Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-23@17:47:00 GMT

بازار زواره؛ یادگار دوران زندیه و قاجاریه

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۰۱۱۸

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ بازار زواره نقش ستون فقرات معماری شهر را دارد و به علت قرار گرفتن در مرکز شهر زواره از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مهدی مشتاقی نویسنده و محقق با بیان اینکه بازارها در فرهنگ ایرانی همواره به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم توریستی محسوب می‌شوند، گفت: بازارهای ایران به عنوان یکی از آثارهای تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و این بازارها تنها محل دادوستد نبودند، بلکه کارکردهای خاص فرهنگی، مذهبی و هنری نیز داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بازار تاریخی مربوط به پایان دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


طول مجموعه بازار زواره حدود دویست متر و عرض آن را در حدود سه ‌و نیم متر است.
این بازار در گذشته دو کاروانسرا در دو سمت خود داشته است که امروزه یکی از کاروانسراها به صورت ویرانه درآمده و دیگری جای خود را به خیابان جدیدی داده است.
معماری بازار به صورتی است که ساختار سقف آن رومی و چشمه‌ای ساخته شده است و نور خورشید از روزنه‌های سقف که به صورت مجمعه ساخته شده‌اند، به داخل بازار می‌تابد.
سقف بازار دارای طاق است که با مصالح بنایی ساخته شده است و داشتن سقف‌های سرپوشیده با مصالح سنگین سبب کاهش نوسانات شدید حرارتی در طول شبانه‌روز در این بازار می شود.
کف بازار زواره سنگ‌فرش و سطح آن نسبت به خیابان‌ها و معابر اطراف، پایین‌تر است تا گردش و جابجایی هوا و ایجاد مکش هوای خنک به درون بازار و ایجاد کوران و هوای مطبوع در طول روز بهتر انجام شود.
بازار زواره ارتباط‌ دهنده بین مسجد جامع، امامزاده و دو حسینیه کوچک و بزرگ است و از نظر معماری مانند سایر بازارهای مرکزی کشور چون اصفهان، کاشان و نایین است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان زواره بازار زندیه اردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه تراکتور و هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعلام کرد؛ به دلیل نبود امکانات زیرساختی، رفاهی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حضور بانوان تا برطرف شدن این معایب در ورزشگاه ممنوع است.

در بخشی از نامه سازمان لیگ فوتبال آمده است:
بنابر مشکلات رفاهی مشاهده شده در رویه مهمان پذیری بانوان، نواقص مرتبط با زیر ساخت موجود ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان ورزشگاه تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می‌باشد.

دیگر خبرها

  • سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام
  • حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد
  • بارش شدید باران و سیل در زواره
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • لزوم اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه
  • عکس| سورپرایز 2 بازیگر مشهور توسط بایرنی‌ها
  • مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام (ره) اصلاح شود
  • مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز اصلاح شود