Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:10:11 GMT

هشدار یک مسوول نسبت به وضعیت انجمن‌های هنرهای نمایشی

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۳۵۴۸

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران هشدار داد که اگر "رسیدگی کامل در تئاتر استان تهران وجود نداشته باشد، کمک هزینه نداشته باشیم و انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان بدون بودجه فعالیت کنند هر روز در یکی از شعب شهرستان‌هایمان بسته خواهد شد و دوستان مجبور به مهاجرت به تهران خواهند شد."

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر استان تهران، اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر استان تهران با حضور دکتر اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران، احد جاودانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر حسین شفیعی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، امیر دژاکام، حسین محب اهری، بابک برزویه، فرهاد اصلانی، ژاله صامتی، هایده حائری، ارمغان بهداروند، مهدی آشنا، مصطفی تقی زاده و با اجرای احمد رضا فیروزی در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد 

احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانی تعامل انجمن هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری را از اتفاقات مثبت این دوره جشنواره معرفی کرد و گفت: طبق جلساتی که با معاون شهرداری تهران، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم تلاش می‌کنیم فضایی ایجاد کنیم که شاهد اجراهای بیشتری از هنرمندان شهرستان‌های استان تهران باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این مراسم مدیران برتر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان تهران و مدیر تالار محراب تقدیر شدند.

سپس امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: نزدیک به دو سال است که مسئولیت ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را بر عهده گرفتم و تا بیست روز آینده دوره مدیریتم به پایان می رسد. در این مواقع معمولاً گزارش عملکردها ارائه می‌شود اما من می‌گویم که هرچه کرده‌ام وظیفه‌ام بوده و عملکرد ما از طریق سایت تئاتر تهران و سایر رسانه‌ها منتشر شده و دوستان ملاحظه کرده‌اند.

وی افزود: در اینجا از آنچه باید اتفاق می‌افتاده و من در انجام آن ناتوان بودم سخن می‌گویم. تئاتردرشهرستان‌های استان تهران با محرومیتی بزرگ روبه‌رو است. محرومیتی هم درحوزه اعتبارات و مالی و هم درمدیران فرهنگی خوب. اگر این دو مورد در کنار هم قرار می‌گرفتند ما اتفاقات خوبی رقم می‌زدیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران تأکید کرد: امروز انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توان مدیریت شعبه‌های شهرستان‌های خود را ندارد چراکه در دو سال گذشته حتی یک تن‌خواه به مسئولان انجمن‌ها پرداخت نشده است. تا چه زمانی باید نمایش‌ها در شهرستان‌ها اجرا روند و روسای اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها تعریف آن را کنند و هنرمند از هزینه شخصی دکور نمایش نصب کند و پول طراحی و چا پوستر و اقلام تبلیغاتی را بپرازد؟ ما در این دو سال که هیچ در این 20 سال یک ریال پول حمایت نداشته‌ایم و با مدیرانی روبه‌رو هستیم که برای هنرمندان تئاتر پرونده می‌سازند. باید متأسف باشیم از این موضوع، آن هم برای هنرمندان شریفی که از جیبشان هزینه می‌کنند تا خلق اثر کنند. در شهرستان‌ها دچار مشکل هستیم و من به همین دلیل از شما می‌خواهم وقتی به شهرستان‌ها سر می‌زنید حتماً در فضای پنهان با هنرمندان گپ‌وگفتی داشته باشید.

وی تصریح کرد: ما صاحبان اصلی فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی هستیم و اداره‌ها مستأجرهای ما هستند بنابراین منّتی بخاطر اختصاص سالن بر سر ما نباشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ادامه داد: ما باید مدت ها صحبت کنیم که روزی دو ساعت مهلت برای تمرین به ما داده شود اگرچه با تمام این مشکلات توانستیم تئاتر استان تهران را مدیریت کنیم و به بهترین شکل جشنواره را برگزار کنیم. ما در طول سال رویدادهای متعددی را برگزار کردیم، البته این مهم هم بدون همکاری معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تحقق پیدا نمی‌کرد.

شفیعی در سخنانش هشدار داد: اگر پس از این، رسیدگی کامل در تئاتر استان تهران وجود نداشته باشد، کمک هزینه نداشته باشیم و انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان بدون بودجه فعالیت کنند هر روز در یکی از شعب شهرستان‌هایمان بسته خواهد شد و دوستان مجبور به مهاجرت به تهران خواهند شد.

وی در پایان سخنانش از اوحدی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای حمایت از این رویداد فرهنگی و اختصاص پردیس تئاتر تهران به این جشنواره تشکر کرد.

در بخش بعدی این مراسم با حضور هایده حائری، سعید اوحدی، احد جاودانی و امیردژاکام از حسین محب اهری تجلیل شد و مریم کاظمی مورد تقدیر قرار گرفت.

حسین محب اهری گفت: با اجرای نمایش خسیس تا دو هفته پیش که روی صحنه بودم، 80 نمایش را بازی کرده‌ام و خیلی دلم می‌خواهد که صدمین نمایشم را هم بازی کنم.

سعید اوحدی اظهار کرد: امیرحسین شفیعی با اجرای دریادلان در ماه مبارک رمضان، نشان داد که تئاتر به قدری جذاب است که می‌تواند هزاران نفر را درپارک دانشجو جمع کند،مردم ازدیدن نمایشی لذت ببرند و اثری ماندگار شود.

وی هنر تئاتر و شعر را تنها هنرهایی معرفی کرد که بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: بی‌واسطه ارتباط گرفتن در صحنه نمایش، امر مهمی است که با ادبیات، شعر، سخنوری و شعر همراه است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد: در برهه‌ای که اسیر شدم، دو رشته هنری که بر جامعه اسیران بسیار تأثیر داشت، هنر نمایش و شعر بود و به همین دلیل هم من معتقدم باید به دلیل تأثیر این هنر جایگاه ارزشمند این هنر را بدانیم. هنر انقلاب تأثیر زیادی در فعالیت‌های سیاسی کشور داشته است.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هنر تئاتر هنری است که می‌تواند تأثیرگذاری در رفتار مخاطب داشته باشد و برای فرهنگ‌سازی از آن بهره برد. تئاتر هنری است که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروزه نگرش‌های خاصی بوجود آمده و ما همیشه افتخار حضور در تئاترها و گفتگو با هنرمندان آن را داشته‌ایم. در این حوزه بودجه خوبی در سال 1396 و 1397 به تئاتر اختصاص یافت.

وی از بیمه هنرمندان به عنوان یکی از دغدغه‌هایی که باید مسئولان داشته باشند و نه هنرمندان سخن گفت و اجرای تئاتر خیابانی که امکان جذب مخاطب تئاتر را افزایش می‌دهد اقدامی مناسب دانست.

در ادامه برگزیدگان این جشنواره بدین شرح معرفی شدند:

طبق آرای هیأت داوران بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استان تهران هومن رهنمون (کارگردان نمایش آنکه گفت آری  آنکه گفت نه) و علی خودسیانی (نویسنده و کارگردان نمایش همسفران همیشه هپی) شایسته تقدیر شناخته شدند.

موسیقی

با تقدیر از موسیقی نمایش یوسف , یوزف , جوزپه (فرزاد ابوعلی و صادق لرکی) جایزه برگزیده این بخش به موسیقی نمایش یک خانواده محترم (سیدجمال الدین حسینی) اختصاص یافت.

گریم

در این بخش، گریم نمایش غده (لیلا مهدی پور و فرانک مستشاری) به عنوان برگزیده معرفی شد.

طراحی لباس

جایزه نفر برگزیده این بخش به طراح لباس نمایش غده (مهلا ایرج ساعی) اهدا شد.

طراحی صحنه

با تقدیر از طراح صحنه نمایش بیمار (محمد یزدی) طراح صحنه نمایش یک خانواده محترم (سیدمحمدرضا مرتضوی) به عنوان برگزیده معرفی شد.

عکس

در بخش مسابقه عکس وحید مشایخی ، زهرا زارعی، زهره غلامیو رویا مرجایی شایسته تقدیر شناخته شدندو هادی میثمی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

بازیگری زن

جایزه سوم بازیگری زن به صفورا خوش طینت برای نمایش (یک خانواده محترم)،جایزه دوم بازیگری زن به لادن قناد برای نمایش (سعادت لرزان مردمان تیره روز و شش تایی ها)، جایزه اول بازیگری زن :به مژگان رادفر برای نمایش (مرگ یزدگرد) اختصاص یافت.

بازیگری مرد

جایزه سوم بازیگری مرد به صورت مشترک به حسین نصیری (غده) و پیمان دانشمند (آقا و خانم ارغوان)، جایزه دوم بازیگری مرد به صورت مشترک به علی رجائی (یوسف , یوزف , جوزپه ) و سعید سالمی ( مرگ یزدگرد)، جایزه اول بازیگری مرد به محمدرفیعی (خانواده دوست داشتنی من) اعطا شد.

نویسنده

جایزه سوم به صورت مشترک به پیمان دانشمند (آقا و خانم ارغوان) و فربد عقیده مند(غده)، جایزه دوم به محمد رفیعی (خانواده دوست داشتنی من) و جایزه اول به مسعود هاشمی نژاد (یک خانواده محترم) اهدا شد.

کارگردانی

جایزه سوم کارگردانی به محمد رفیعی (خانواده دوست داشتنی من)، جایزه دوم کارگردانی به رضا همتی (غده) و جایزه اول کارگردانی به عادل عزیزنژاد ( یک خانواده محترم) اعطا شد.

در پایان هیأت داوران سه نمایش :

یک خانواده محترم

خانواده دوست داشتنی من

غده را به دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی و پیشنهاد کرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند