آسال لیزر ساخت؛ سازنده پرینترهای سهبعدی صنعتی
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۵۰۱۲
شرکت آسال لیزر ساخت، یک شرکت دانشبنیان است که هماکنون در پارک فناوری پردیس به فعالیت خود ادامه میدهد و روی ساخت پرینتر سهبعدی با نام تجاری آیدیزاین متمرکز است.
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شرکت آسال لیزر ساخت فعالیت خود را از سال 1390 در قالب هسته دانشبنیان با چهار نفر از دانشجویان رشتههای مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی و مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف روی فناوری ساخت افزایشی یا همان چیزی که بهصورت عمومی به عنوان پرینت سهبعدی شناخته میشود، شروع کرد و در سال 1392 نمونه آزمایشی پرینتر سهبعدی خود را ساخت و یک سال شرکت را به ثبت حقوقی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیرحسین محمودی مدیرعامل شرکت آسال لیزر ساخت در این مورد گفت: تکنولوژی این پرینتر فقط در اختیار 6 کشور جهان از جمله آلمان، آمریکا، فرانسه، چین و ژاپن است و ما سعی داریم با ارائه خدمات مربوط به پرینتر سهبعدی به شرکتهای دیگر، مشتریانمان را با این فناوری آشنا میکنیم و سعی میکنیم با این کار فرهنگ استفاده از این تکنولوژی در ایران گسترش پیدا کند.
وی در مورد این خدمات گفت: با کمک پرینتر سهبعدی آیدیزاین قطعاتی را برای صنایعی چون خودروسازی، هوافضا، شرکتهای دانشبنیانی که کار تحقیق و توسعه انجام میدهند و شرکتهای نفت و گاز میسازیم.
وی افزود: تکنولوژی پرینت سهبعدی فناوری بسیار جدیدی است و با سرعت زیادی رشد میکند. همین امر ما را علاقهمند به این دستگاهها کرد و روی متدهای موجود دنیا در این زمینه مطالعه کردیم. یکی از این روشها SLS (Selective laser sintering) است و به دلیل این که تکنیک زیرساختی آن نسبت به سایر تکنیکها در ایران موجودتر است و از جهت دیگر این نوع پرینتر صنعتیتر است، این روش را انتخاب کردیم. برای ساخت این پرینتر از دستگاههای پیشتازان جهان هم ایده گرفتیم؛ ولی عمده طراحی کار با خودمان بوده است.
شرکت آیدیزاین تولید بدنه ربات فوتبالیست ایرانی را با استفاده از پرینت سهبعدی SLS بر عهده داشته که امسال راهی مسابقات تایوان شد.
محمودی در مورد جزئیات این دستگاه گفت: این پرینتر با لیزر و پودر کار میکند و در واقع ذرات پودر را با انرژی لیزر به هم جوش میدهد. مواد گستردهای قابل چاپ در این دستگاه را دارند که از میان آنها میتوان به مواد پلیمری، کامپوزیتی، سرامیکی و فلزی نام برد. اما بهصورت پیشفرض ماده پلیمریای با نام پلیآمید که مادهای صنعتی و محکم است، برای دستگاه تعریف شده است.
نمونهای از قطعات صنعتی که توسط پرینتر سهبعد آیدیزاین چاپ شده است
ابعاد این پرینتر 20 در 25 در 32 سانتیمتر است و تقریباً هر ساعت میتواند دو سانتیمتر از قطعه را در راستای عمودی چاپ کند و به گفته محمودی، نمونه اروپایی آن 220 هزار یورو قیمت دارد و دستگاه ما حدود 100 هزار یورو ارزشگذاری شده است.
محمودی گفت: تمرکز شرکت ما فقط روی ساخت پرینتر سهبعدی است و تاکنون سه واحد دستگاه از این نوع ساختهایم که یکی از آنها به دانشگاه صنعتی شریف فروخته شده است و در آنجا برای تولید قطعات توانبخشی و پروتز مورد استفاده قرار میگیرد.
تجهیزات جانبی پرینتر سهبعدی ایندیزاین
وی در مورد هدف بعدی شرکت گفت: قصد داریم پرینترهای سهبعدی را در ایران توسعه دهیم و به بزرگترین شرکت سازنده در منطقه تبدیل بشویم.
مدیرعامل شرکت آسال لیزر ساخت در مورد عضویت این شرکت در پارک فناوری پردیس و تسهیلاتی که این پارک در اختیار آنها قرار میدهد، گفت: سال 1394 برای عضویت در پارک فناوری درخواست دادیم و همان سال با این درخواستمان موافقت شد. این پارک فضای فیزیکی، فضای ارتباطی و مشاورهای در اختیار ما قرار داده است و برنامههای آموزشیای برای شرکتهای نوپا در این پارک برگزار میشود که به واسطه آنها با مسائل حقوقی و مالی و تأمین اجتماعی آشنا میشویم. میتوانم بگویم که مهمترین تسهیلاتی که پارک در اختیارمان قرار داده است، بحث ارتباطات و تعامل با کارشناسان و شرکتهای دیگر است. در کل، پارک یکی از فضاهای بسیار مناسب برای بروز نوآوری و محقق شدن ایدهها به شمار میرود.
به گفته وی، پارک فناوری در قالب برگزاری نمایشگاههایی مثل اینوتکس، شرکتهای داخلی را با شرکتهای خارجی آشنا میکند و در سطح بینالمللی این شرکتها را مطرح میکند.
تأثیر دانشگاه در کارآفرینی
محمودی فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است. وی در مورد تأثیر دانشگاه روی مسیر کارآفرینی و بهطور کلی پژوهشها گفت: بدون تحصیلات و دانشگاه که اصلاً نمیتوان وارد این عرصه شد؛ اما با این همه دانشگاهها میتوانند بهتر از این عمل کنند و بیشتر روی فضای کارآفرینی تمرکز کند و از آن فضای علمی محض یا مقالهمحور خارج شود و دانشگاههای صنعتی به مشکلات روز صنعت توجه کنند و دانشجویان را با این مشکلات آشنا کنند.
وی افزود: دانشگاه مسیر را برای من روشن نکرد؛ اما فضایی برای من ایجاد کرد که توانستم با افرادی آشنا شوم که این ذهنیت کارآفرینی را برای من ایجاد کردند.
محمودی در مورد هدف آینده این شرکت گفت: به غیر از این که دوست داریم این شرکت را به پیشگام ساخت پرینترهای سهبعدی در منطقه تبدیل کنیم، امیدواریم که الگوی موفق برای دانشجویانی ارائه دهیم که میخواهند در این مسیر گام بردارند.
محمودی بهعنوان کسی که در کنار دوستانش یک شرکت دانشبنیان تأسیس کرده است، به جوانان توصیه میکند که خیلی در ساختارهایی که دانشگاه و سیستم برایشان تعریف میکند، غرق نشوند و از آن خارج شوند و طرحی نو براندازند.
انتهای پیام/4056
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۵۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای که نخستین فیلم بدون حجاب را با پروانه ساخت رسمی ساخته، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - روز گذشته موزه سینما با انتشار پستی، تولد «غلامرضا موسوی» تهیهکننده سینما را تبریک گفت. او نخستین فعال سینمایی پس از انقلاب است که موفق شد فیلمی بدون حجاب رسمی و عرفی را با دریافت پروانه ساخت، تولید و در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی کند.
اما این تهیهکننده از چه جایگاهی برخوردار است که میتواند با چنین سابقهای که بسیار متاخر است از سوی یک نهاد سینمایی مهم مورد تقدیر واقع شود؟
بررسی تقدیر از ریاست شورای عالی تهیهکنندگان به بهانه روز خبرنگار در موزه سینما(مرداد ۱۴۰۱) نشان میدهد برخلاف رویکرد سلبی در قبال جواد نوروزبیگی (تهیهکننده برادران لیلا) پروژه تطهیر این تهیهکننده کلید خورده است. با این اوصاف به تبع مسیر ساختار شکن این تهیهکننده، ساختن آثاری خارج از چهارچوبهای عرفی به تدریج باب خواهد شد.
فعالان سینمایی که پست تمجیدآمیز موزه سینما را دنبال کردهاند، در گروههای مختلف سینمایی این سئوال را مطرح میکردند چرا «سعید روستایی» به دلیل اظهار نظر درباره زیر بار نرفتن اصلاحیههای فیلمش که با حجاب رسمی ساخته شده، همراه تهیهکنندهاش روانه دادگاه شدند، اما هیچ مقام سینمایی و قضایی از مهمترین شریک کمپانی فیلمیران انتقاد نمیکند و موزه سینما پروژه عادی سازی او را کلید میزند.
غلامرضا موسوی سالهاست ریاست شورای عالی تهیهکنندگان سینما را یدک میکشد و در واقع سکاندار مهم یکی از اصناف سینمایی محسوب میشود. آیا رویکرد تمجیدآمیز موزه سینما یک پالس به سایر اعضای صنفی شورای عالی است که موسوی ریاست آن را یدک میکشد؟ اگر سایر تهیهکنندگان به پیروی و تبعیت رئیس صنفشان با پروانه رسمی ساخت فیلمی بدون حجاب عرفی تولید کردند، میتوان به آنان خرده گرفت؟
روایت کیک محبوب و کیکهای قبلی سردبیر سیاسی سابق کیهان
«کیک محبوب من» که چندی قبل در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی شد، فیلمی مشترک از بهتاش صناعیها و همسرش است که تهیهکنندگی آن را غلامرضا موسوی برعهده دارد. فیلمی که با اخذ پروانه نمایش موفق شد، نخستین اثر سینمایی بدون حجاب رسمی را تولید و روانه جشنواره فیلم برلین کند.
در نخستین روزهای اعلام حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین، سازندگان(صناعیها- مقدم) بیانیهای صادر کردند و در متن آن اشاره شد که ممنوع الخروج هستند و در مصاحبه دیگری ادعا کردند د که این فیلم در ستایش زن، زندگی و آزادی ساخته شده است.
احتمالا اگر سعید روستایی به اندازه چهار پاراگراف فیلمسازان تحت حمایت موسوی، چنین ادعایی را درباره برادران لیلا مطرح میکرد، با احکام سنگینتری مواجه میشد.
تهیهکننده فیلم در این فستیوال کاملا جهتدار و سیاسی علی رغم ادای سازندگان که ممنوع الخروج هستند، در سالن نمایش فیلم حضور داشت و در پایان فیلم همراه خالقان این اثر را تشویق میکرد. با این حال لازم به یادآوری است که سازندگان «برادران لیلا» با حاشیهای به مراتب کمتر از «کیک محبوب من» روانه قضاوتهای قضایی - سینمایی سنگینی شدند.
پس از آنکه فستیوال برلیناله به پایان رسید تهیهکننده فیلم بیانیهای را بدین شرح منتشر کرد: فیلم سینمایی " کیک محبوب من " به تهیه کنندگی اینجانب با رعایت همه اصول قانونی، شرعی و عرفی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. اما درباره این فیلم که نسخه نهایی آنرا هیچکس در داخل کشور ندیده، مطالبی مبتنی بر اطلاعات نادرست منتشر شده، به همین جهت، برای آگاهی عموم توضیحات کوتاهی را لازم می دانم :
۱-"کیک محبوب من" روایت زندگی زنی تنها و مسن است که در مقطع ۷۰ سالگی تصمیم می گیرد زندگی جدیدی را تجربه کند.
۲- پیش تولید فیلم در تیر آغاز و طی ماههای مرداد و شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری بر اساس سن خانم مسن فیلم که در خانه زندگی طبیعی خودش را دارد، در زمان پیش تولید برنامه ریزی شد.
۳- خانم بازیگر (شخصیت) فیلم در تمام صحنه های خارج از منزل، با حجاب است و در صحنه های خارج از خانه حتی یک پلان بی حجاب ظاهر نمی شود. بنابراین " قانون حجاب " کاملا رعایت شده است.
۴- در صحنه های داخلی منزل شخصیت زن فیلم، با توجه به سن وی که هفتاد ساله است و در فیلم نیز عنوان می شود، از ظرفیت های که برای خانمهای مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم. با این همه برای احتیاط بیشتر در این صحنه ها، برای خانم بازیگر از کلاه گیس هم استفاده شد.
بنابراین موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده و اما، از ظرفیت هایی که در این زمینه برای بانوان مسن وجود دارد، استفاده کرده ایم.
ضمنا برخی تصورکرده اند که ما به دو شکل باحجاب و بی حجاب فیلمبرداری کرده ایم. فیلم یک بار، اما بشکل فوق و با در نظر گرفتن قوانین، اما با استفاده از ظرفیت های فقهی فیلمبرداری شده است.
و سرانجام اینکه فیلم در جشنواره برلین هم به شکل مورد اشاره نمایش داده شد.
با این بیانیه تمام حواشی این فیلم و اصل مسئه ساختارشکنی توسط متولیان نادیده گرفته شد، تجربه نشان میدهد این دست فیلمها، برای مخاطب هدف داخلی تولید نمیشود و اغلب این آثار برای جشنوارههای جهانی و پخشکنندههای بینالمللی ساخته میشود و نمایش عمومی (اکران در سالن سینماها) دغدغه اصلی پدیدآورندگان نیست. این نخستین باری نیست که تهیهکننده مذکور چنین فیلمی میسازد و با فضاسازی از مهلکه حاشیهها میگریزد.
موسوی با قصیده گاو سفید، چگونه همه را سیاه کرد؟
«کیک محبوب من» دومین همکاری مشترک غلامرضا موسوی با زوج مقدم - صناعیهاست. این مثلث در سال ۱۳۹۸ فیلمی تحت عنوان «قصیده گاو» را ساختند که روایت آن درباره قاضی است که به اشتباه حکم اعدام صادر میکند و برای اینکه از عذاب وجدانش کاسته شود با همسر محکوم وارد رابطه میشود.
فیلم با نظر منفی دادستانی وقت کل کشور توقیف میشود اما در فستیوالهای بینالمللی فراوانی شرکت کرده و در نهایت در مجاری غیررسمی منتشر میشود. به سادگی میتوان حدس زد که جوایز نقدی که این فیلم با به چالش کشیدن قضات قوه قضائیه در فستیوالهای جهانی کسب کرده، چند برابر هزینههای تولید فیلم است، چون سازندگان تن به انتشار رایگان آن در فضای غیررسمی دادند.
اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت. اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت.
تهیه کننده فیلم پس از آنکه اعتراضها به همکاری با جشنواره اورشلیم بالا گرفت در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم قصیده گاو سفید در جشنواره اورشلیم نمایش داده می شود. گفتم خبر را هم اکنون از شما شنیدم. فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید نیست آنها با خط قرمزهای ما آشنا نیستند فیلم را مجوز حضور داده باشند. با اقای بهتاش صناعی ها تماس گرفتم، او هم بی خبر بود و تعجب کرد. گفت ما هنگامی که دربخش مسابقه برلین بودیم هم از مسئولان جشنواره خواستیم برای این کشور لینگ نگذارند که قابل دسترسی است.
قرار شد ایمیلی به پخش بینالمللی فیلم بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم فیلم از این جشنواره خارج شود. با توجه به تعطیل یکشنبه و تفاوت ساعت کار، امیدوارم بزودی نتیجه روشن شود.»
پس از این اتفاق مدیران وقت سینما پیگیر ماجرای «قصیده گاو سفید» نشدند و موسوی بازهم موفق شد برای یک همکاری مشترک دیگر با زوج فیلمساز، پروانه ساخت دریافت کرد و آن را بدون حجاب رسمی ساخت.
با این اوصاف معادله فعالیتهای موسوی زمانی با مجهولهای بیشتری مواجه میشود که متولیان علی رغم تمامی حواشی سیاسی سازندگان، در پیامد ساخت و نمایش قصیده گاو سفید، در جشنوارهای کاملا قدغن، به سادگی پروانه ساخت «کیک محبوب من» را صادر کردند.
اما نکته مهمتر این است که چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای با کارنامهای که توصیف شد، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.