Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محسن یوسف پور ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را یکی از مهم ترین وظایف و اولویت های این اداره کل عنوان و اظهار کرد: استان گیلان دارای ۵۶۴ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

وی با بیان اینکه برای احیای جنگل ها، جنگل کاری و پروژه های آبخیزداری و جلوگیری از وقوع سیل در استان گیلان پروژه های خوبی در دست اجرا است، افزود: در سال گذشته نیز بخش اعظمی از اعتبارات این اداره کل برای اجرای پروژه های آبخیزداری در ارتفاعات ماسوله هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در راستای جلوگیری از شستشوی خاک از بالا به پایین بوده زیرا این موضوع عمق تالاب را کم و موجب مرگ تالاب می شود. علاوه برآن رسوباتی که به همراه جریانات آبی به پایین سرازیر می شود زمینه وقوع سیل و بلایای طبیعی را در پایین دست فراهم می کند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای سه طرح بزرگ در حوزه منابع طبیعی استان گیلان، گفت: طرح توقف بهره برداری از جنگل، اجرای طرح کاداستر و توسعه زراعت چوب با گونه صنوبر از جمله این سه اقدام مهم است.

یوسف پور با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۲۰۰ هکتار در استان گیلان صنوبرکاری شده است، افزود: افزایش سطح زیر کشت در این زمینه از اولویت های منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان محسوب می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان گیلان در سال گذشته، گفت: کاداستر به معنای اصلاح هندسی نقشه های گذشته و تشخیص اراضی ملی از غیرملی است که برای سال جاری نیز براساس برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال اجرای این طرح در هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان هستیم.

به گفته یوسف پور اجرای کامل طرح توقف بهره برداری از جنگل و همچنین طرح کاداستر تحولی بزرگ در حوزه مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ایجاد می کند.

کد خبر 4391921

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی گیلان اراضی ملی رشت مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه گرگان خبرگزاری مهر مشهد شیراز استانداری سمنان شهرکرد عید غدیر خم عید سعید قربان سانحه تصادف احتکار خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟

عباس محمدی در خبرآنلاین نوشت: کوه‌های ما بر اثر چرای بی‌رویه‌ دام و طرح‌های معدنی و عمرانی بی‌حساب، در معرض فرسایش شدید هستند؛ با چیدن گیاهانی که به سبزی کوهی یا صحرایی معروف‌اند، به این تخریب‌ها دامن زده می‌شود.

طبق بند ۱۶ ماده‌ ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظیفه‌های این نهاد‌ها "اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و… " است. بیشتر شهر‌های ایران، از جمله پایتخت، در کوهپایه‌ها شکل گرفته و در معرض خط سیل هستند. نابودسازیِ پوشش گیاهی کوهستان، امکان جذب بارش‌ها را بسیار کم می‌کند و خطر سیل‌های ویرانگر و مرگبار را بسیار افزایش می‌دهد. در چند دهه‌ی اخیر این‌گونه سیل‌ها افزایش چشمگیر داشته که برای نمونه در تهران می‌توان به سیل‌های تجریش، کن، و امام‌زاده داوود اشاره کرد. بدیهی است که به جز خسارت‌های جانی و مالی، خسارت عظیم دیگر، از دست رفتن خاک ارزشمند است که به هیچ قیمتی جبران‌شدنی نیست.

بند ۱۴ همین ماده‌ی قانونی، وظیفه‌ی دیگر شهرداری را "تهیه‌ی مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن [شورای]شهر" تعیین کرده است. با برداشت از این اصول قانونی می‌توان گفت که شهرداری‌ها وظیفه دارند از فروش سبزی‌های کوهی جلوگیری کنند تا خطر فرسایش خاک و بروز سیل کم‌تر شود. اگر هم لازم باشد می‌توانند ضمن هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی، لایحه‌ای برای تصویب مقررات لازم به شورای شهر تقدیم کنند.

یادآوری می‌کنم که طبق قانون‌ها و مقررات مختلفِ ناظر بر منابع طبیعی و محیط زیست، بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن نهال‌ها، درختچه‌ها و بوته‌ها بدون مجوز از سازمان منابع طبیعی یا محیط زیست ممنوع است و هیچ‌کس مجاز نیست به صورت دلبخواه گیاهان کوه و دشت را بچیند. تا کنون، اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها در جلوگیری از غارت گیاهان کوهی قصور داشته‌اند و به همین علت برداشت تجاری و سنگین گیاهان خودرو و فروش گستاخانه‌ی آن در فروشگاه‌ها و کنار جاده‌ها به امری عادی بدل شده امید است از این پس در این زمینه با جدیت با متخلفان برخورد کنند.

به جز نهاد‌های عمومی و دولتی، مردم عادی هم می‌توانند با به کاربستن پیشنهاد‌های زیر، در حفظ گیاهان کوه و دشت مؤثر باشند:

هیچ گیاهی را از طبیعت نچینیم و به کسانی که سبزی‌های کوه و دشت را می‌چینند، تذکر دهیم که این کار به طبیعت آسیب می‌رساند.

سبزی کوهی یا صحرایی نخریم.

فراموش نکنیم که ادعا‌ها درباره‌ی "خواص" این گیاهان، غالبا غیرعلمی یا اغراق‌آمیز است.

به یاد داشته باشیم که اگر در زمان‌های گذشته علف‌چینی می‌شده، دلیل بر این نمی‌شود که امروز هم چنین کنیم!

از اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها بخواهیم با افراد و فروشگاه‌هایی که سبزی کوهی می‌فروشند، برخورد کنند.

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی ۹۹ درصد پیشرفت داشته است
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد