Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب؛ دود از دور به چشم می‌خورد به منطقه که نزدیک‌تر می‌شود غلظت دود هم افزایش پیدا می‌کند.با خود چیزی به همراه ندارد برای همین بلافاصله با همکارانش تماس می‌گیرد؛ تا نخستین قرارگاه فاصله زیاد است و آتش در حال نزدیکتر شدن به مزرعه؛ کشاورز با دست بر سرش می‌کوبد؛ تمام تلاش چند ماهه‌اش در آستانه نابودی است و آتشی که برای دم کردن چای روشن کرده بود امروز آتش به جان مزرعه‌اش می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جنگل‌بان مهربان که تاب دیدن این صحنه را ندارد با دستان خالی و بی‌هیچ وسیله‌ای با ریختن خاک به روی آتش تلاش می‌کند آن را خاموش کند؛ دقایقی بعد همکارانش سر می‌رسند و با آتش کوب مزرعه نیمه جان کشاورز را نجات می‌دهند؛ نگاه پر از عشق مرد روستایی بدرقه راه جنگلبانان می‌شود.
مشکلات متعدد جنگلبانان و انتخاب یک جنگل‌بان نمونه کشوری از استان زنجان موجب شد تا امین سپهری علمداری جنگلبان نمونه کشوری هم‌صحبت شوم؛ سخنان خود را با یک معرفی آغاز می‌کند.

 خودتان را معرفی کنید
جنگلبان نمونه کشوری: امین سپهری علمداری هستم متولد ۱۳۶۸ و فارغ التحصیل رشته کشاورزی به خاطر علاقه و اشرافیت به موضوع منابع طبیعی و محیط زیست وارد این حرفه شدم و علاوه بر فعالیت در حوزه منابع طبیعی پژوهش‌ها و اختراعات قابل توجهی در حوزه منابع طبیعی دارم.

به شغل خودتان یعنی جنگلبانی اشاره کردید، در این زمینه توضیح می‌دهید؟ جنگلبانان چه وظایفی بر عهده دارند؟
سپهری: حفاظت از اراضی ملی؛ پوشش گیاهی و خاک وظیفه جنگلبانان است؛ استان زنجان هم به عنوان یک استان دارای طبیعت شکننده است؛ برای همین باید بیش از پیش مراقب آن بود در این میان پایین بودن سطح اطلاعات مردم و آشنا نبودن با فرهنگ منابع طبیعی مردم نسبت به مشکلات این حوزه موجب برخی آسیب‌ها شده است چرا که بسیاری از مردم نسبت به موضوعات منابع طبیعی اشرافیت نداشته و آن را نادیده می‌گیرند؛ حال اگر به این موارد آتش‌سوزی را اضافه کرد مراتع ما به شدت حساس می‌شود و باید مراقب آن باشیم؛ چرا که زندگی ما به آن بسته است.

 نظارت بر این همه مرتع با این گسترش و دوری از شهر شما را خسته نمی‌کند؟
سپهری: شغل جنگلبانی شغلی سخت و طاقت‌فرسا است و اگر افراد بدون عشق وارد این عرصه شوند طاقت نمی‌آورند؛ این کار مشکلات و سختی‌های زیادی دارد و کمترین حمایتی از جنگل‌بانان اتفاق می‌افتد و باید با وجود امکانات کم در این حوزه فعالیت می‌کنند برای همین می‌توان آنان را حافظان بی‌محافظ خواند.

 از مشکلات جنگل‌بانان برای ما بگید؟ این افراد با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟
سپهری: ما به صورت شرکتی با منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همکاری داریم و همین موضوع موجب کاهش امنیت شغلی ما شده است به طوری که پس از چند ماه کار در جنگل‌بانی عذر ما خواسته می‌شود و باز شغل جنگلبانی شغلی سخت و طاقت‌فرسا است و اگر افراد بدون عشق وارد این عرصه شوند طاقت نمی‌آورند

مجددا برای فعالیت چند ماهه جذب مجموعه می‌شویم؛ هر چند مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از ما حمایت لازم را می‌کنند و، اما این سرگردانی نیرو‌های جنگلبانی که به صورت شرکتی فعال هستند علاوه بر از بین بردن امنیت شغلی این افراد موجب کاهش حفاظت از مراتع و منابع طبیعی در سطح اراضی می‌شود.

از سوی دیگر کمبود تجهیزات و امکانات برای جنگل‌بانان فعالیت آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ نبود خودرو‌های مناسب برای حمل و نقل؛ تجهیزات خاموش کردن آتش و ... مشکلاتی است که سرعت کار حفاظت از منابع طبیعی را کاهش می‌دهد.

 فعالیت شرکتی به عنوان جنگل‌بان شما را با مشکل مواجه نمی‌کند؟
جنگل‌بان نمونه کشوری: فعالیت به صورت شرکتی علاوه بر مشکلات متعددی که برای خود جنگل‌بانان به دنبال دارد منابع طبیعی را نیز با چالش مواجه می‌کند؛ در ماه‌هایی که جنگل‌بانان خارج از مجموعه هستند؛ سودجویان از فرصت استفاده کرده و در اراضی تصرفات غیرمجاز می‌کنند.

از سوی دیگر فعالیت جنگلبانان به این روش قدرت اعمال قانونی این افراد را کاهش می‌دهد و همین موضوع دست متصرفان را برای تخلف در این حوزه بازتر می‌کند به طوری که متخلفان ترسی از جنگلبانان ندارند.

 آیا در دوره کاری خود تجربه‌ای از خشم طبیعت دیده‌اید؟
سپهری: بله تبدیل مرغزار‌ها به کانون ریزگردها؛ آتش گرفتن مزارع و مراتع و نشست زمین همگی تجربه‌هایی است که به چشم خود دیده‌ام؛ تجربه‌هایی که نشان می‌دهد اگر انسان با طبیعت کنار نیاید باید به زودی شاهد خشم طبیعت باشد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۲۷۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود