Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:26:39 GMT

راه دشوار صنعت چاپ براي توسعه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۷۰۲۷

راه دشوار صنعت چاپ براي توسعه

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- چاپخانه ها در گذر زمان و تغيير کارکرد از حوزه نشر به بسته بندي دچار مشکلات بسيار شده و نيازمند تحولي اساسي از مواد اوليه تا طرح و کارکرد هستند.

امروزه با توسعه فناوري، فضاي مجازي و رسانه هاي ديجيتالي ديگر چاپخانه فقط کتاب و روزنامه چاپ نمي کند، کار فرهنگي چاپخانه ها، ماهيت اقتصادي به خود گرفته و براي بقاي خود به چاپ انواع بسته بندي هاي صنعتي رو آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوي ديگر نوسانات قيمت ارز براي صنعتي که مواد اوليه و ماشين آلات آن وارداتي است، شرايط را دشوارتر از گذشته نموده است لذا صنعتگران در اين بخش نياز به برنامه اي تحول گرا براي درازمدت و نسخه درماني براي کوتاه مدت دارند که آنها را از اين شرايط سخت بيرون آورد.
*چاپخانه ها نيمه تعطيل هستند
رئيس اتحاديه چاپخانه داران خراسان رضوي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: از 450 واحد چاپ، ليتوگرافي و جعبه سازي در استان فقط سه يا چهار چاپخانه به کارهاي انتشاراتي روزنامه ها مي پردازند و باقي آنها فعاليت خود را معطوف به حوزه صنعت کرده اند.
علي مغاني افزود: صنعت چاپ فراگير است و عمده توليدات صنعتي به اين بخش وابسته هستند لذا اگر چاپخانه ها تعطيل شوند، ضربه مهلکي به بدنه اقتصاد کشور خواهد خورد.
وي اظهار داشت: در چند ماه اخير قيمت مواد مصرفي چاپ افزايش يافته به طوري که کاغذ تحرير از هر بند 70 هزار تومان به 185 هزار تومان، مقواي دارويي از هر کيلو چهار هزار تومان به 18 هزار و 500 تومان، مقواي پشت طوسي از هر کيلو سه هزار و 800 تومان به 9 هزار و 200 تومان، مرکب از هر کيلو 25 هزار تومان به 75 هزار تومان رسيده است.
رئيس اتحاديه چاپخانه داران خراسان رضوي گفت: 100 درصد مواد و لوازم چاپ وارداتي است و پس از نوسانات قيمت ارز تامين اين مواد چاپخانه داران را دچار مشکل کرده است.
وي ادامه داد: دولت فقط ارز 4200 توماني را به کاغذ اختصاص داده است در حالي که 88 درصد مواد اوليه براي توليد در چاپخانه به مقوا و کاغذ گلاسه مربوط مي شود و سهم کاغذ از اين بخش 12 تا 18 درصد است.
مغاني افزود: هم اکنون به جز کمبود در مواد مصرفي چاپ، در زمينه تامين قطعات يدکي دستگاه ها و ماشين آلات چاپ نيز دچار مشکل هستيم.
وي اظهار داشت: از سوي ديگر پيشتر تجار مواد اوليه مصرفي بخش چاپ را به صورت نسيه هم به چاپخانه داران مي فروختند اما چند ماهي است که آنان تنها در قبال دريافت پول نقد حاضر به فروش مواد مصرفي چاپ هستند.
وي گفت: از آنجا که قيمت مواد مصرفي براي چاپ ثابت نيست و همچنين با کمبود جدي مواد اوليه مواجه هستيم، چاپخانه ها قادر به فعاليت نيستند به طوري که طي يک ماه گذشته 45 چاپخانه در استان تعطيل شده و مابقي نيز با 30 درصد از ظرفيت خود فعاليت مي کنند.
مغاني افزود: با وجود فضاي مجازي و رسانه هاي اينترنتي، چاپ کتاب و روزنامه صرفه اقتصادي ندارد و چاپخانه داران بخش عمده اي از ظرفيت خود را به کار اقتصادي اختصاص داده و در حوزه بسته بندي محصولات فعاليت مي کنند.
وي پيشنهاد کرد کارگروهي ويژه براي صنعت چاپ تشکيل شود تا به هر نحو ممکن اقلام مورد نياز اين بخش با نرخ کمتر تامين شود.
* ضعف دانش و فناوري صنايع چاپ و بسته بندي
نايب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: حوزه چاپ و بسته بندي صنايع در کشور بسيار ضعيف است و دانش و فناوري در اين بخش رشد زياد نداشته است.
حسن حسيني افزود: بسته بندي و صنعت چاپ مرتبط با آن فقط در حوزه کارتن نيست، بلکه اين حوزه بسيار گسترده و نيازمند دانش و فناوري است که اگر به صورت اصولي انجام گيرد قيمت آن گرانتر از خود محصول تمام مي شود.
وي اظهار داشت: تاکنون در حوزه چاپ و بسته بندي محصولات غذايي، بهداشتي و انواع ديگر توليد در کشور بسيار ضعيف عمل شده، سرمايه گذاري لازم انجام نگرفته و شايد انگيزه اي نيز در اين بخش وجود نداشته است.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به افزايش قيمت تمام شده چاپ و بسته بندي توليدات در چند ماه اخير گفت: زماني که قيمت يک کيلوگرم کاغذ باطله سه هزار و 700 تومان شده است، نمي توان توقع داشت که تغييرات قيمتي در مواد مصرفي صنعت چاپ و بسته بندي تاثير نگذاشته باشد.
حسيني افزود: کمبود مواد مصرفي نه تنها واحدهاي توليدي بلکه برخي کسب و کارها را نيز در تامين کارتن مورد نياز دچار مشکل کرده است.
وي اظهار داشت: مسئولان بايد مانع از صادرات کالاهاي ضايعاتي شوند تا بتوان از طريق ضايعات، بخشي از مواد مصرفي صنعت چاپ و بسته بندي را تامين کرد.
* ارز کاغذ تامين شد
معاون فرهنگي – مطبوعاتي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: هم اکنون 300 چاپخانه در استان وجود دارد که 20 درصد آنها به چاپ و نشر کتاب مشغول هستند، علاوه بر اين 450 واحد چاپ، ليتوگرافي و جعبه سازي نيز زيرپوشش اتحاديه چاپخانه داران خراسان رضوي بوده و ٤٤١ ناشر فعال و ٥٣٤ کانون آگهي و تبليغات در اين استان وجود دارند.
يوسف اميني افزود: براي تامين مواد مصرفي چاپ ويژه بخش فرهنگي شامل نشريات و مطبوعات و آنچه که مربوط به محتواي کار مي شود، کارگروهي در وزارتخانه تشکيل شد و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگير اختصاص ارز دولتي به کاغذ شدند که اين مهم به سرانجام رسيد.
وي اظهار داشت: پيرو آن جلسه اي با حضور معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مشهد برگزار و در آن جلسه مقرر شد، کاغذ مورد نياز با ارز دولتي براي مطبوعات فراهم شود.
وي گفت: کميته هاي ويژه اي نيز در معاونت فرهنگي و معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد تشکيل شده تا با اتخاذ تدابير ويژه بتوانند کاغذ مورد نياز براي نشريات مکتوب و کتاب را تامين کنند.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با اشاره به تاثير قيمت مواد مصرفي بر قيمت تمام شده نشريات و کتاب افزود: اگر ناشر کاغذ را به قيمت آزاد تهيه کند بر روي قيمت تمام شده کتاب يا نشريه تاثير دارد، ضمن اينکه علاوه بر کاغذ، دستگاه ها و لوازم ديگري در چاپ مورد نياز است که افزايش قيمت آنها بر روي قيمت تمام شده کتاب يا نشريه اثرگذار است.
وي با بيان اينکه با تدابير انجام گرفته وضعيت چاپ و نشر در ماه هاي آينده نگران کننده نيست اظهار داشت: ظرفيت هاي صنعت چاپ در استان زياد است به طوري که از ابتداي سال گذشته تا پايان پنج ماه نخست امسال 100 ميليارد ريال فرآورده هاي چاپ و بسته بندي استان به کشورهاي آسياي ميانه مانند افغانستان، ترکمنستان و تاجيکستان صادر شده است.
*تدابير براي حمايت و کمک به صنعت چاپ
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز گفت: اخيرا براي کاهش بوروکراسي اداري، کل پرونده هاي مربوط به صدور مجوز براي چاپخانه ها و واحدها چاپ و نشر به سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت منتقل شده و مسئوليت رسيدگي به اين پرونده ها بر عهده وزارت صنعت است.
راضيه عليرضايي افزود: هم اکنون 29 پروانه بهره برداري صنعتي با ظرفيت توليد 50 هزار تن انواع فرآورده هاي چاپي در استان وجود دارد و در کنار آن بيش از 200 واحد صنفي مربوط به حوزه چاپ در استان فعال هستند که بخش زيادي از فعاليت هاي چاپ توسط اين واحدها انجام مي گيرد.
وي اظهار داشت: در سالهاي اخير چاپ ديجيتال و درج اطلاعات ديجيتال روي مواد مختلف مانند شيشه، کاغذ و انواع پليمرها باعث ايجاد تنوع بسيار در بازار محصولات چاپ و نشر شده است.
وي گفت: برخي واحدهاي صنعتي داراي پروانه بهره برداري در استان ماشين آلات پيشرفته اي در اختيار دارند، روزنامه هاي کثيرالانتشار مانند خراسان، قدس و شهرآرا نيز با در اختيار داشتن اين ماشين آلات، قادر به چاپ نشريات خود هستند و حتي بيشتر ماشين آلات حوزه چاپ در استان بدون سرب بوده و آلودگي زيست محيطي نيز ندارند.
عليرضايي افزود: با اين حال حوزه هاي مربوط به چاپ و نشر، اغلب واحدهاي کوچکي بودند که در رقابت با واحدهاي بزرگ تر و پيشرفته تر دچار مشکل شدند و در اين شرايط، ظرفيت توليد و توانمندي واحدها در اين بخش بسيار تعيين کننده است.
وي اظهار داشت: از سوي ديگر حضور رسانه هاي اينرنتي و فضاي مجازي تاثير بسيار بر صنعت چاپ مکتوب و نشر در دنيا گذاشته و چاپخانه هاي کشور نيز از اين شرايط مستثني نبوده اند و اين مساله منجر به رکود در اين بخش شده است.
وي گفت: مهمترين نياز بخش چاپ و نشر، تامين کاغذ است و از آنجا که توليد کاغذ از طريق قطع درختان انجام مي گيرد، تلاش شده است، کاغذ از منابع معدني استان توليد شود که در صورت اجراي اين پروژه، تغيير ساختاري در مصرف کاغذ بوجود مي آيد.
عليرضايي افزود: در خصوص تامين ارز، بانک مرکزي ارز مورد نياز براي واحدهاي توليدي را در قالب چهار گروه شامل کالاهاي اساسي، واسطه اي و سرمايه اي، عادي و ساير کالاها تامين مي کند که کاغذ وارداتي براي حوزه چاپ و نشر در گروه اول قرار مي گيرند و ثبت سفارش با ارز 4200 توماني براي آنها در اولويت قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: نوسازي صنعت چاپ استان نيز بسيار حايز اهميت بوده و دستگاه ها و ماشين آلات اين بخش نيازمند نوسازي هستند.
وي گفت: با اين حال تغيير وضعيت بازار و نوسانات در قيمت ارز، شرايط صنعت چاپ و بسته بندي و تامين مواد اوليه در اين بخش را مشکل کرد لذا يکي از تدابير اتخاذ شده بجز تامين ارز براي کاغذ، استفاده از کاغذهاي بازيافتي و ضايعات براي توليد انواع کارتن و محصولات بسته بندي و همچنين صرفه جويي در مصرف است.
عليرضايي افزود: صنعت چاپ و بسته بندي از حمايت هاي وزارت صنعت در زمينه اعمال معافيت هاي گمرکي براي ورود ماشين آلات و تامين کاغذ با ارز دولتي برخوردار است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در کنار شهرک صنعتي توس، شهرک صنعتي براي حوزه چاپ و نشر ايجاد شده و واحدهاي کوچک و بزرگ چاپ در آن مستقر هستند که اميد است صنعت چاپ که با حوزه اطلاع رساني و مطبوعات و فرهنگ و ادب و هنر سر و کار دارد و صنايع بسته بندي که ارتباط مستقيم با اشتغال و سرمايه گذاري در کشور دارند، بتوانند نقش خود را در جنگ رسانه اي عليه دشمن به خوبي ايفا کنند.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صد و شصت و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد

کاغذ خبر عنوان مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های ایسکانیوز است که در پایان هر روز منتشر می‌شود.

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف حاوی لینک مطالب می‌توانید اینجا

کلیک کنید.

بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود

«مست عشق» ویترین سینمای ایران را تغییر داد/ می‎‌توان برای حسن فتحی ایستاده دست زد

احمدوند: در نمایشگاه کتاب برنامه‌های ویژه‌ای برای فلسطین تدارک دیدیم/ کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد

کد خبر: 1229557 برچسب‌ها کاغذ خبر

دیگر خبرها

  • راهنمای طراحی و چاپ حرفه ای کاتالوگ در چاپخانه تهران
  • صد و شصت و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • جشنواره «شو سواری» اسب کُرد در سقز
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی نیشکر برای مقابله با آبگرفتگی
  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟