نگاه هنرمندانه به تاریخ باعث ماندگاری آن می شود
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۴۳۹۲
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از حوزه هنری زنجان، دکتر پرویز فتحاللهپور در نشست هماندیشی گرامیداشت اولین تظاهرات بانوان زنجانی علیه رژیم پهلوی، با بررسی بخشی از مستندات و مرور رویدادهای تاریخی آن دوره گفت: هر رویدادی در اثر تلفیق صحیح با هنر می تواند ماندگار شود.
وی ادامه داد: با ورود تاریخ به حوزه هنر و نگرش هنرمندانه به آن میتوان سبب ماندگاری و جاودانگی آن رویداد تاریخی شد و اگر به این مساله یعنی نقش زنان در انقلاب اسلامی نیز از زاویه هنر نگریسته شود مطمئنا جاودانه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قدم اول در بیان و نشان دادن اهمیت نقش زنان در انقلاب اسلامی به دست آوردن اسناد و اطلاعات تاریخی است که متاسفانه اسناد کمی در این زمینه موجود است و بخشی از افراد درگیر این موضوع یا در قید حیات نیستند و یا از مصاحبه سر باز می زنند و به همین سبب است که منابع محدود است. پس می توان با مرور کردن آرشیو روزنامه و رادیوهای داخلی و خارجی آن سالها به بخش قابل توجهی از اطلاعات دست پیدا کرد.
وی خاطر نشان شد: هنرمندان پس از به دست آوردن اسناد و اطلاعات تاریخی می توانند به این موضوع توجه ویژه داشته و در ساخت آثار خود از این محتوا بهره بگیرند.
این پژوهشگر با بیان اینکه شروع انقلاب در تاریخ ۱۹ دی ماه ۵۶ رقم خورد و در آن زمان بود که بخشی از معترضین به شهادت رسیدند، گفت: پس از این تاریخ راهپیماییهای وسیعی در سطح کشور صورت گرفت و گامهایی در جهت حرکتهای تأثیرگذار در این زمینه برداشته شد.
فتحاللهپور با اشاره به موارد تأثیرگذار در برپایی راهیپماییهای خودجوش سال۵۷، ادامه داد: در آن راهیپماییها زنان به هیچ وجه شعار نمی دادند و این بیانگر یک حرکت کاملا برنامهریزی شده و آگاهانه بود.
در ادامه این نشست هماندیشی رضوانه آرام نیا، یکی از بانوان حاضر در تظاهرات سال ۵۷ گفت: این یک واقعیت قرآنی است و اگر زن به معنای واقعی زن بودن در جامعهای حضور یابد موجب احیاگری آن جامعه می شود و حیات بخش است.
این استاد دانشگاه افزود: زن می تواند به لحاظ عشق و احساس قوی که دارد یک طوفان حماسه ساز و تاریخی در جامعه ایجاد کند.
در ادامه این نشست ماهرخ مرتضایی خواهر اولین شهید انقلاب ضمن مرور خاطراتی از برادر خود، گفت: برادرم احمد پنج شهریور ماه سال ۵۷، زمانی که قصد داشته مجسمه شاه را مخدوش کند مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و به فاصله چهار روز نهم شهریور ماه ۵۷ به شهادت می رسد.
وی افزود: بر حسب اتفاق برادر بزرگمان که پزشک بود؛ بالای سر احمد حاضر می شود ولی با تشکیل شورای پزشکی تصمیم به اعزام احمد به تهران گرفته شد.
خواهر شهید مرتضایی با بیان اینکه ۴۸ ساعت بعد خبر شهادت قطعی احمد مرتضایی به خانواده رسید، گفت: طی این روز دوستان، آشنایان و فامیل در منزل ما حضور داشتند و اولین راهپیمایی زنان در انقلاب اسلامی از همین محفل آغاز شد.
مرتضایی با بیان اینکه تظاهرات زنان زنجانی حرکتی ناگهانی نبود، افزود: زنان زنجانی در روز پنج شنبه نهم شهریور ۵۷ از مقابل مسجد ولیعصر با در دست داشتن تصویر شهر مرتضایی و پلاکاردی با نوشته «سکوت ما شعار ماست» به تظاهرات آرام پرداختند.
صغری منتخبی از دیگر بانوان حاضر در اولین تظاهرات بانوان زنجانی، اظهار داشت: خانواده از جمله عواملی است که سبب شکلگیری ریشه تمام اندیشهها و باورها در یک نوجوان میشود، و این موضوع بیانگر آن است که خانواده شهید احمد مرتضایی دارای روحیه حقخواهی بودند.
وی خاطر نشان شد: این حرکت خودجوش؛ که بصورت یک راهیپمایی خود را نشان داد، یک حرکت احساسی و انقلابی برای انتقام از خون شهید احمدمرتضایی بود که به صورت برنامهریزی شده انجام گرفت و زنان آن دوران با سکوت خود می خواستند بگویند سکوتمان بلندترین فریادها است.
کد خبر 4392070منبع: مهر
کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران زنان مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه گرگان خبرگزاری مهر مشهد شیراز استانداری سمنان شهرکرد عید غدیر خم عید سعید قربان سانحه تصادف احتکار خطبه های نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۴۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
به گزارش همشهری آنلاین، همانگونه که انتظار میرفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینهترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.
این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکههای اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنشهای متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت میکرد که با توجه به فضاسازی فرقهای داستان، باید در انتظار کژراهههای روایی بود علیالخصوص آنکه ایران، ابژه این داستان بود و نمیتوانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.
ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزی که میخواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانیها، پدر داعش هستند، بهاندازهای ناشیگرانه بود که با یکبار تماشای صرف چند قسمت از سریال، میشد بهراحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفهای سریالسازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریالسازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایرانستیزی است، نوعی شیعهستیزی را در پیش گرفته است.
طبیعی است که در پرداخت داستانهایی با مضمون فرقههای سیاسی، یک تصویر ظاهری از المانهای آن فرقه ساخته میشود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئهها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایرانستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشاییهایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمیتواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.
اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است
در پسزمینه اما هدف فیلم کلانتر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایتهای تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده میشود تا بهرهمندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعیکننده پرچم داعش است و البته آکسانهای متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، بهخوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههای دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است.
فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینهکرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمیتوان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی بهواسطه تشتتهای میزانسن، چندان قابلقبول نیست و بازی بازیگران، بیرونزدگیهای فراوان دارد که مخاطب را میآزارد.
مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراطگری در جعل تاریخی حوادث به اندازهای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمیگیرد.
این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذریهای اینچنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت میگیرد حال آنکه حشاشین بهواسطه عدمبرخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحتتاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابلتوجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.
در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.
کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال خارجی