Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، امروز، 11شهریور‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات کتابخانه دکتر حصیبی اراک برگزار شد، به آیه 16 سوره مبارکه«مائده» که می‌فرماید؛«قَدْ جَاءَكُم مِنَ اللَهِ نُورٌ وَ كِتَـٰبٌ مُّبِينٌ، حقّاً و تحقيقاً از جانب خداوند، نوري و كتاب آشكاری به سوی شما آمد» استناد کرد و گفت: بیان این آیه از سوی خداوند متعال نشان از اهمیت و منزلت کتاب و کتابخوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: امسال در جشنواره کتابخوانی رضوی 14 هزار نفر شرکت کردند که نسبت به مشابه سال قبل شاهد رشد 33 درصدی هستیم. در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی 15 نفر برگزیده شده و 24 نفر شایسته تقدیر شدند.
دانشی به تشریح وضعیت مقایسه‌ای کتابخانه‌های استان از سال 57 تاکنون پرداخت و اظهار کرد: استان مرکزی در سال 57 7 کتابخانه عمومی در شهرستان‌های اراک، تفرش، آشتیان، دلیجان، ساوه، محلات، خمین داشت که این رقم در سال 77 به 28 کتابخانه رسید و در سال 97 به 83 مورد.
وی اضافه کرد: از 83 کتابخانه عمومی فعال در استان 73 کتابخانه نهادی و 10 کتابخانه مشارکتی هستند. سیر صعودی گسترش کتابخانه‌ها از اول انقلاب تاکنون حاکی از افزایش 12برابری است. این تعداد کتابخانه فقط زیر مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی هستند اگر بخواهیم کتابخانه‌های حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری، کانون پرورش فکری استان را نیز محاسبه کنیم رقم کتابخانه‌ها بسیار بیشتر از این آمار است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی از سال 82 فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد، بیان کرد: فعالیت کتابخانه‌ها تنها به ارائه کتب خلاصه نمی‌شود، بلکه برگزاری نشست‌های کتابخوان، نقد و رونمایی از کتب، معرفی آثار مؤلفان، برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی، برپایی کتابخانه در مساجد و مدارس، برگزاری دوره‌های ارتقای دانش و مهارت کتابداران از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌هاست.
وی بر ضرورت پرداختن نهاد کتابخانه‌ها به مباحث آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزش پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر، پرداختن به ضرورت شاخصه‌های عفاف و حجاب، آموزش‌های خانه و خانواده در راستای جلوگیری از طلاق از برنامه‌هایی است که در راستای منویات رهبری در پیشگیری از گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی انجام شده است.
حجت‌الاسلام دانشی در ادامه به وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های استان مرکزی 51 هزار عضو از جمله 20 هزار مرد و 30 هزار و 637 خانم دارد و 20 هزار کودک و نوجوان نیز عضو کتابخانه‌های استان هستند. آمار اعضای نابینا 314 و عضوهای رایگان 22 هزار و 867 است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اضافه کرد: آمار مراجعه‌کنندگان در یک‌سال منتهی به شهریور 80 هزار است که این تعداد 50 هزار عنوان کتاب را به امانت گرفتند. یک میلیون و 114 هزار و 279 تعداد کل نسخ کتاب می‌باشد.
حجت‌الاسلام دانشی اظهار کرد: برای ارائه گزارش سرانه مطالعه کتاب دستگاه‌های مختلف ارائه گزارش می‌کنند به همین دلیل سرانه مطالعه دقیق اعلام نمی‌شود. آماری که اعلام می‌شود مورد تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیست. سال 90 شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد میانگین مطالعه کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است اما رقمی که در برخی رسانه‌ها از سطح سرانه مطالعه در کشور عنوان می‌شود هم منصفانه نیست. برای سنجش میزان سرانه مطالعه در کشور باید مکانیزم بهتری در نظر گرفته شود.
وی تأکید کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی خود برای همکاری با آموزش و پرورش استان جهت برگزاری زنگ مطالعه، زنگ انشای دانش‌آموزان، نشست کتابخوان و یا هر گونه فعالیت دیگر در راستای ترویج فرهنگ مطالعه را اعلام می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در پایان با اشاره به اینکه برای فعالیت در حوزه مدارس قطعا مخاطب‌شناسی صورت می‌گیرد تا کتب مورد نیاز با توجه به سن دانش‌آموزان در اختیار آنان قرار گیرد، اظهار کرد: پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در استان رضایت‌بخش است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی کتاب کتابخوانی کتابخانه استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهر‌های مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی سیم‌ریز با بیان اینکه دوره چهاردهم جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اجرای عمومی نمایش «چهارمین نفر» به کارگردانی مشترک سولماز محمدی و صادق حسنی در لاهیجان استان گیلان آغاز به کار کرد، افزود: اجرای عمومی اکثر آثار این بخش، از روز پنجم اردیبهشت، شروع و تا سی‌ام این ماه در شهر‌های مختلف و در قالب ده نمایش ادامه خواهد داشت.


وی با بیان اینکه اکثر آثار بر اساس جدول زمانبندی اجرا به روی صحنه خواهند رفت، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که شروع یا خاتمه اجرای برخی آثار در حد یکی دو روز جابه جا شود، اما در کلیت، اجرا‌ها بر اساس جدول اعلام شده خواهد بود.


سیم ریز با بیان اینکه تا چند روز آینده با اجرای عمومی اکثر نمایش‌ها شاهد اوج نمایش‌های این بخش در نقاط مختلف کشور خواهیم بود، عنوان کرد: با تغییر رویکردی که امسال در حذف بخش رقابتی و گرایش به اجرای عموم نمایش‌ها صورت گرفت، قطعا شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل هر اثر نهایتا دو اجرای عمومی داشت و در یک بازه زمانی کوتاهی تمام آثار منتخب به اجرا می‌رفتند؛ اما امسال هر اثر جداگانه در مدت دو هفته و در شهر خود ۱۰ تا ۱۵ اجرای عموم خواهد داشت که بی شک با استقبال مخاطب افزایش آمار چشمگیری در این زمینه رقم می‌خورد.


به اذعان وی تغییر رویکرد جشنواره امسال به سمت اجرا‌های عمومی در شهر‌های مختلف، امکان بازدید آثار را برای گستره وسیع‌تری از مخاطبان ایجاد می‌کند و بیش از پیش سبب‌ساز نشر و ترویج فرهنگ رضوی به واسطه هنر تئاتر خواهد شد.


دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی تاکید کرد: اوج‌گیری استقبال مردمی از این تغییر رویکرد به نسبت سایر دوره‌ها کاملا محرز و قابل پیش‌بینی است.


وی در پایان سخنانش ابرازکرد: به جهت ظرفیت گسترده‌ای که برای اجرا‌های عمومی در استان‌ها ایجاد شده است، امیدوارم امسال بازخورد‌های خوبی از این شکل برگزاری بگیریم و رضایت بیشتری از ناحیه مخاطب مردمی نیز رقم بخورد.

دیگر خبرها

  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند