.

به دلیل مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از مسیر زمینی، ایالات متحده قصد دارد یک پایگاه دریایی در غرب غزه ایجاد کند تا کمک‌های ضروری از این مسیر به مردم غزه تحویل داده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد
  • آتش سوزی مرگبار در شرق تهران
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • فیلم/ آتش سوزی مرگبار خانه‌ای در مجیدیه
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آتش سوزی منزل مسکونی در محله ده مجنون کرمانشاه مهار شد
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد