Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛محسن جلیلوند  با اشاره به مراجعه ایران به دیوان داوری بین المللی (لاهه) درباره از سرگیری مجدد تحریم‌های ملغی شده در برجام از سوی آمریکا، عنوان کرد: اصولا در حقوق بین الملل، دادگاه‌ها قدرت اجبار ندارند یعنی نمی‌توانند الزام کنند؛ حل موضوعات مورد مناقشه به تراضی طرفین بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:، اما در روند حقوق معمولی، اگر عقد یا قراردادی ببندیم، اگر یکی از طرفین مفاد آن را نقض کند هر چه حکم مورد توافق، مشخص کند آن را می‌پذیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: در حقوق بین الملل، دادگاه لاهه یا هر دادگاه دیگری قادر به اعمال قدرت نیست مگر در شرایط معدودی مانند دادگاه کیفری بین المللی که آن‌ها دارای ضمانت‌های اجرایی خاصی هستند و در موارد خاصی اتفاق می‌افتد که قدرت‌های بزرگ حتما باید در آن دادگاه حضور و نظر داشته باشند و مصوبه شورای امنیت پشت آن باشند.

جلیلوند عنوان کرد: درگیری ما با آمریکا درگیری حقوقی است و کیفری نیست.

بیشتر بخوانید:محکومیت آمریکا در لاهه یک گام به جلوست/عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا هنوز معتبر است/ واشنگتن پیشتر به عهدنامه استناد کرده بود 


وی تأکید کرد: عهدنامه دوستی و مودت ایران و آمریکا در سال ۱۳۳۴ در زمان نخست وزیری سپهبد زاهدی در زمان پهلوی بسته شد. ماده (۲۱) آن ناظز رسیدگی به این موضوع است. تاکنون این عهدنامه ۳ بار مورد تأکید قرار گرفته است بار اول آمریکایی‌ها از ایران به خاطر اشغال سفارت‌شان در ایران شکایت کرده و به این عهدنامه استناد کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: دو بار هم ایران به این قرارداد استناد کرده است. یک بار زمانی که آمریکایی‌ها هواپیمای ایرباس ایران را ساقط کردند، دومین بار هم در زمان حمله به سکو‌های موشکی ایران بود. درمورد اول ایران محکوم شد، ولی به دلایل مختلف آن را نپذیرفت. در مورد دوم، ایران و آمریکا خارج از دادگاه با هم توافق کردند که آمریکا غرامتی به ایران بپردازد. درباره سومین مورد هم دادگاه معتقد بود که، چون سکو‌ها در زمان جنگ کار نکردند، پس عهدنامه نقض نشده است.

جلیلوند درباره تاثیر حکم دیوان داوری بین المللی لاهه در افکار عمومی نیز افزود: بیشترین قدرت نفوذ حکم دیوان داوری بین المللی لاهه روی افکار عمومی مردم دنیا و نیز فشار روی طرف مقابل (آمریکا) است و گرنه پذیرفتن حکم دادگاه لاهه به تراضی طرفین منازعه بستگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادآور شد: ایران به لاهه شکایت نکرده بلکه می‌خواهد یک دستور موقت تعلیق تحریم‌ها را از دادگاه بگیرد. دادگاه نیز درحال بررسی موارد موبوطه در این باره است.

همچنین محمدصادق کوشکی  با اشاره به شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) درباره از سرگیری مجدد تحریم‌های ملغی شده در برجام اظهار داشت: لاهه دیوان داوری بین‌المللی است و دادگاه بین‌المللی نیست؛ برخی اشتبا‌ها آن را دادگاه بین‌المللی می‌نامند.

وی ادامه داد: دادگاه یعنی نهادی که ابزار دارد تا طرفین دعوا را وادار به نتیجه قضاوت کند در حالیکه دیوان داوری یعنی محلی که دو طرف داوطلبانه به آن رجوع می‌کنند، تصمیمات آن الزام آور نیست و ضمانت اجرا ندارد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر دو کشور با تمایل خودشان به دیوان داوری مراجعه کنند، نتیجه را خواهند پذیرفت، اما اگر ایران شکایت کند و آمریکا در این مسئله تمکین نکند؛ دیوان داوری بین المللی ابزاری را برای وادار کردن آمریکا به نتیجه ندارد به همین خاطر حتی اگر دیوان داوری رای را به نفع ایران صادر کند در عمل هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، چون ایران ابزاری برای وادار کردن آمریکا به پذیرش نتیجه ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این باعث می‌شود که رای دیوان داوری بین المللی لاهه اگر هم به نفع کشور ما باشد صرفا یک اتفاق تبلیغی باشد و هیچ ارزش حقوقی نداشته باشد و تاثیری هم در روند تحریم‌ها و یا رفتار‌های مستکبرانه آمریکا علیه ما به جای نگذارد.

کوشکی تاکید کرد: قضاتی که در دیوان داوری بین المللی لاهه حضور دارند براساس معاهداتی که بین دو کشور است، بعد از شنیدن اظهارات نمایندگان دو کشور، مشورت کرده و رای می‌دهند، اما اینکه این رای تاثیر واقعی داشته باشد، اینگونه نیست به خاطر اینکه آمریکا باید نتیجه را بپذیرد. آمریکا اگر می‌خواست نتیجه دیوان داوری بین المللی لاهه را بپذیرد، اصلا برجام را نقض نمی‌کرد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

لاهه؛ پرونده ایران و آمریکا/ نتیجه چه خواهد شد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۵۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که رژیم اشغالگر دولت بایدن را تهدید کرده است که اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند، گام‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان فلسطین که ممکن است منجر به فروپاشی آن شود، برمیدارد.

براساس گزارش عربی پست، به نوشته این وب سایت آمریکایی این تهدید‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات صهیونیستی در دو هفته گذشته به شدت نگران شده اند که دادگاه کیفری بین المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوآو گالانت وزیر جنگ و هرزی هالوی رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی است.

از سال ۲۰۲۱، دادگاه کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، در حال بررسی جنایات جنگی احتمالی توسط نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی است که مربوط به جنگ بین این رژیم علیه غزه در سال ۲۰۱۴ است.

به گفته دادستانی کل، این تحقیقات به حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۴ و جنگ جاری در غزه از آن زمان تاکنون گسترش یافته است.

به گفته همین منابع، رژیم صهیونیستی طی چند هفته گذشته به آمریکا اطلاع داده است که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین بر دادستان دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت علیه سران  رژیم صهیونیست فشار می‌آورند.

در همین راستا اعضای کنگره آمریکا، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی خودداری کند. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است