Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن پسندیده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مطالعات انجام شده تالاب الله آباد به عنوان منطقه مهم و مستعد جهت تولید و انتشار ریزگردها تلقی شده که به همین منظور و نیز تعیین حق آبه زیست محیطی و ضرورت احیای آن به جهت تثبیت ریزگردها از طریق سازمان محیط زیست در حال پیگیری و اجرا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئول ادامه داد: امسال از محل اعتبارات ملی 10 میلیارد ریال برای احیای این تالاب اختصاص یافته و کار در حوزه مطالعاتی، عملیاتی، اجرایی، تثبیت مرز تالاب، ایجاد بوته کاری، درخت کاری و پایشگاه محیط‌ زیست در حال اجرا است.
پسندیده، خشک شدن تالاب ها را یکی از دغدغه های زیست محیطی در سال های اخیر دانست و یادآور شد: تالاب الله‌آباد عرصه‌ ای مشترک بین استان های البرز و قزوین بوده که به علت کاهش بارندگی و افزایش میزان دما باعث شده تا حجم تبخیر آب در آن افزایش یافته و همین مساله موجب خشکسالی تالاب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تثبیت خاک، درخت کاری، شناسایی منابع آب سطحی و رودخانه ای، حق آبه رودخانه ها و حتی پساب های شهری و صنعتی، ساماندهی شترهای موجود در منطقه، ساخت پالایشگاه محیط زیست به منظور حفاظت و نظارت بر عرصه های تالابی و حفاظت از گونه های جانوری و پرندگان از جمله مواردی هستند که برای احیای این تالاب در نظر گرفته شده و به مورد اجرا نیز گذاشت شده است.
این مسئول ادامه داد: مدیریت و ساماندهی چرای شترها و تامین نیاز آبی تالاب از یک سو و تثبیت خاک و جلوگیری از بیابان ‌زایی از سوی دیگر مورد پیگیری این اداره کل قرار دارد.
پسندیده در پایان تاکید کرد: تالاب الله آباد قزوین فصلی بوده که از 2 اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل و محل زیست گونه های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می رود.
تالاب الله آباد بویین زهرا و حومه آن با 100 هزار هکتار وسعت به عنوان کانون اصلی تولید ریزگردها در استان شناخته شده است.
7390/8054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت استان قزوین تالاب حفاظت محیط زیست زهرا زیست محیطی رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم

نظری رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: پایدارسازی دشت قزوین باید اولویت بخش کشاورزی باشد چرا که اهمیت دشت قزوین بر کسی پوشیده نیست و نجات این دشت با ۴۷۰ هزار هکتارکه بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است می‌تواند آغاز کننده توسعه بخش کشاورزی باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری از سال ۸۲ تاکید ویژه‌ای بر روی دشت قزوین دارند. در اجرای رهنمود‌های ایشان باید ساختارسازی صورت گیرد و حرکت‌های جهادی انجام شود. مدیران ارشد استان از پارسال کمیته‌ای برای احیای دشت قزوین تشکیل داده اند. موضوعات در حال پیگیری است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: بحران آب یک مساله جهانی است و در کشور ما هم یک موضوع ملی است. ما در استان قزوین به اندازه دو برابر آب قابل برنامه ریزی استفاده می‌کنیم. برای استان ما ۷۵۲ میلیون مترمکعب آب برنامه ریزی شده است که دوبرابر آن استفاده می‌شود. ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان داریم و نتیجه این اضافه برداشت‌ها فرونشست زمین، خشک شدن درختان، فرسایش خاک و سایر مسائل بحران زاست.

نظری گفت: بهره وری در حوزه کشاورزی در دشت قزوین وضعیت ما از متوسط کشوری بهتر است، اما باتوجه به اقلیم قزوین، بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی آب بر هستند. ما باید محصولات آب بر را وارد کنیم و در حفظ آب که برای نسل‌های آینده است توجه بیشتری داشته باشیم.

امانپور رئیس کمیته احیاء و توسعه پایدار دشت قزوین هم گفت: ۲۲ سال است که کاری برای دشت قزوین انجام نشده است. برای احیای دشت قزوین باید امید ایجاد کنیم. عزم راسخ داشته باشیم. تمدن سازی با محتوای مدیریت جهادی شکل می‌گیرد. الگوی جهادی برای توسعه پایدار تدوین شده است. اگر احیای دشت مهم است این اهمیت باید در همه شئون عمل شود. اینگونه نیست که یک نفر راه بیفتد و دشت قزوین را احیا کند. موضوع نهایی استان آب است و اگر حکمرانی نتواند برای آن کاری بکند همه کار‌ها بر زمین می‌ماند. نمی‌شود که از چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان آب برداشت شود.

رئیس کمیته احیاء و توسعه پایدار دشت قزوین در ادامه بیان کرد: ما نیازمند تهیه سند بالادستی هستیم که عنوان آن مدیریت جامع حوزه آبخیز از آن یاد می‌شود. تولید اطلاعات با عنوان آمایش سرزمینی از آن یاد می‌شود. تعیین کاربری منابع که آب و خاک و اکوسیستم را شامل می‌شود. تهیه دستورالعمل‌های استفاده از آن است. تبعیت بهره برداران از آن است. همه اقدامات باید ذیل این سند قرار گیرد.

امانپور گفت: تغذیه سفره آب استان با آبخیزداری و آبخوانداری است. برای اولین بار در کشور بخش خصوصی برای ارائه و اجرای الگوی آبخیزداری در استان اجرا می‌شود. باید سراغ مردم برویم و به مردم اعتماد کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • گرامیداشت روز زمین پاک در قزوین 
  • احیای تالاب های گلستان باعث فرونشاندن ریزگردهای منطقه شد