Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@08:35:25 GMT

گوش را تميز نکنيد!

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۱۱۸۰

گوش را تميز نکنيد!

خبرگزاري آريا - نايب رييس انجمن راينولوژي ايران ضمن توضيح درباره علل خارش گوش و چگونگي درمان آن، گفت: هيچ وسيله‌اي را نبايد براي تميز کردن و خاراندن وارد گوش کرد؛ چرا که موجب ورود عفونت و قارچ به گوش مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا ، دکتر ابراهيم رزم پا – متخصص گوش، حلق و بيني در گفتگو با ايسنا، درباره عوامل ايجاد کننده خارش گوش گفت: حساسيت‌هاي پوستي گوش خارجي و مخاط بيني و گلو، بيماري‌هاي مختلف پوستي مثل اگزما، پسوريازيس، عفونت‌هاي ميکروبي و قارچي، تماس با مواد محرک و شيميايي، تومورهاي گوش، ورود جسم خارجي به گوش، خشکي پوست، تغيير مقدار و نوع واکس (جرم) گوش، شوره سر و گوش، خشکي هوا، آلرژي بيني و سرماخوردگي، سينوزيت و نيز عوامل عصبي و روحي از علل بروز خارش در گوش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خارش گوش در زنان بيشتر از مردان
وي با بيان اينکه با افزايش سن به علت تغييرات پوستي، خشک‌تر شدن پوست و افزايش بيماري‌هاي مرتبط با آن، خارش گوش بيشتر مي‌شود، گفت: اين عارضه در زنان با تغييرات هورموني و حساس‌تر بودن از نظر روحي، بيشتر ديده مي‌شود. در کودکان نيز معمولا آلرژي‌هاي پوستي، تنفسي، عفونت‌ها و ورود جسم خارجي عامل خارش گوش مي‌شود.
از تميز کردن گوش بپرهيزيد!
اين استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره تميز کردن جرم‌هاي مجراي گوش گفت: وجود جرم به ميزان معمول در گوش طبيعي و براي سلامت لازم است؛ چراکه مانع رشد قارچ و باکتري و ورود جرم خارجي به گوش شده و از رسيدن رطوبت هنگام استحمام و شنا به پوست مجرا نيز جلوگيري مي‌کند. بنابراين تميز کردن اين جرم‌هاي گوش منجر به آن مي‌شود که به تدريج پوست کانال گوش، نازک شده و ترشحات طبيعي چرب و نرم‌کننده مجراي گوش کاهش يابد و خارش در گوش افزايش پيدا کند.
وي ادامه داد: در پي دستکاري گوش براي تميز کردن، عفونت‌هاي مختلف به آن افزوده مي‌شود؛ برهمين اساس متخصصان گوش، حلق و بيني هميشه بر پرهيز از پاک کردن گوش تاکيد مي‌کنند. بر اين اساس، هيچ وسيله‌اي را نبايد براي تميز کردن و خاراندن وارد گوش کرد. در واقع، خارش گوش بر اثر خشک بودن و تحريک پوست مجراي خارجي گوش از سوي خود فرد نيز ايجاد مي‌شود.
روش‌هاي درمان و پيشگيري خارش گوش
رزم‌پا با بيان اينکه تشخيص دقيق علت خارش گوش با معاينه از سوي پزشک مشخص مي‌شود، افزود: نکته اول براي درمان خارش گوش، رعايت بهداشت فردي و پوست است، اما توجه داشته باشيد گوش، توانايي تميز کردن خود را دارد و نيازي به تميزکردن آن نيست. همچنين اگر گوش شما در اثر يک واکنش حساسيتي ميخارد، از هر گونه محصولي مانند گوشواره‌ها يا محصولات زيبايي که مي‌تواند به طور بالقوه موجب تحريک گوش شود، خودداري کنيد.
وي افزود: يکي از ساده‌ترين کارهايي که مي‌تواند خارش گوش را به حداقل برساند، استفاده از باد گرم سشوار بعد از استحمام يا شنا است که بايد با فاصله مناسب از گوش قرار گيرد.
اين فوق تخصص جراحي سر و گردن با تاکيد بر اينکه اگر خارش گوش همراه با درد، کم‌شنوايي، سنگيني، ترشح يا خونريزي از گوش باشد، حتما نياز به معاينه پزشکي دارد، گفت: گاهي پس از معاينه توسط پزشک، درمان‌هاي موضعي براي کنترل خارش گوش براي فرد تجويز مي‌شود. پماد آنتي بيوتيک، روغن بچه براي نرم کردن پوست، پماد کورتوني موضعي که التهاب را تسکين مي‌دهد، محلول رقيق شده از الکل، اسيد استيک، يا پراکسيد هيدروژن، از اين قبيل داروهاي موضعي هستند.
رزم پا در پايان تاکيد کرد: بايد به ياد داشته باشيم هميشه قبل از قرار دادن هر نوع پماد و يا قطره‌اي در گوش خود با پزشک متخصص مشورت کنيم. قرار دادن شي در گوش مي‌تواند التهاب را تحريک کند و سبب بدتر شدن مشکل گوش شود. همچنين اگر پرده گوش آسيب ديده است، نبايد از هيچ نوع پماد يا قطره‌اي در گوش استفاده شود، مگر اينکه پزشک آن را تجويز کرده باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هندوانه ۹۲ درصد آب است، بنابراین می تواند به آبرسانی پوست شما از داخل کمک کند. این امر به ویژه برای افرادی که پوست خشک یا پوسته پوسته دارند مفید است.

بیشتر بخوانید: اگر زیاد هندوانه بخوریم چه می‌شود؟

یخ هندوانه می تواند به کاهش پف کردگی و سیاهی دور چشم کمک کند. این امر به دلیل اثر قابض آن است که به سفت شدن پوست و کاهش ظاهر رگ های خونی کمک می کند.

هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. این آسیب ها می تواند منجر به چین و چروک، خطوط ریز و لکه های پیری شود.

برای استفاده از یخ هندوانه برای پوست، به سادگی یک تکه هندوانه را برش داده و آن را در یخچال بگذارید تا سفت شود. سپس، تکه هندوانه را در یک پارچه نازک بپیچید و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست خود بمالید. همچنین می توانید برای افزایش فواید، آب هندوانه را یخ زده و از آن به عنوان تونر استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228280 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • (ویدئو) اینجا لندن است؛ اشتباه نکنید پاکستان نیست!
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟