Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:20:35 GMT

تولید بیو روانکار با استفاده از روغن پسماند خوراکی

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۲۱۸۵

تولید بیو روانکار با استفاده از روغن پسماند خوراکی

پژوهشگران گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از روغن پسماند خوراکی موفق به تولید بیوروانکار به کمک فناوری پیشرفته راکتور جریان‌نوسانی شدند.

به گزارش ایسنا، مسعود دهقانی که این پژوهش در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی انجام شده در این باره توضیح داد: بیوروانکارها نسل جدیدی از روانکارها هستند که از اصلاح شیمیایی روغن‌های حاصل از زیست توده به‌دست می‌آیند و یکی از حلقه‌های بسیار مهم و اساسی در زنجیره محصولات تولید شده در بیوپالایشگاه‌ها و همچنین منبعی پایدار برای آینده صنایع روانکار به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این تحقیق راکتور آزمایشگاهی ناپیوسته جریان نوسانی به منظور شدت بخشی فرآیند تولید بیوروانکار طراحی، ساخته و ارزیابی شد.

دهقانی یادآور شد: برای این منظور از واکنش "ترانس‌استریفیکاسیون" دو مرحله‌ای برای تولید "تری متیلول پروپان استر" (بیوروانکار) از روغن پسماند آشپزخانه به عنوان ماده اولیه مقرون به صرفه استفاده شد.

این پژوهشگر درباره نحوه انجام این پژوهش تشریح کرد: مرحله اول واکنش تبدیل "تری گلیسیرید" به "متیل استر" بود که مقادیر پارامترهای بهینه برای بیشینه سازی بازده واکنش متیل استر به صورت فرکانس نوسان ۱/۴ هرتز، فاصله بین بفل پنج سانتی متر و دمای واکنش ۶۰ درجه سانتی گراد توسط نرم افزار بهینه سازی گزارش شد. مقدار بازده واکنش متیل استر در شرایط بهینه و زمان واکنش ثابت پنج دقیقه برابر ۹/۸۱ درصد به‌دست آمد. همچنین مقادیر پارامترهای عملکردی بهینه به منظور بیشینه سازی بازده واکنش بیوروانکار و کمینه سازی انرژی مصرفی سامانه به صورت فرکانس نوسان۶/۳ هرتز، فاصله بین بفل پنج سانتی متر، نسبت مولی TMP به متیل استر چهار و مقدار کاتالیست پتاسیم کربنات یک درصد (از وزن متیل استر) حاصل شد. در شرایط بهینه تعیین شده و زمان واکنش ۳۰ دقیقه، بازده واکنش ۳۳/۸۳ درصد و انرژی مصرفی سامانه KJ/Lit ۵۰۳ به‌دست آمد.

وی درباره نتیجه این پژوهش گفت: نتایج در پایان نشان داد که مشخصات فیزیکوشیمیایی بیوروانکار تولید شده از روغن پسماند خوراکی مطابقت بسیار خوبی با استاندارد ISO VG10 مربوط به روغن‌های پایه روانکار دارد و می‌تواند به‌عنوان منبع روغن پایه روانکار مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر برات قبادیان، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه تربيت مدرس مهندسي مكانيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، محمدحسین واحدیان با اشاره به شعار هفته سلامت امسال مبنی‌بر «سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت» افزود: ۱ تا ۷ اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است بنابراین تمام تلاش ما این است که با امکانات موجود و اطلاع‌رسانی وسیع، ویژه برنامه‌های این هفته را باشکوه‌تر برگزار کنیم چراکه آگاه‌سازی امروز، تاثیر به‌سزایی در ارتقای سلامت آینده‌سازان کشور دارد.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • خدمات سئو سایت
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • کشف ۴۰ تن روغن خوراکی قاچاق و دستگیری یک متخلف در زاهدان
  • ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • کشف ۴۰ تن روغن خوراکی قاچاق ودستگیری یک متخلف در زاهدان