Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:31:01 GMT

تفریحات آبی کمینگاه تهدیدات بهداشتی

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۵۳۹۳

تفریحات آبی کمینگاه تهدیدات بهداشتی

مشهد- ایرنا- آب، مجموعه های آبی و استخرها در زمره جذابترین تفریحات پرطرفدار در رده های سنی مختلف هستند اما همین آب پاک و زلال با سهل انگاری و بی توجهی می تواند تهدیدی برای سلامت افرادی باشد با هدف ورزش، سرگرمی و نشاط به سراغ آن رفته اند.

به گزارش ایرنا، اماکن عمومی نظیر استخرها در صورتی که استانداردها و اصول بهداشتی در آنها رعایت نشود می توانند به کانونی برای انتقال بیماری مبدل شوند زیرا این مکانها مورد استفاده تعداد زیادی افراد قرار می‌ گیرند لذا همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراهند که انواع عفونت و بیماریهای پوستی از شایعترین آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته روشهای مختلفی برای گندزدایی و سالم سازی آب استخر نظیر کلرزنی و استفاده از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود اما استفاده از این مواد نیز اگر طبق قاعده نباشد خود با مضراتی همراه است لذا باید به صورت مرتب استخرهای و مجموعه های آبی توسط نهادهای متولی مورد بازرسی قرار گیرند.

* تعطیل موقت
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص الزام رعایت موارد بهداشتی و استانداردهای لازم در استخرها و مجموعه های آبی گفت: مشهد به عنوان قطب تفریحات آبی در کشور مطرح است لذا باید این جایگاه حفظ و مراقبت شود تا با سهل انگاری خدشه دار نشود.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: از سوی دیگر حفظ سلامت مردم و شهروندان از اصلی ترین اولویتهاست و با عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه برخورد می شود.
وی ادامه داد: اماکن آبی محل مناسبی برای انتقال برخی بیماریها هستند لذا باید با تشدید نظارتها توسط نهادهای متولی نظیر اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، هیات پزشکی ورزشی و سایر نهادهای متولی از تهدید سلامت مردم جلوگیری کرد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به تشکیل کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در این استان و مشهد با عضویت روسا و نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل تعزیرات حکومتی، دادستانی مشهد و سایر نهادهای مرتبط اشاره و بیان کرد: جلسات این کمیته به صورت ماهانه برگزار و موضوعات مختلف ورزشی برای ساماندهی در دستور کار قرار می گیرد که استخرها از آن جمله هستند.
وی گفت: رعایت بهداشت محیط از جمله الزامات اماکن مختلف ورزشی است که در صورت عدم رعایت ابتدا اخطار اولیه صادر و در صورت بی توجهی مکان مورد نظیر به صورت موقت با اطلاع دستگاه قضایی تعطیل می شود.
بخشی محبی بر تشدید نظارتها در این بخش تاکید و بیان کرد: متاسفانه گاهی تعارفاتی بین دستگاههای نظارتی و ارگانهای مختلف اجرایی که اقدام به راه اندازی مجموعه ورزشی تفریحی خارج از حیطه مسئولیت خود می کنند وجود دارد که این امر ممکن است باعث افزایش سهل انگاری و تهدید سلامت استفاده کنندگان از چنین اماکنی شود.
وی افزود: دستگاههای متولی و نظارتی باید با تاکید بر سلامت مردم تمام تخلفات را رصد و اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهند.

* 70 مجموعه آبی زیر نظارت مستمر
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت 70 مجموعه آبی از سوی این دانشگاه در سطح خراسان رضوی بطور مستمر نظارت و پایش می شود.
علی حسنی افزود: 56 مورد از این مجموعه های آبی شامل استخرهای سرپوشیده و روباز، پارکهای آبی، استخرهای مستقر در هتلها و نهادهای مختلف در شهر مشهد فعالیت دارند. چهار پارک آبی خراسان رضوی نیز در همین شهر فعال هستند.
وی ادامه داد: حدود 70 درصد استخرهای فعال در خراسان رضوی مشترک بین زنان و مردان هستند و بقیه آنها به صورت اختصاصی برای مردان یا زنان فعالیت می کنند.
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استخرهای شنا محل مناسبی برای انتقال بیماریهای عفونی و پوستی هستند لذا توجه به وضعیت بهداشت آب، کیفیت میکروبی و شیمیایی آنها مورد تاکید است.
وی افزود: همه استخرهای فعال در خراسان رضوی دارای مسئول فنی بهداشتی هستند که بر فراینده بهداشتی در آنها نظارت دارند.
حسنی ادامه داد: سامانه گندزدایی، شرایط محیطی و ساختمانی استخر، رختکن و سرویسهای بهداشتی، سامانه تهویه و تصفیه، بهداشت فردی کارکنان، نظارت بر بوفه های موجود، سامانه مانیتورینگ و پایش کلر، وضعیت فیزیکی آب، میزان کلر باقیمانده، وضعیت نیترات آب، آزمایشهای میکروبی و آلودگی آب از جمله معیارهای نظارت و پایش در مجموعه های آبی به شمار می روند.
وی گفت: الزام نصب سامانه مانیتورینگ و پایش آب در همه استخرها از اقدامات در حال انجام است بطوری که وضعیت بهداشت آب به لحاظ دما، پی.هاش، کلر باقیمانده و شفافیت باید در معرض دید شناگران باشد.
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نظارت بر فعالیت استخرها در قالب اقدامات خوداظهاری از سوی مسئولان فنی استخرها و همچنین بازرسیهای کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بطور جد دنبال می شود.

* بازرسی از استخرها
رئیس ستاد نظارت بر اماکن ورزشی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح ضربتی بازرسی از استخرها و مجتمعهای آبی شهر مشهد با هدف حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از تخلفات، از اول مرداد ماه گذشته آغاز شده است.
سیدرضا گلدوزیان افزود: در این چارچوب استخرها و مجتمعهای آبی بزرگ مورد بازرسی قرار می گیرند و اخطارهای لازم برای رفع موارد دچار ایراد صادر می شود.
وی ادامه داد: داشتن مجوز، پوشش ورزشکاران سازمان یافته، بهداشت مجتمعها و فروش مکمل از جمله موارد مورد توجه در این بازرسیها هستند
رئیس ستاد نظارت بر اماکن ورزشی خراسان رضوی گفت: فروش هرگونه دارو و مکمل ورزشی در استخرها و اماکن ورزشی تخلف است و در صورت مشاهده با آن برخورد می شود. اجازه نمی‌دهیم سلامت ورزشکاران و مردم به بازی گرفته شود.
7505/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش بهداشت عمومي استخر خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۵۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: امسال نرم افزار سامانه اجاره بها به صورت برخط فعال شده و همه مشاوران معاملات املاک در این شهر موظف به نصب آن هستند، با این نرم افزار امکان رصد فعالیتهایشان به طور کامل فراهم شده است.
محسن صیادی افزود: پارسال سامانه اجاره بها به صورت آفلاین بود و این موضوع قدری رصد فعالیت مشاوران املاک را دشوار می‌کرد، اما از ابتدای سال همه مشاوران املاک موظف شده اند این نرم افزار را نصب و براساس آن اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنان جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: در پی گشت‌های مشترک و تشدید بازرسی‌ها در حوزه مشاوران معاملات املاک مشهد در هفته پایانی فروردین ماه، از ۳۴۶ مورد بازرسی، ۲۲ فرم تعزیری برای متخلفان این صنف تنظیم و چهار واحد نیز پلمب شده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد افزود: ۱۱ هزار و ۶۷۵ واحد مشاور معاملات املاک معتبر در مشهد وجود دارد، سال گذشته نزدیک به چهار هزار واحد مشاور املاک بدون پروانه کسب در این شهر شناسایی و به آنها اخطار داده شد.

صیادی گفت: هزار و ۹۵۴ واحد مشاور املاک جدید هم در مشهد مجوز کسب گرفتند.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد
  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد