Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:16:12 GMT

لايحه منطقه آزاد اينچه برون به تصويب مجلس رسيد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۵۳۰۵

لايحه منطقه آزاد اينچه برون به تصويب مجلس رسيد

خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا - نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز يکشنبه جزئيات لايحه ايجاد منطقه آزاد اينچه برون در استان گلستان را به تصويب رساندند.

در صورت تاييد نهايي اين طرح از سوي شوراي نگهبان به انتظار طولاني مردم استان گلستان براي تحقق قول رييس جمهور و رونق اقتصادي منطقه بويژه در منطقه کم برخوردار اينچه برون پايان داده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار ايرنا نمايندگان ملت امروز به بررسي جزييات لايحه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري - صنعتي ديگر از جمله اينچه برون، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاري - صنعتي و ايجاد مناطق ويژه اقتصادي پرداختند و آن را با 141 راي موافق، 75 راي مخالف و هفت راي ممتنع از 236 نماينده حاضر تصويب نهايي کردند.
کليات اين لايحه چهارشنبه گذشته در مجلس تصويب شد.
نمايندگان در ماده واحده اين لايحه تصويب کردند: در راستاي تحقق سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي مبني بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور و به منظور انتقال فناوري هاي پيشرفته، گسترش و تسهيل توليد، صادرات کالا و خدمات و تامين نيازهاي ضروري و منابع مالي از خارج به دولت اجازه داده مي شود با رعايت مفاد قانون برنامه ششم توسعه در اين مناطق، منطقه آزاد تجاري - صنعتي ايجاد کند.
براساس اين مصوبه در استان هاي گلستان (اينچه برون)، ايلام (مهران)، اردبيل (اردبيل)، سيستان و بلوچستان (سيستان)، کردستان (بانه - مريوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشيرين) منطقه آزاد تجاري - صنعتي ايجاد شود.
به گزارش ايرنا قول ايجاد منطقه آزاد تجاري - صنعتي اينچه برون در جريان سفر سال 93 هيات دولت به گلستان از زبان رييس جمهوري به مردم استان داده شد و خرداد سال 94 پس از تصويب در شوراي عالي مناطق آزاد از سوي دولت به مجلس فرستاده شد.
اين لايحه در مجلس نهم دوبار به صحن علني آمد ولي به دليل راي نياوردن کنار گذاشته شد و در نهايت نمايندگان ملت در نشست علني روز چهارشنبه هفته گذشته با کليات لايحه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري - صنعتي از جمله اينچه برون در استان گلستان و 12 منطقه ويژه اقتصادي موافقت کردند.
اينچه برون منطقه اي مرزي در گلستان و از توابع شهرستان گنبدکاووس در 80 کيلومتري شمال مرکز اين شهرستان و مرز ايران با ترکمنستان قرار دارد که گمرک آن تنها مرز زميني گلستان براي مراودات اقتصادي و تجاري با کشورهاي حوزه خزر و آسياي مرکزي است.
علاوه بر گمرک، خط آهن بين المللي قزاقستان - ترکمنستان - ايران در اين منطقه به خطوط کشورمان متصل شده و عمليات احداث بندر خشک نيز در آن در حال انجام است که به گفته صاحب نظران مجموعه اين عوامل در کنار ايجاد منطقه آزاد تجاري – صنعتي آينده درخشان تجاري و اقتصادي براي اينچه برون را رقم خواهد زد.
همچنين نمايندگان مجلس امروز به دولت اجازه دادند؛ اراضي نيمه شمالي جزيره هرمز به وسعت 21 کيلومتر مربع به هم پيوسته و راه اتصال درياي آن به جزيره قشم ايجاد شود.
مجلس همچنين به دولت اجازه داد در استان هاي فارس (فسا و لار)، يزد (ابرکوه و ميبد)، زنجان (زنجان)، کهکيلويه و بويراحمد (گچساران)، آذربايجان غربي (سرو _ اروميه)، خراسان رضوي (خواف و قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوين (تاکستان) و اصفهان (شاهين شهر) منطقه ويژه اقتصادي و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ويژه اقتصادي دارويي ايجاد کند.
همچنين به دولت اجازه داده شد در ساير استان ها با رعايت شرايطي مانند وجوه سازمان اداره کننده حقوقي غير دولتي مورد تاييد دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و اخذ مجوز شوراي برنامه ريزي استان مربوطه مبني بر تخصيص اراضي و تاييد مدارک و الزامات مورد نياز از قبيل تعهد تامين زيرساخت هاي اساسي مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعي سازمان حفاظت محيط زيست منطقه ويژه اقتصادي ايجاد کند.
اين مناطق ويژه اقتصادي عبارتند از: مناطق مرند، شبستر، ملکان، ورزقان، ميانه و بناب در آذربايجان شرقي، خوي، چايپاره، بوکان، مهاباد، پيرانشهر، سردشت، تکاب، نقده، اروميه، اشنويه، مياندوآب، چالدران در آذربايجان غربي، مشکين شهر، انگوت و کوثر در اردبيل، نايين، گلپايگان، ميمه، برخوار، زرين شهر، شهيد مدرس کرون، مبارکه، هرند و ورزنه، فلاورجان در اصفهان، طالقان در البرز، طلا و جواهر تهران و چرم شهر ورامين در تهران، گناباد و تربت حيدريه در خراسان رضوي و نهبندان و انرژي هاي نو سرپيشه و فردوس در خراسان جنوبي و شيران، جاجرم، اسفراين در خراسان شمالي، چغازنبيل، مسجد سليمان و اميديه در خوزستان، ابهر در زنجان، شاهرود و ميامي در سمنان، ايرانشهر و سراوان در سيستان و بلوچستان، مرودشت، گردشگري پارسه، آباده، معدني بوانات، خرامه، اقليد، سپيدان و داراب در فارس است.
از ديگر مناطق ويژه اقتصادي قزوين در قزوين، شهر فرودگاهي سلفچگان در قم، بيجار و ديواندره و سقز در کردستان، ريلي زرند، شهر بابک، گل گهر سيرجان، شهداد کرمان و انار در کرمان، اورامانات در کرمانشاه، چمخاله، فومن، شفت و طالش در گيلان، کوهدشت و اليگودرز در لرستان، نور، محمودآباد و آمل در مازندران، سنگ محلات، گل و گياه محلات، عايق هاي رطوبتي دليجان، خيرآباد اراک در اراک، لالجين و اسدآباد در همدان و بافق و مهريز در يزد است.
به گزارش ايرنا، دولت به جز اين لايحه در لايحه ديگري ايجاد 12 منطقه ويژه اقتصادي را پيشنهاد کرده بود که نمايندگان امروز اين مناطق را به عنوان مناطق ويژه اقتصادي تصويب کردند.
بر اساس اين مصوبه در فسا و لار استان فارس، ابرکوه و ميبد استان يزد، زنجان استان زنجان، گچساران استان کهيلويه و بوير احمد، سرو استان آذربايجان غربي، خواف و قوچان استان خراسان رضوي، خرم آباد استان لرستان، تاکستان استان قزوين و شاهين شهر استان فارس منطقه ويژه اقتصادي تشکيل مي شود.
استان گلستان با يک ميليون و 869 هزار نفر جمعيت افزون بر 438 کيلومتر مرز خشکي و آبي با ترکمنستان دارد.
اکنون بيشتر مراودات اقتصادي و تجاري در استان گلستان با ترکمنستان و ساير کشورهاي آسياي مرکزي از طريق مرز خشکي انجام مي شود.
3014/2729/6204
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است

حجت الاسلام حمیدی بر رفع موانع تولید در استان کرمان تاکید کرد و گفت:دستگاه قضائی استان حمایت از بنگاه‌های تولیدی و تحقق شعار سال را تکلیف خود می‌داند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان بیان داشت: نامگذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم اقدام هوشمندانه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب بود که مردم را در فعالیت‌های تولیدی دخیل کردند.

رییس شورای قضایی استان کرمان افزود: مسئولان باید درخصوص مشارکت مردم در تحقق شعار سال اعتماد سازی کنند تاسرمایه‌های خرد و کلان مردم به سمت تولید سوق داده شود در صورتی که زمینه سرمایه گذاری مردم در تولید فراهم نشود، این سرمایه‌ها به سمت بازار‌های دلالی (از جمله طلا و سکه) می‌رود.

وی گفت: هرکجا که مردم پای کار اقتصاد آمدند و سرمایه گذاری کردند شاهد بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم هستیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در کرمان اظهار داشت: سرمایه گذاران بخش خصوصی گلایه مندند که مسئولان همکاری نمی‌کنند و برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر است و مانع از صادرات یا جهش تولید می‌گردد.

بايد سرمایه مردم به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود

او افزود: بایستی مسئولان تدابیری بیاندیشند و آسیب شناسی کنند تا سرمایه مردم به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه تشکیل دادگاه‌های تجاری، مهم و ضروری است و بایستی هرچه سریعتر راه اندازی شود، گفت: آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس است و هنوز تصویب نشده در حالی که لایحه کارشناسی و خوبی است و خیلی از مسائل قضایی و حقوقی بنگاه‌های تولیدی در ان لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه این لایحه تشکیلات خوبی برای دادگاه‌های تجاری در نظر گرفته، افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر به صحن علنی مجلس برود و تصویب شود تا بشود از فعالان اقتصادی حمایت‌های قانونی صورت بپذیرد.

دیگر خبرها

  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس