Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@11:22:10 GMT

توان لیزر فمتو ثانیه 4 برابر افزایش می‌یابد 

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۳۹۰۸۲

توان لیزر فمتو ثانیه 4 برابر افزایش می‌یابد 

محققان با تلاش‌های خود در بخش لیزر و اپتیک  اخیراً لیزرهای فوق پرتوان با شدت 10 وات بر سانتی‌متر مربع معرفی کرده‌اند که گاهی توان این نوع لیزرها از این میزان نیز می‌گذرد. 

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، لیزرهای فوق‌العاده پرشدت لیزرهایی هستند که شدت آنها از 10 وات بر سانتی‌متر مربع زیادتر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر روزه توان این دسته از لیزرها و سرمایه‌گذاری در این زمینه با افزایش چشمگیری روبه‌رو است و اخیراً گزارشی در خصوص پروژه‌های جهانی لیزرهای فوق پرتوان توسط کمیته بین‌المللی لیزرهای پیشرفته ارائه شده که توان لیزری انباشته در سال 2010 را با در نظر گرفتن همه لیزرهای واجد شرایط برابر 11 پتاوات برآورده کرده است.

بر اساس این گزارش، از آنجا که راهبردهای به‌کار گرفته شده توسط این گروه می‌تواند ایده‌های مناسبی از توسعه و کاربرد این لیزر را پیش روی محققان داخلی قرار دهد، به بررسی اجمالی این اقدام فناورانه می‌پردازیم.
بر طبق پیش‌بینی این کمیته تا انتهای سال 2018 شاهد افزایش 120 پتاواتی در توان لیزرهای ساخته‌شده خواهیم بود. اکنون پروژه‌های جهانی لیزرهای فوق‌العاده پر شدت، شامل بیش از 4 میلیارد سرمایه تحقیقاتی است و بیش از هزار و 500 کارمند دارد. نگاهی گذرا به این پروژه‌ها با قابلیت توان چندین پتاواتی وفور این تکنولوژی و میزان دسترسی به آن را روشن‌تر می‌سازد.
بر اساس یکی از گزارش‌های اخیر کمیسیون بین‌المللی، برخی از امکانات لیزرهای پتاواتی حال حاضر دنیا را می‌توان به این صورت برشمرد:
پیشگامی چینی‌ها در موسسه اپتیک و ریز مکانیک شانگهای slom با امکانات یک لیزر 10 پتاواتی، ایستگاه پرتو بی‌نهایت sel با لیزر 100 پتاواتی در مرکز پرتو همدوس شانگهای sclf همچنین راه‌اندازی امکانات آزمایشگاه لاورنس لیور مور linl در رادیوگرافی پیشرفته با انرژی چندین کیلوژولی از لیزرهای با مقیاس پتاوات و بهره‌برداری از لیزر پتال در سال 2017 تا توان دو پتاوات.
اهمیت این زمینه پژوهشی تا آنجاست که در حال حاضر، کمیته بین‌المللی لیزرها فوق‌العاده پرشدت icuil و کمیته بین‌المللی شتابگرهای آینده icfa که یکی دیگر از بازوهای عمل‌کننده واحد بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی iupap است به‌هم‌ پیوسته‌اند تا فناوری لیزرهای توان بالای مؤثر برای راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های میدان دنباله‌ای (راه‌اندازی لیزری برای شتابگرهای انرژی بالا) را در آینده گسترش دهند.

انتهای پیام/4056/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۳۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص، گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • معایب دستگاه جوش لیزر