Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل ازوب سایت خبرگزاری رویترز، ۱۱ گروه سیاسی در عراق از جمله جناح‌های تحت رهبری مقتدی صدر و حیدر العبادی اعلام کردند که ائتلافی متشکل از این گروه‌ها تشکیل شده که بزرگترین ائتلاف در پارلمان این کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش سومریه نیوز، این ائتلاف‌ در مجموع تعداد کرسی‌هایش به ۱۷۷ کرسی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد این ائتلاف رویدادی مهم در راستای تشکیل دولت جدید عراق محسوب می‌شود.

 این ائتلاف تحت عنوان "ائتلاف النواه" تشکیل شده که در بیانیه‌ای مشترک آورده است: براساس تصمیمی عراقی و ملی و در جهت منافع کشور و در پاسخ به مطالبات مردم امروز بر تشکیل ائتلاف النواه برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این نشست مقرر شد از حضور دیگر شرکا برای تشکیل فراکسیون اکثریت استقبال شود و ائتلاف ما فراطایفه‌ای و مخالف سهمیه بندی است.

در این بیانیه همچنین عنوان شده، تشکیل ائتلاف جدید تلاشی جدی و تاثیرگذار برای تشکیل دولتی است به مردم خدمت‌رسانی کند و به مبارزه با فساد و مفسدین پرداخته و به بازسازی و بازگردان آوارگان اهتمام ورزد.

 بر اساس این گزارش، قرار است پارلمان عراق امروز برای نخستین بار جلسه‌ای تشکیل و رئیس خود را انتخاب کند.

یک منبع عراقی که خواست نامش را فاش شود: اداره پارلمان از رئیس‌جمهوری، نخست وزیر،‌ رئیس شورای عالی قضایی، وزیران، سفرا و روسای سازمان‌های مستقل برای حضور در جلسه امروز دعوت به عمل آورده است.

این منبع گفت: جلسه امروز شاهد سخنرانی سلیم جبوری، رئیس پارلمان سابق عراق خواهد بود و بعد از آن اداره پارلمان رئیس موقت پارلمان را که به لحاظ سنی از همه بزرگتر باشد را انتخاب می‌کند که او از فراکسیون‌ها خواهد خواست نامزدهای خود را برای ریاست پارلمان و نخست‌وزیری اعلام کنند و درباره آنها رای گیری می‌شود.

وی افزد: از ماموریت‌های این جلسه فراکسیون اکثریت درخواستی را که به امضای اعضایش رسیده تقدیم رئیس پارلمان می‌کند که در زمینه معرفی آن به عنوان فراکسیون اکثریت به لحاظ تعداد است به این ترتیب این فراکسیون رسما طبق قانون اساسی عراق ظرف ۳۰ روز از سوی رئیس‌جمهوری جدید برای انتخاب کابینه جدید مامور می‌شود.

جلسه ائتلاف النواه با حضور رهبران جریان‌های عضو از جمله سید عمار حکیم، حیدر العبادی، صالح المطلک، سلیم الجبوری، ایاد علاوی، اسامه النجیفی و نمایندگان جریان سائرون تشکیل و سپس تشکیل ائتلاف اکثریت اعلام شد.


این ائتلاف پس از اعلام موجودیت، اعلام کرد که سهم آن در پارلمان عراق بیش ۱۷۰ کرسی است.

خبرگزاری الفرات وابسته به جریان حکمت ملی عراق نیز گزارش داد، ائتلاف النصر با ۴۲ کرسی، جریان حکمت ملی با ۱۹ کرسی، سائرون با ۵۴ کرسی، ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی، جبهه ترکمانان با سه کرسی و بیارق الخیر با دو کرسی از جمله اعضای تشکیل‌دهنده این ائتلاف هستند. 

از سوی دیگر، گروه سیاسی رقیب به رهبری هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و نوری مالکی رهبر ائتلاف دوله قانون اعلام کردند ائتلافی ویژه تشکیل داده‌اند که بعد از پیوستن برخی نمایندگان در پی جدایی از ائتلاف مقابل تبدیل به فراکسیون اکثریت پارلمانی خواهند شد.

هشام الرکابی، مدیر دفتر نوری مالکی رهبر ائتلاف دوله قانون روز یکشنبه از تشکیل فراکسیون اکثریت خبر داد.

وی گفت: فراکسیون بزرگتری که تشکیل شده تحت عنوان "ائتلاف البناء" (سازندگی) است.

الرکابی ادامه داد: ائتلاف مذکور شامل الفتح، قانون، النصر (فالح فیاض) القرار، الجماهیر، اعضای جدا شده از الوطنیه،‌ الانبار هویتنا، صلاح‌الدین هویتنا، اراده و بابلیون و الکفاءات است.

در پی این اعلام ، نوری مالکی در کنفرانس خبری با نمایندگان احزاب مختلف تصریح کرد: ائتلاف البناء همان ائتلافی است که فراکسیون بزرگتر را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: بعد از مذاکرات طولانی ائتلاف البناء را تشیکل دادیم که همان ائتلافی است که دولت را تشکیل خواهد داد.

هادی العامری نیز خاطرنشان کرد: 
ائتلاف البناء شامل ۱۴۹ نماینده است و ما از همان ابتدا سعی کردیم فراکسیون اکثریت را با حضور اهل سنت، شیعه و کردها تشکیل دهیم.

فالح فیاض رئیس سابق حشد شعبی و عضو جدا شده از النصر نیز تاکید کرد: ما منتظر پیوستن کردها به این ائتلاف هستیم.

تا این لحظه گویا کردها هنوز تصمیم قطعی برای پیوستن به هر یک از این دو ائتلاف رقیب را نگرفته‌اند. البته روز گذشته هیئت کرد در بغداد با نمایندگان ائتلاف الفتح و دوله قانون پرونده تشکیل فراکسیون اکثریت را بررسی کرد.

ملا بختیار اظهار داشت: ما با طرف‌هایی هماهنگ خواهیم شد که بخش اعظم خواسته‌های ما را بپذیرند.

وی عدم تکرار تجربه قبلی در حکومتداری، اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی (مربوط به مناطق مورد مناقشه)، نیز مسلح کردن نیروهای پیشمرگ، تعیین بودجه آن و حل و فصل مشکل نفت و گاز را از مهمترین بندهای طرح کردها عنوان کرد.

این رهبر کرد عراق ادامه داد: این بندها مسائل مهمی برای ما در مذاکراتی هستند که با بقیه طرف‌ها در بغداد وارد آن خواهیم شد.

وی تصریح کرد: تمامی بندهای این طرح با استناد با قانون اساسی دائمی عراق است.

ملا بختیار، مسوول هیئت عمومی اتحادیه میهنی افزود: امیدواریم گروه‌های شیعه و سنی با هم دولت را تشکیل دهند. هیچ کس نمی‌تواند از اجرای توافقات ایجاد شده طفره رود و باید به اجرای بندهای قانون اساسی پایبند باشد.

این مقام کرد تاکید کرد: همه ما خواهان اجرای قانون اساسی هستیم و نباید تسلیم خواسته‌های این گروه یا آن گروه شویم یا بندهای قانون اساسی را گزینشی اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اجرای بندهایی که نیاز به دموکراسی دارد و نیز بندهای مربوط به مشکلات اقتصادی، بندهایی که نیاز به تغییرات در عراق دارد و سپس بندهای مربوط به کردستان و بقیه استان‌ها گفت: این بندها نباید به دلیل ذهنیتی نامتناسب با این دوره نادیده گرفته شوند.

این در حالی است که هیئت کرد با اعضای محور ملی شامل شش گروه سیاسی سنی دیدار کرد.

یک منبع مطلع به سومریه نیوز نیز گفت: هیئت کرد به ریاست فاضل میرانی،‌ رئیس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و ملا بختیار با نمایندگان ائتلاف الفتح و قانون پرونده تشکیل فراکسیون اکثریت و نیز لیست خواسته‌های کردها را مطرح کردند.

این منبع تاکید کرد: هیئت کرد امروز با گروه‌های عضو محور سنی هم دیدار کرد.

از سوی دیگر، عبدالله الزیدی، عضو مذاکره کننده در جریان الحکمت از جزئیات نشست هیئت کرد با فراکسیون النواه (هسته) اکثریت خبر داد و گفت: هیئت کرد دو سند ارائه کرد که اولی شامل اصول کلی آنها و سند دوم شامل سازوکار سند اول بود.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف کردستان پیشنهاداتی در زمینه ایجاد راه‌حل‌هایی برای مشکلات مطرح کردند که از جمله آنها اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی تصویب قوانین نفت و گاز و شورای فدرال و مبارزه با فساد و توافق و مشارکت بود.

الزیدی تصریح کرد: سند دوم شامل جزئیات سازوکار اجرای دیدگاه مطرح شده در سند اول بود.

العبادی: به عنوان نخست‌وزیر در پارلمان حاضر می‌شوم

همچنین در ادامه اخبار رسیده از عراق ، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که به عنوان نخست‌وزیر و پیروز انتخابات در جلسه امروز دوشنبه پارلمان حاضر خواهد شد.

شبکه سومریه نیوز در ادامه گزارش خود گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با خبرنگاران گفته است: ائتلاف النصر امروز در پارلمان حاضر خواهد شد. من نیز به عنوان نخست‌وزیر و پیروز در انتخابات در پارلمان حاضر خواهم شد اما سوگند یاد نمی‌کنم چراکه این اقدام مرا از ادای وظایفم منع خواهد کرد.

العبادی گفت که اگر فالح الفیاض، رئیس برکنار شده حشد شعبی بخواهد به اسم ائتلاف النصر صحبت کند او را محاکمه خواهد کرد.

وی افزود: برخی از خواسته‌های کردها و اهل تسنن قابل قبول است اما اجرای آن بعد از تشکیل دولت خواهد بود. ما آماده مذاکره درباره پرونده‌های نفت، امنیت و اداره مناطق هستیم.

العبادی پنجشنبه الفیاض را از تمامی پست‌هایش به عنوان رئیس حشد شعبی و مشاور امنیت ملی برکنار کرد. این اقدام جدل سیاسی گسترده‌ای را در عراق به راه انداخته است.

از سوی دیگر نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه درباره روند سیاسی و تحولات امنیتی و مقدمات انجام شده برای برگزاری جلسه نخست پارلمان و تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی صحبت کردند.

قرار است امروز جلسه اول پارلمان عراق تشکیل شود.

ائتلاف «البناء» دولت آتی عراق را تشکیل خواهد داد

همچنین المالکی نخست وزیر سابق عراق، رئیس ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که ائتلاف جدید اعلام شده از سوی وی، دولت آتی عراق را تشکیل خواهد داد.
نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون که روز گذشته در یک کنفرانس خبری از تشکیل ائتلاف «البناء» خبر داده بود گفت: این ائتلاف البناء است که فراکسیون اکثریت در پارلمان و در نهایت دولت را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: بعد از رایزنی های طولای فراکسیون اکثریت با نام ائتلاف البناء تشکیل شد و این ائتلاف دولت را تشکیل خواهد داد.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح نیز تاکید کرد: ائتلاف البناء در برگیرنده ۱۴۹ کرسی است و ما از ابتدا تلاش کردیم فراکسیون اکثریت را با حضور اهل تسنن، شیعه و کردها تشکیل دهیم.

«قیس الخزعلی»: در اعلام فراکسیون اکثریت پارلمان عراق عجله نکنید

در همین حال در سایه اعلام فراکسیون اکثریت از سوی تعدادی از گروه های سیاسی عراق دبیرکل عصائب اهل الحق خطاب به این گروه ها تاکید کرد که عجله نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق با اشاره به اعلام فراکسیون اکثریت از سوی گروه های سیاسی عراق اعلام کرد: در اعلام فراکسیون اکثریت عجله نکنید.

وی افزود: خوشحالی نکنید و در اعلام فراکسیون اکثریت عجله نکنید. کسی که آخر از همه می خندد بیشتر می خندد.

الخزعلی تاکید کرد: منتظر باشید تا غبارها فرو نشیند و تنش ها پایان یابد.

پیام تهدیدآمیز سفیر آمریکا در عراق به نمایندگان جدید این کشور


همچنین برخی منابع عراقی در فضای مجازی تاکید کردند که سفیر آمریکا در عراق پیامی تهدیدآمیز به تلفن همراه نمایندگان جدید این کشور ارسال کرده است.

به گزارش العالم، برخی منابع عراقی اعلام کردند که «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در عراق یک پیام تهدید آمیز به گوشی های تلفن همراه نمایندگان پارلمان این کشور ارسال کرده است.

طبق گفته این منابع عراقی، سفیر آمریکا در عراق به نمایندگان جدید از طریق گوشی تلفن همراه اعلام کرد که حمایت از حیدر العبادی برای دور دوم نخست وزیری و حمایت از ائتلاف حامی این رویکرد، به معنای رهایی یافتن از خطر داعش است در غیر این صورت ...

وزیر خارجه آمریکا نیز شامگاه یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: کمی پیش با برت مک گورک فرستاده رئیس جمهوری آمریکا به عراق که هم اکنون به نمایندگی از من و رئیس جمهوری آمریکا در بغداد برای ماموریت بزرگی بسر می برد، صحبت کردم  تشکیل یک دولت قدرتمند عراقی بر اساس استانداردهای ملی؛ برای شکست دادن داعش ضروری است!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم

 به نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت عراق در ایران، سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تحولات سیاسی عراق و منطقه و همچنین راه‌های تقویت روابط دو کشور و دو ملت را بررسی کرد.

در این دیدار که در سفر رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان انجام شد، حکیم بر اهمیت ادامه گسترش روابط کشور‌های عربی و اسلامی با عراق تأکید کرد.

طرفین همچنین بر تقویت اشتراکات میان کشور‌های منطقه تأکید و خاطر نشان کردند که ثبات عراق بازتاب مثبت بر امنیت منطقه داشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین استفاده از فرصت‌هایی را خواستار شد که عراق در عرصه‌های سازندگی و توسعه عرضه می‌کند و از عربستان خواست که در نهضت سازندگی عراق مشارکت داشته باشد.وی همچنین بهره‌برداری از قطع‌نامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و امدادرسانی به آوارگان و بازسازی نوار غزه را خواستار شد.

حکیم در ادامه بر اهمیت تداوم گفتگو‌ها میان نیرو‌های منطقه‌ای و نیز بر تمایل عراق به پایان یافتن مأموریت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش تأکید کرد. وی گفت: عراق در پی انتقال به مرحله روابط دوجانبه با برخی کشور‌های عضو ائتلاف بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت ارضی این کشور است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین مبادله تجربه‌ها در جوامع عربی و اسلامی در موضوع مبارزه با چالش‌های زیست‌محیطی و نیز افکار بیگانه را خواستار شد و بر اهمیت گفت‌وگوی اجتماعی و دینی برای ایجاد رویکرد مشترک در مواجهه با این افکار تأکید کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • فرخ‌رو پارسا نخستین وزیر زن ایرانی در نوروز ۴۸: نخست‌وزیری خیلی هم خوب است و اگر بتوانم می‌شوم/ مدرسه‌ی چهارهزار نفره تاسیس می‌کنم
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • اصلاح رفتار ترافیکی را از خودمان شروع کنیم/ فراکسیون ایمنی راه ها تشکیل شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند