Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@13:35:20 GMT

مرکب به صورت حداقلی در ایران تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۲۶۰۹۱

مرکب به صورت حداقلی در ایران تولید می‌شود

محمد رضا توسلی، نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی، در گفت وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه امکان فعالیت در صنعت چاپ با ارز آزاد غیرممکن و سخت است، اظهار کرد: خیلی از مواد اولیه که در صنعت چاپ استفاده می شود، در ایران تهیه نمی شود و یا کفاف نمی دهد؛ به عنوان مثال در صد حداقلی مرکب در ایران تولید می شود ولی مقدار زیادی از آن وارداتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش 4 برابری قیمت کاغذهای بسته بندی
وی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه صنعت چاپ با توجه به نوع نرخ ارزی که به آن تعلق می گیرد متغیر شده است، بیان کرد: کاغذهای بسته بندی نزدیک 4 برابر و نیز «زینک» که یکی از موارد مهم چاپ است که باید فرمت و شکل کار روی آن پیاده شود و در انتها به ماشین بسته شود تا بتوانند کاغذ را چاپ کنند افزایش قیمت داشته اند.

وضعیت مبهم زینک و مرکب
نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه زینک و مرکب وضعیت مبهمی به خود گرفته وافزایش قیمت داشته است، عنوان کرد: افزایش قیمت ها در مواداولیه ای که برای  تولید کاغذ و مقوا لازم است موادی که جزو ملزومات چاپخانه هاست از جمله  زینک باعث تغییراتی در قیمت تمام شده تولیدات می شود و اجرت را ناخود آگاه بالا برده وکنترل قیمت مشکل شده است.

کاهش شیفت کاری چاپخانه ها
توسلی افزود: افزایش قیمت ها منجر به کمتر شدن مراجعه کنندگان می شود و خیلی از  چاپخانه ها که سه شیفت کاری داشته اند، در حال حاضر به یک شیفت و نیم رسیده اند و همین فقط باعث کم شدن راندمان چاپخانه ها می شود اما کیفیت به شکل گذشته است.

وی در خصوص اینکه درصد محدودی از کاغذ در ایران تولید می شود و بیشتر کاغذهای روزنامه، تحریر، گلاسه و مقوا وارداتی هستند، گفت: خرید لوازم التحریر مساله ای است که همه قشر با آن سرو کار دارند، اگر قیمت کاغذ تغییرات زیادی بکند، مردم برای تهیه کردن کتاب، دفتر و... دچار مشکل می شوند.

نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی درباره به روز بودن وسایل صنعت چاپ در ایران، بیان کرد: صنعت تولید کاغذ در ایران ازگذشته های دور وجود دارد و در سالیان پیش دستگاه های جدیدی هم به آن اضافه شده است اما مساله ای که وجود دارد  تولید خمیر کاغذ است اگر بخواهیم کاغذ خوب تولید کنیم مجبور به وارد کردن خمیر کاغذ هستیم.

توسلی با اشاره به اینکه مقداری از خمیر کاغذ در ایران تولید و استفاده می شود، عنوان کرد: در بعضی مکان ها از گندم و نیز در مازندران از چوب برای تولید خمیر کاغذ استفاده می شود. در واقع در ایران تولید خمیر کاغذ وجود دارد اما کفاف مصرف فعلی ایران را تولیدات ایران نمی دهد و بعضی از اقلام اولیه مورد نیاز اصلا در ایران تولید نمی شود.

فعالیت صد چاپخانه فعال در استان خراسان رضوی
وی در خصوص تعداد چاپخانه های فعال در استان خراسان رضوی گفت: حدودا تعداد 200 چاپخانه عضو اتحادیه هستند اما تعداد 100 چاپخانه به صورت فعال هم کار چاپ وهم بسته بندی را انجام می دهند.

به روز بودن در صد کمی از دستگاه های صنعت چاپ
نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در خصوص میزان به روز بودن وسایل صنعت چاپ گفت: در این صنعت دو نوع دستگاه وجود دارد؛ یکی برای ساخت کاغذ و دیگری برای برای چاپ کردن اما دستگاه هایی که برای خمیر کاغذ است، مقداری از آن قدیمی است و در کل وسایلی که مربوط به صنعت چاپ است در حد چند درصدی به روزهستند و بیش تر دستگا ها مربوط به قبل است.

توسلی افزود: با توجه با بالا بودن قیمت ها، خریدن دستگاه های جدید برای چاپخانه داران توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه دولت شرایطی را به وجود آورد که ارز دولتی به آن ها تعلق بگیرد و یا بانک ها و  شرکت های سرمایه گذار تسهیلات مناسب با مدت زمان بیشتر به افراد بدهند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران گفت: ظرفیت تولید این صنعت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی روز سه‌شنبه (۲۸ فروردین‌ماه) در کنگره ملی نفت و گاز آسیا - اروپا اظهار کرد: ایران با دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، جایگاه ویژه و برجسته‌ای از زمان‌های بسیار دور در نقشه انرژی جهان داشته است.

وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشور ما به دلیل دارا بودن سواحل طولانی در خلیج فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به‌عنوان شاهراه عبور و حمل‌ونقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و دیگر محصولات به شمار می‌رود و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالاها و تجهیزات به شرکت‌ها و مشتریان همسو در سراسر جهان است.

شاهمیرزایی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، یادآور شد: ظرفیت تولید این صنعت در سال ۱۴۰۲ از مرز ۹۵ میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت تا پایان امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

وی با اشاره به تنوع سبد محصولات پتروشیمی ایران با بیش از ۵۵۰ گرید مختلف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی با کشورهای همسو از جمله روسیه و کشورهای حوزه آسیای‌میانه در قطب‌های توسعه‌ای به‌ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۹۷ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و صنایع معدنی داخلی‌سازی شده است، گفت: آمادگی کامل داریم تا با همسایگان و کشورهای همسو در زمینه‌های طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداشت تجهیزات و نیز تولید انواع فناوری‌ها و کاتالیست‌های مورد نیاز همکاری کنیم.

شاهمیرزایی افزود: ایران در تولید دانش‌فنی محصولات آمونیاک، اوره، الفین، تبدیل گاز به متانول، اتان، اتیلن و سایر فرآیندها به خودکفایی کامل رسیده است.

براساس این گزارش، کنگره ملی نفت و گاز آسیا - اروپا ۲۸ فروردین‌ماه با حضور سفیر ایران در روسیه، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ساختمان و سازه کارخانه کاغذ سنگ الیگودرز تکمیل شده است
  • آخرین فرصت خرید نهال گردوی اصلاح شده فقط با 40 هزار تومان
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • صد و پنجاه و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • از سرگیری فعالیت یک واحد تولید کاغذ در فیروزکوه