Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@01:06:19 GMT

نرخ خريد تضميني کلزا افزايش مي يابد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۴۳۳۰

نرخ خريد تضميني کلزا افزايش مي يابد

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- مجري طرح توسعه کشت دانه‌هاي روغني وزارت جهاد کشاورزي گفت: با افزايش قيمت خريد تضميني پيش بيني مي شود نرخ کلزا در کشور به 33 هزار و 500 ريال افزايش يابد و جهشي در افزايش درآمد کشاورزان ايجاد شود.

عليرضا مهاجر روز يکشنبه در نشست هم انديشي معاونان بهبود توليدات گياهي و مديران زراعت 9 استان کشور در همدان افزود: کشت دانه هاي روغني از سال 94 در کشور شروع شد که براي خودکفايي در اين بخش بايد کشت اين محصول پايدار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ميزان نياز کشور را به روغن خوراکي يک ميليون و 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: مصرف سرانه روغن خوراکي در کشور، از مرز 20 کيلوگرم نيز عبور کرده است و اين درحالي است که ميانگين مصرف سرانه روغن در جهان حدود 12 کيلوگرم است؛ بنابراين بايد درباره مصرف روغن به مردم هشدار داد.
مجري طرح خودکفايي دانه هاي روغني کشور با بيان اينکه توليد محصول کلزا مانع خروج ارز براي خريد روغن خام و کنجاله مي شود افزود: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزي ، 70 درصد از نياز کشور به دانه هاي روغني بايد در داخل توليد شود.
مهاجر گفت: در حال حاضر 2 نوع کلزاي بهاره و زمستانه در کشور توليد مي شود که 70 درصد از نياز بذر هبيريد کلزاي بهاره براي کشت در مزارع ، در داخل کشور توليد مي شود.
سال گذشته هر کيلوگرم محصول کلزا 27 هزار و 830 ريال خريداري شد که با برنامه ريزي دولت ، اين رقم در سال زراعي جاري به ازاي هر کيلوگرم به 28 هزار 665 ريال افزايش يافته است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي همدان نيز گفت: امسال طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بايد بيش از هشت هزار هکتار از اراضي همدان زير کشت کلزا قرار گيرد تا 15 هزار تن بهره وري دانه روغني داشته باشيم.
منصور رضواني جلال افزود: کلزا يکي از محصولات راهبردي و مورد درخواست رهبري براي افزايش ضريب خوداتکايي بوده که سال گذشته در کل کشور 180 هزار تن دانه روغني کلزا خريداري شده است.
وي بابيان اينکه سال گذشته در استان همدان پنج هزار و 690 تن کلزا توليد و خريداري شد افزود: در حوزه توليدات گياهي ميزان توليدات چهار ميليون تن است که بيش از سه ميليون و 500 هزار تن از توليدات گياهي استان به گياهان زراعي اختصاص دارد.
وي ادامه داد: 630 هزار هکتار از اراضي استان زيرکشت محصولات زراعي آبي و ديم است و تا 3.5 ميليون تن توليد انواع محصولات زراعي را داريم.
وي اظهار داشت: سال گذشته بيش از 100 درصد اهداف بخش گندم و دانه هاي روغني و حوزه هاي زيرساختي آب محقق شد و امسال سطح زيرکشت دانه هاي روغني در سطح استان افزايش مي يابد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان همدان گفت:بيش از 80 درصد اراضي مستعد کشاورزي همدان به آبياري نوين مجهز شده است و اجراي اين طرح براي 20 درصد مابقي، دشوار است و در اين زمين ها بايد با ايجاد زيرساخت ها، يکپارچه سازي اراضي انجام شود.
استان همدان يک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبيعي ، 33 درصد اراضي زراعي ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نيز آيش است.
استان همدان در بخش کشاورزي 117 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 ميليون تن محصول کشاورزي را توليد مي کند.
7523/2087
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، سهراب سهرابی در ارتباط زنده با برنامه سلام خبرنگار افزود: نخستین مراحل برداشت گندم در جنوب کشور در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان است.
سهرابی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های خرید تضمینی گندم به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم و غلات کشاورزان در کشور هستند.
سهرابی گفت: سطح زیر کشت گندم کشور شش میلیون هکتار است که از این تعداد دو میلیون هکتار بصورت آبیاری و ۴ میلیون هکتار بصورت دیم زیر کشت گندم رفته است.
مجری طرح محوری گندم کشور پیش بینی کرد امسال ۱۳ و نیم میلیون تن گندم برداشت شود.

بیشتربخوانید:کشت گندم و جو در بخش فین بندرعباس
وی افزود: اصلاح بذر‌های گندم، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی، طرح جهش در تولید دیم زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان و مدیریت آفات و علف زار‌های از برنامه‌های ویژه وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گندم در کشور است.
سهرابی گفت: برداشت گندم در کشور از فروردین آغاز و تا شهریور ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • نهال گردو اصلاح شده و تضمینی فقط 35 هزار تومان
  • افزایش ۱۳ درصدی بارش‌ها درهمدان
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • قهوه تخصصی یا قهوه تجاری: کدام قهوه انتخاب بهتری است؟
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان