Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:11:27 GMT

«قومیت و هویت ملی» در یک نمایشگاه

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۵۰۴۸

«قومیت و هویت ملی» در یک نمایشگاه

نمایشگاه «قومیت و هویت ملی»، روز گذشته در موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این برنامه، هانیه گراییلی- سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- پس از افتتاح و بازدید نمایشگاه، گفت: آنچه دست مایه برپایی این نمایشگاه شد، سیزدهم شهریور ماه مصادف با روز مردم‌شناسی یا به تعبیر علمی آن، روز انسان‌شناسی فرهنگی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرصت مغتنمی است تا با گردآوری آثار و به تصویر کشیدن تنوع قومیت، بر اهمیت دانش انسان شناسی در کشور تاکید کنیم. زیرا ایران به رغم برخورداری پهنه قومی از فقدان اجتماع علمی آسیب دیده است.

او ادامه داد: اشاعه و تبادل و تهاجم و تغییرات و نسبیت فرهنگی ترجیع بند مسائل ما در انسان شناسی فرهنگی است و برای برون رفت از معضلات سیاسی ازجمله پرهیز از جنگ، خشم، خشونت، خونریزی و تجزیه طلبی لازم است تا هویت ملی حفظ شود. امید آن است که دانش عمیق انسان شناسی فرهنگی، جایگاه شایسته و بایسته خود را بازیابد و مرهمی بر دردها و زخم‌ها بر پیکره انسان شناسی باشد.

اجرای موسیقی اقوام توسط هنرمندان مطرح قومیت‌ها همچون بخشی نادرمحمد آهنگربیک (موسیقی شمال خراسان)، گروه عاشیق سلجوق شهبازی (موسیقی آذری)، گروه مهرآیین (موسیقی کُردی)  و گروه مردوس (موسیقی گیلکی) از دیگر اتفاقات این رویداد بود.

همچنین نشست تخصصی مردم‌شناسی، امروز دوشنبه ۱۲ شهریور ماه ساعت ۱۴ تا ۱۶ در در تالار فرهنگ واقع در ساختمان کتابخانه ملی برگزار می‌شود که در آن، علیرضا حسن‌زاده با موضوع انقلاب مشروطه و گفتمان مردم‌شناسی، محمدعلی مرآتی با موضوع موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی؛ گوناگونی و یکپارچگی و پروانه قاسمیان با موضوع مروری بر تاریخ پوشاک سنتی ایران سخنرانی می‌کنند.

این نمایشگاه که در آن، بیش از ۲۰ نمونه پوشاک اقوام مختلف ایرانی، صنایع دستی و میراث فرهنگی قومیت‌ها با تاکید بر هنر طراحی پارچه و منسوجات و سازهای موسیقی نواحی در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است ، تا ۱۵ شهریورماه از ساعت ۸ تا ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق