Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت فیس‌بوک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، 18 حساب کاربری و 52 صفحه اجتماعی عمومی وابسته به نظامیان میانمار را حذف کرده است که از جمله آنها می‌توان به صفحه فرمانده ارتش میانمار اشاره کرد. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی نیروی نظامی میانمار را به نسل‌کشی و جنایات جنگی متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم لطفی خبرنگار فیس‌بوک که با 2.3 میلیارد کاربر فعال بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می‌شود این هفته طی اقدام غیرمعمول و سریع تمامی صفحات و حساب‌های کاربری وابسته به ارتش میانمار که با نام «تاتماداو» شناخته می‌شود را به‌طور کامل پاک کرد و به گفته روزنامه گاردین، این اتفاق تنها چند دقیقه پس از انتشار گزارش مربوط به مأموریت شناسایی سازمان ملل متحد صورت گرفت.
اقدام فیس‌بوک به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان نشان داد فناوری تا چه اندازه می‌تواند روی جریانات سیاسی و نظامی تأثیر بگذارد تا جلو اقداماتی نظیر نسل‌کشی و تحت فشار قرار دادن مسلمانان گرفته شود.
فناوری اثرگذار
فیس‌بوک به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی در کشور میانمار طی ماه‌های اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. کارشناسان می‌گویند این پلتفرم فضای مناسب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا مطالب تند و اهانت‌آمیز را با هدف گسترش نفرت علیه جمعیت مسلمان ساکن در منطقه روهینگیا منتشر کنند. لازم به ذکر است با حملات نظامی علیه مسلمانان میانمار، طی سال گذشته بیش از 25 هزار نفر در منطقه روهینگیا کشته شدند و 700 هزار نفر هم برای نجات جان خود مجبور شدند به بنگلادش فرار کنند. تنها در ماه گذشته به‌دنبال انتشار چندین پیام در اپلیکیشن مسنجر فیس‌بوک مبنی بر حملات دروغین در این منطقه، پلیس میانمار چندین حادثه خشونت‌بار بودایی‌ها علیه مسلمانان را تأیید کرد و مشخص شد این پیام‌ها به‌صورت سازمان‌دهی شده و با هدف تشویش اذهان مسلمانان میانماری منتشر ‌شده است.
سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارش خود نام چندین ژنرال ارشد وابسته به ارتش میانمار را به‌عنوان عاملان نسل‌کشی در این منطقه منتشر کرد که از جمله آنها می‌توان به «مین آئونگ هلاینگ» فرمانده ارتش اشاره کرد. در گزارش سازمان ملل گفته شد فرمانده ارتش میانمار به اتهام نسل‌کشی در مناطق شمال این کشور و بخصوص شهر راخین، جنایات صورت گرفته علیه بشریت و جنایات جنگی باید مورد بازجویی و پیگرد قانونی قرار گیرد. شرکت فیس‌بوک در پاسخ به این گزارش شش صفحه و شش حساب کاربری وابسته به «مین آئونگ هلاینگ» و دیگر فرماندهان ارتش میانمار را حذف کرد.
این شرکت با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد: «ما در نظر داریم جلو فعالیت این افراد را بگیریم تا از این پس نتوانند با استفاده از خدمات ما به تنش‌های قومی و مذهبی دامن بزنند.»لازم به ذکر است صفحات و حساب‌های کاربری که فیس‌بوک آنها را حذف کرده است در مجموع بیش از 12 میلیون مخاطب داشته‌اند.
با وجود این، کارشناسان حوزه فناوری اعلام کردند اقدامات فیس‌بوک برای حذف صفحات وابسته به ارتش میانمار و جلوگیری از نشر مطالب نفرت‌انگیز بسیار کند بوده است.
تلاش‌های اثرگذار
شرکت فیس‌بوک پیش از حذف صفحات وابسته به نظامیان میانمار اعلام کرده بود چندین کارشناس برمه‌ای استخدام می‌کند تا به کمک آنها بتواند نظارت دقیق‌تر و جامع‌تر بر مطالب منتشر شده روی پلتفرم خود داشته باشد ولی باید گفت حذف حساب‌های کاربری وابسته به ارتش نشان داد این شرکت به‌دنبال انجام فعالیت‌های گسترده‌تر برای جلوگیری از نسل‌کشی در منطقه روهینگیا است و تلاش می‌کند نفرت‌های قومی و مذهبی در فضای اینترنتی را به حداقل برساند. از جمله صفحات حذف شده در اقدام اخیر فیس‌بوک می‌توان به صفحه رسمی شبکه تلویزیونی «میاوادی» وابسته به ارتش میانمار اشاره کرد.
ارتش میانمار که از آن با نام «تاتماداو» یاد می‌کنند معمولاً صفحات رسمی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را برای انتشار گزارش مربوط به جنایات صورت گرفته در منطقه مسلمان‌نشین راخین مورد استفاده قرار می‌دهد و از این طریق بین مسلمانان منطقه روهینگیا ترس و وحشت ایجاد می‌کند. ارتش میانمار در مطالبی که از این طریق به اشتراک می‌گذارد ادعا می‌کند ساکنان منطقه روهینگیا «تروریست‌های بنگالی» یا «مهاجران غیرقانونی بنگالی» هستند.
فیس بوک توضیح داد، در این زمینه بررسی‌های گسترده انجام داده و متوجه شده است که تاتماداو از صفحات اجتماعی خبری و صفحات عمومی استفاده می‌کند تا پیام‌های ارتش میانمار را به‌صورت عمومی منتشر کند. این قبیل اقدامات در فیس‌بوک ممنوع است و این شبکه اجتماعی به‌صورت کاملاً صریح اعلام کرده است که پلتفرمی را برای ارتباط میان مردم و جلب اعتماد آنها توسعه می‌دهد و بنابراین نفرت پراکنی در آن جایی ندارد.
لازم به ذکر است که در اقدامات اخیر حساب کاربری وابسته به «آئونگ سان سو کی» رهبر میانمار حذف نشد و این در حالی بود که برخی اتهامات از جمله استفاده از صفحات عمومی برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد روهینگیا و گسترش خشونت در منطقه راخین به او وارد شده بود. در حالی که نام «آئونگ سان سو کی» در گزارش سازمان ملل متحد آورده نشده بود، ولی سیاست‌های او بارها از سوی مجامع جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است. سیاستمداران او را به عدم استفاده از موقعیت خود به‌عنوان رئیس دولت میانمار و عدم اقتدار اخلاقی در جهت سرکوب نسل‌کشی‌ها متهم کردند و توضیح دادند خانم سو کی هیچ گونه اقدامی برای اتمام خشونت در منطقه راخین انجام نداده است.
گفتنی است، اقدام فیس‌بوک حدود یک ماه پس از آن صورت گرفت که این شبکه اجتماعی بزرگ 32 صفحه و حساب کاربری که تلاش می‌کردند بر انتخابات میان‌ دوره‌ای ایالات متحده تأثیر بگذارند را حذف کردند. همچنین، یک روز پیش از آنکه صفحات وابسته به ارتش میانمار از پلتفرم فیس‌بوک حذف شود این شبکه اجتماعی 652 حساب کاربری و صفحه جعلی را که قصد اثرگذاری بر فعالیت‌های سیاسی در امریکا، بریتانیا، خاورمیانه و امریکای لاتین را داشتند از بین برد.
شرکت فیس‌بوک با اصلاح سیاست‌های خود در بخش حریم شخصی و انتشار مطالب عمومی به‌صورت کاملاً صریح اعلام کرد هرگونه نفرت پراکنی، انتشار مطالب نادرست، اخبار جعلی و... باعث خواهد شد صفحات کاربری مربوطه حذف شود و در صورت لزوم صاحبان صفحاتی که این قبیل مطالب را به انتشار رسانده‌اند می‌توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار امیر دریادار سیاری درباره تلاش «دشمنان» برای «کنترل اذهان جوانان ایران»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده جمهوری اسلامی ایران، در آیین اختتامیه دوره توانمندسازی اساتید، معلمان و مربیان عقیدتی سیاسی ارتش که صبح امروز (پنجشنبه) در مرکز آموزش بصیرت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در شهر مشهد مقدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت ماه و روز معلم و همچنین روز خلیج فارس و اهمیت آن در تاریخ ایران گفت: نام گذاری این روز مصادف با اخراج پرتغالی های استعمارگر از تنگه هرمز است.

بنابر گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه حضور قدرت های خارجی در منطقه خلیج فارس نشان از اهمیت ویژه این منطقه است، گفت: دسترسی به دریا یک منبع بسیار مهم برای تولید قدرت و ثروت است و از همین رو هرکس که بتواند بر دریا حکمرانی کند، می‌تواند زندگی مردم را کنترل کند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: قدرت های استعماری و به‌ویژه انگلستان با تخریب بنادر ایران و تبدیل آن به زمین سوخته سعی داشتند تا دسترسی ایران به آب های آزاد را محدود کنند و این موضوع نماد عینی تزریق فرهنگ استکباری بیگانه برای جلوگیری از رشد و پیشرفت ایران بود.

امیر دریادار سیاری با اشاره به لزوم تبیین خسارت های وارد شده از سوی استعمارگران به ایران به‌وسیله اساتید و معلمان گفت: اهمیت ویژه کار معلمان معارف دینی و قرآنی همین است که با استفاده از فرهنگ قرآنی به پرورش فکری تصمیم سازان و تصمیم گیران آینده ما کمک کنند تا آنان بتوانند خطرات ناشی از نفوذ فرهنگ های بیگانه و استعمارگر را بشناسند و در مقابل این جنگ نرم به مبارزه بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت ممتاز شهید عالی قدر استاد مطهری عنوان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شهید مطهری انسانی زمان شناس بود که با شناسایی نیازها، در جهت رفع آنها با اخلاص فکر می‌کرد، می‌نوشت و تلاش می‌کرد و به همین دلیل شهید مطهری نقش مهمی در تربیت و پرورش آینده‌سازان ایران داشت.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در یک سازمان گفت: مهم ترین دارایی هر سازمانی سرمایه انسانی آن است؛ چراکه سرمایه انسانی در زمان حاضر می تواند باعث رشد و تعالی سازمان شود.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: در راستای پروش سرمایه انسانی اثرگذار در یک سازمان، بحث تعلیم و تربیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع می توان گفت برای داشتن سرمایه های انسانی کارآمد باید اساتید و معلمان توانمندی داشت که آنان را آموزش دهند.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و به ویژه فضای مجازی کنترل اذهان مردم را در اختیار دشمنان قرار داده است، گفت: یکی از مهم ترین اهداف جنگ ترکیبی دشمنان، کنترل اذهان مردم و به ویژه جوانان و آینده سازان ایران در راستای تغییر ارزش ها و باور های آنان است که منجر به تغییر افکار و در نهایت تغییر رفتار آنان شود.

وی با اشاره به نقش معارف قرآنی و دینی و اساتید این حوزه در مواجه با جنگ نرم و ترکیبی دشمن گفت: یکی از وظایف مهم اساتید این حوزه ممانعت از تغییر ارزش ها و باورهای جوانان عزیز کشورمان از طریق تبیین دقیق معارف قرآنی و دینی و دعوت به تدبر در آیات قرآن کریم است.

امیر دریادار سیاری در پایان گفت: امروز یکی از نیاز های اصلی ما این است که به موضوع تعلیم و پرورش جوانان اهمیت بیشتری دهیم تا در نبرد های آینده و در مقابله با فرهنگ های استکباری دست برتر را داشته باشیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902147

دیگر خبرها

  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • هشدار امیر دریادار سیاری درباره تلاش «دشمنان» برای «کنترل اذهان جوانان ایران»
  • تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • شخصیت‌های ماندگار در دنیای انیمیشن‌های نوستالژیک
  • شناسایی صفحات جعلی توسط احراز هویت + فیلم
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • آخرین اقدامات برای جلوگیری از ورود تروریست ها به ایران از پاکستان