Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: آمار شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی رضوی در استان مرکزی ۳۳ درصد رشد یافت. ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت‌الاسلام عباس دانشی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این که میزان مطالعه ما کمتر از میانگین جهانی‌ است و اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: اصحاب رسانه به عنوان کتاب‌یاران تلاش می‌کنند که میزان مطالعه افزایش و فرهنگ کتاب‌خوانی گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با تعبیری که در منابع دینی درباره کتاب انجام شده، کتاب در کنار نور و مترادف با نور بیان شده که نشان دهنده توجه و اهمیتی است که اسلام به کتاب و کتا‌ب‌خوانی قائل شده ، کتاب معجزه‌ی پیامبر اسلام بوده و این که هم اکنون در همه‌ کتاب‌های جهان چه کتاب‌های آسمانی و چه بشری میراث جاودانی داریم که با گذشت یک هزار و 400 سال از زمان نزول تاکنون حتی کلمه‌ و حرفی تغییر نکرده و بدون تحریف در اختیار همه‌ی  مسلماناتن جهان قرار دارد یک اعجاز بزرگ است.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: مطالعه‌ی کتاب در واقع استفاده از دانش و دانایی پیشنیاین ما است و راه‌یابی انسان به گذشته تاریخ و تمدن بشری است و با صرف هزینه‌ کمی می‌توانیم تجربیات تمامی بزرگان و عقلای عالم را به دست بیاوریم.

دانشی با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، گفت: امسال 14 هزار نفر در جشنواره کتا‌ب‌خوانی رضوی شرکت کردند که در مقایسه با سال گذشته رشد 33 درصدی داشته و در بخش نقاشی کودک دو هزار و 500 نفر کودک و یک هزارو 940 نوجوان شرکت کردند و در آینده جشنواره پنج هزار و 200 نفر بزرگسال شرکت کردند و علاوه‌بر بخش مکتوب در فضای مجازی ما سه هزار و 700 شرکت کننده داشتیم.

وی بیان کرد: از این جمع 15 نفر به عنوان برگزیده وجود داشت که جوایز خود را در آیین اختتامیه دریافت کردند و 24نفر هم شایسته تقدیر بودند که در مراسمی که با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد از آنان تقدیر به عمل آمد، منابع جشنواره از بین 700 عنوان کتاب که در چندسال گذشته درباره امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تدوین شده بود که شامل کتاب‌های مسافر هشتم با محوریت سیره امام رضا(ع) ، کاشت تورا می‌دیدم با موضوع هجرت حضرت معصومه‌(س)، کتاب مژده گل در رده سنی نوجوانان و غیره  که این‌ها بهترین کتاب‌های حوزه رضوی و سیره رضوی بود که به مسابقه گذاشته شد.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان مرکزی عنوان کرد: این که در یک جشنواره بیش از 14هزار نفر شرکت داشته باشند و همه‌ در یک موضوع به مطالعه موضوعی بپردازند اتفاق خیلی خوبی است که در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی این اتفاق افتاد ، در سال 1357 در استان مرکزی هفت کتابخانه در شهرهای اراک، آشتیان، تفرش، خمین، دلیجان و ساوه و محلات داشتیم که در سال 1377 به 28کتابخانه و در سال 1397 به 83 کتابخانه رسیده که شامل 73 کتابخانه نهادی و 10 کتابخانه‍‌‌ی مشاکتی است.

دانشی خاطرنشانکرد: 12 برابر در تعداد کتابخانه‌های عمومی رشد داشته‌ایم، لازم به ذکر است که تعداد کتابخانه‌های استان با کتابخانه دانشگاه‌ها و حوزه علمیه و بقیه موارد بسیار بیشتر از این تعداد می‌شود که این نشان دهنده رشد بی‌سابقه در عرصه کتاب و ایجاد کتابخانه بوده که یکی از افتخارات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: در کتابخانه‌های عمومی علاوه بر فراهم کردن زمینه مطالعه کتاب نشست‌های فرهنگی مختلفی هم برگزار می‌شود، از دیگر اقدامات ما در راستای ترویج کتاب‌خوانی مسابقات کتاب‌خوانی و برگزاری آئین‌ها و مراسمات دیگر در سطح کتابخانه‌ها و برپایی کارگاه‎‌های داستان نویسی و قصه‌گویی ویژه کودکان، دوره‌های آموزشی ارتقا دانش و مهارت کتابداران در سطح کتابخانه‌ها است.

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، آموزش‌های پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر، در موضوع حجاب و عفاف و سایر موضوعات کمک کار دستگاه‌های فرهنگی هستیم و نشست‌هایی را در سطح کتابخانه‌های استان برگزار می‌کنیم.

دانشی بیان کرد: 51 نفر در کتابخانه‌ها عضو هستند که 20 هزار نفر آن مردان و 30هزار و 637 نفر آن را  بانوان تشکیل می‌دهند که از این مجموع 20 هزار نفر کودکان عضو کتابخانه‌ها هستند، تعداد مراجعین ما در یک سال گذشته 80 هزار نفر بوده که علاوه بر مطالعه در داخل خود کتابخانه 50 هزار کتاب را به امانت گرفته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در چند سال گذشته انجام شده، شاداب سازی و بهسازی فضای کتابخانه برای اعضای به ویژه جوانان بود که منابع استانی برای این کار 300 میلیون تومان و محل اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی 600 میلیون تومان در سال گذشته برای بهسازی و شاداب سازی محیط‌های کتابخانه‌ها پرداختیم، در شهر اراک کتابخانه شماره یک بهسازی و در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و همچنین کتابخانه شهید زرراستوند با صرف هزینه مناسبی  بهسازی شد و این روند در همه‌ کتابخانه‌ها ادامه دارد و امیدواریم در یک تا دو سال آینده تمامکتابخانه‌ها بهسازی و شاداب سازی شوند.

انتهای پیام/ش

R41371/P1377/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

به گزارش قدس آنلاین، سی‌ام فروردین‌ماه خبری منتشر شد که چند کتاب قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز با پیگیری مسئولان کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه بازگشت. در پی این موضوع با حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص نفایس چاپی و اقدامات این سازمان برای حفظ این میراث گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با غیرقابل امانت خواندن منابع نفیس گفت: در «دستورالعمل منابع اطلاعاتی»، که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده، امانت خارج کتابخانه‌ای کتاب‌های مرجع، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و کتاب‌های نفیس، کمیاب و نایاب ممنوع شد و مطالعه این منابع تنها در کتابخانه مقدور است.

او افزود: اگر این دسته از منابع در معرض فروش قرار داده شود، نشان‌دهنده سرقت آن از سوی افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه است.

عبدوس درباره اقدامات انجام‌شده برای حفظ نفایس چاپی گفت: همچنین با تشکیل «کارگروه نسخ خطی»، اقداماتی برای این دسته از نفایس چاپی طراحی و اجرا شد؛ بازدید کارشناسان نسخ از مراکز مبادله استان‌ها، کتابخانه‌های قدیمی و بخش نسخ خطی کتابخانه‌ها برای شناسایی نفایس چاپی و فهرست‌برداری، تعیین یک نفر رابط در هر استان به عنوان «کتابدار بخش نفایس چاپی»، فهرست‌نویسی، تهیه تجهیزات برای دیجیتال‌سازی و شناسایی کتاب‌های در معرض آسیب برای آفت‌زدایی بخشی از این اقدامات بوده است.

او درباره فروش کتاب‌های کمیاب یا قدیمی کتابخانه‌ها در بازار سیاه گفت: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه نهاد کتابخانه‌ها و حفظ و صیانت از میراث مکتوب کشور، بعضاً در دوره‌های گذشته و پیش از تأسیس نهاد و قرار داشتن کتاب‌های ارزشمند در قفسه‌های باز، عده‌ای از سودجویان که اقدام به خارج کردن کتاب‌های کمیاب یا نایاب متعلق به کتابخانه‌ها، اعم از کتابخانه‌های عمومی یا غیر از آن، کرده‌اند، آنها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند. همه کتابداران و مسئولان نهاد نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور حساس هستند و چنانچه گزارشی در این خصوص دریافت کنند از طریق مراجع ذی‌صلاح در جهت حفظ میراث مکتوب اقدام می‌کنند.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با رد شبهه خروج این منابع در فرآیند وجین گفت: بر اساس دستورالعمل «وجین منابع اطلاعاتی»، نسخ خطی و نفایس چاپی و منابع دارای اهمیت به خاطر ویژگی‌های خاص (مانند ارزش هنری، اطلاعات منحصربه‌فرد، ارزش‌های تاریخی و مذهبی) شامل فرآیند وجین نیستند.

او تصریح کرد: با این توضیحات می‌توان درباره مواردی که بعضاً آگهی فروش آنها منتشر می‌شود گفت بیرون بردن کتاب‌های مربوط به قبل از استقرار سامانه‌های مدیریت کتابخانه‌ای، اعمال محدودیت امانت منابع ارزشمند و نفیس با دستورالعمل‌های ابلاغی و تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

عبدوس در پایان گفت: البته بعضاً افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه و در قالب امانت اقدام به سرقت و فروش منابع کتابخانه‌های عمومی می‌کردند که با شکایت نهاد و همکاری مراجع قضایی این باند و متخلفین شناسایی و دستگیر شدند که به دنبال آن منابع به کتابخانه بازگردانده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود
  • اهدای قرآن نفیس به خط نسخ مغربی به کتابخانه رضوی