Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل صنفی نشر ایران است، اما با‌وجود عُمر شصت ساله این نهاد صنفی و عمر صد ساله نشر ایران ما هنوز موفق به تشکیل یک نهاد صنفی فراگیر و سراسری نشدیم که دلایل متعددی در عدم تحقق این مهم نقش داشته است. محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران         وقتی ما از تشکیلات صنفی صحبت می‌کنیم یعنی تشکیلاتی که غیرانتفاعی است و قاعدتاً باید سلسله مراتبی را به‌لحاظ منافع برای خودش تعریف کند و در رأس قضیه منافع ملی را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در تشکیلات صنفی باید منافع ملی نسبت به منافع صنفی در اولویت قرار بگیرد و منافع صنفی نسبت به منافع شخصی و بخشی در اولویت قرار بگیرد. بنابراین اتحادیه با توجه به‌خاصیت غیرانتفاعی بودنش نهادی مدنی است که انتخاباتش به شیوه دموکراسی انجام می‌شود یعنی بدنه صنف بدون حق وکالت و رأساً باید در انتخابات مجمع عمومی صنف حضور پیدا کند تا مدیران خود را انتخاب کنند.از این‌رو نهاد مدنی، عمومی، غیردولتی و دموکراتیک است که بین بدنه صنف و دولت قرار می‌گیرد و مطالبات را جمع‌آوری و دسته‌بندی و تعریف و جهت دهی می‌کند و به آن‌طرف قضیه یعنی دولت عرضه می‌کند و برای تحقق آنها چانه‌زنی می‌کند.  در عین حال در میان فعالان چاپ و نشر کتاب هم انجمن‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، که لزوماً فعالیت آنها غیرانتفاعی و صنفی نیست. من معتقدم وجود این انجمن‌ها ضروری است و می‌توانند نگاه تخصصی داشته باشند و مسائل حوزه خودشان را بهتر شناسایی کنند و راه‌حل‌هایش را بیابند؛ اما این انجمن‌ها در نهایت مفهوم صنف پیدا نمی‌کنند.  کنار هم قرار گرفتن این انجمن‌ها عموماً معطوف به منافع مختلف و مشترک‌شان است؛ مانند انجمن ناشران کودک و نوجوان، انجمن ناشران دانشگاهی یا آموزشی و... هر یک از این اقشار هم دغدغه‌های خاص خودشان را دارند اما از آنجایی که این انجمن‌ها کارکرد صنفی به معنای حقوقی کلمه ندارند، طبیعتاً خیلی وقت‌‌ها امکان یا صلاحیت پیگیری مسائل صنفی را ندارند و از این‌رو در عین‌حال که وجود چنین تشکل‌های تخصصی در قالب انجمن ضروری است، باید تمام فعالان نشر زیر لوای انجمن ناشران و کتابفروشان تهران گرد هم آیند تا بتوان با قدرت و توان بیشتری مسائل صنفی چاپ و نشر و توزیع کتاب را از دولت‌ها مطالبه کرد.  می‌خواهم بگویم در وهله اول قاعدتاً تشکیلات صنفی، مورد نیاز صنعت چاپ و نشر و توزیع کتاب ایران است در وهله بعد ضرورت فعالیت انجمن‌های تخصصی در بخش‌های مختلف نشر ایران احساس می‌شود. صنعت نشر ایران، اکنون بیش از هر زمان دیگری به وفاق و همدلی برای تقویت و گسترش فعالیت‌های صنفی نیاز دارد و وجود انجمن‌های تخصصی نشر ایران نباید مانع تحقق این همدلی و گسترش فعالیت سراسری تشکیلات صنفی ایران شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند + اسامی و عکس ها

به گزارش جماران؛ به نقل از عصرایران، در روز سه شنبه مجمع انجمن صنفی پایگاه های خبری استان تهران برگزار و اعضای جدید هیات مدیره این انجمن برگزار شد.

در مجمع عمومی‌انجمن که روز سه شنبه گذشته با حضور اعضای انجمن صنفی و نماینده وزارت کار برگزار شد، هیات مدیره انجمن ضمن ارائه گزارشی از فعالیت انجمن، انتخابات اعضای جدید هیات مدیره را برگزار کردند.

در انتخابات برگزار شده، از میان کاندیداهای هیات مدیره، آقایان شاملو(ورزش۳) با ۱۲ رأی، فاتح (سیتنا) با ۱۱ رأی، امیری(تابناک) با ۱۰ رأی، نادعلی(جماران) با ۹ رأی و بربریان (اعتدال)با ۸ رأی بعنوان اعضای اصلی و خانم اسکندری(پارسینه) با ۷ رأی و آقای مقدم (الف)با ۵ رأی بعنوان اعضای علی البدل هیات مدیره این انجمن صنفی انتخاب شدند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی دامپروری و باغبانی در مهریز
  • چهار هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی قم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند + اسامی و عکس ها
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند