Web Analytics Made Easy - Statcounter

سحر نجفی، مسئول بانک خون بند ناف رویان استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: سمینار ذخیره سازی خون بند ناف با امتیاز بازآموزی و مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با عنوان سمپوزیوم کاربرد سلول‌های بنیادی با حضور مدیر عامل بانک خون بند ناف مرتضی ضرابی و هیئت همراه با موضوع سلول‌های بنیادی خون بند ناف و سلول‌های درمانی در استان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف از سال 1388 در کردستان راه‌اندازی شده است، افزود: تاکنون 900 نمونه از خون بند نوزادان استان کردستان در این بانک ذخیره شده است.
نجفی اعلام کرد: بیش از پنج برابر از این تعداد برای ذخیره ‌خون بند ناف مراجعه می‌کنند اما به دلیل هزینه‌بردار بودن این ذخیره‌ سازی و عدم توانایی در پرداخت آن برخی از والدین از این عمل انصراف می‌دهند.
وی بیان کرد: هم اکنون هزینه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در حدود 30 میلیون ریال و هزینه سالیانه نگهداری آن نیز یک میلیون و 200 هزار ریال است.
مسئول بانک خون بند ناف رویان کردستان با اشاره به اینکه زمان طلایی برداشتن خون بند ناف زمان تولد و حداکثر 10 دقیقه بعد از زایمان است، عنوان کرد: بعد از این مدت زمان خون به دلیل لخته شدن قابلیت ذخیره سازی ندارد.
وی با اشاره به چگونگی ذخیره سازی خون بند ناف اعلام کرد: این خون که از جفت برداشت می‌شود در شرایط خاص برای ذخیره سازی به بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در تهران منتقل می‌شود.
نجفی ذکر کرد: در صورت عدم ذخیره سازی خون بند ناف، این خون به همراه جفت در قالب زباله‌های بیولوژیکی بیمارستانی امحا می‌شود در حالی که از این خون فریز شده می‌توان برای درمان بیماری‌های تالاسمی، ناراحتی بافت نرم و بیماری‌های خونی، فلج مغزی ناشی از نرسیدن اکسیژن و ... استفاده کرد.
وی یادآور شد: علاوه بر نوزادی که خون بند ناف وی ذخیره شده پدر، مادر، خواهر و برادر وی و کسانی که از 6 فاکتور تست HLA در مجموع پنج فاکتور مشابه داشته باشد، می‌توانند از این خون ذخیره شده، استفاده کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت

محسن چهکندی گفت: به منظور ذخیره سازی و تأمین آب پایدار روستاییان، عملیات اجرایی احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی ذخیره آب شرب در بخش جلگه زوزن شهرستان خواف به تازگی آغاز شد.

وی ادامه داد: در مجتمع شهدای بخش جلگه زوزن خواف، هزار و ۲۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب شرب موجود است که با تکمیل این طرح ظرفیت آن به سه هزار و ۴۰۰ متر مکعب افزایش می یابد و ۱۳ هزار نفر از اهالی مناطق روستایی منطقه از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

مدیر امور آب و فاضلاب خواف گفت: یک مخزن ذخیره آب شرب دیگر در روستاهای تحت پوشش این مجتمع به ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب نیز با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در اواخر سال گذشته احداث و به بهره برداری رسید.

چهکندی تصریح کرد: ذخیره سازی آب در مخازن با توجه به افزایش مصرف و افت فشار آب و بروز مشکل برای اهالی مناطق روستایی در فصل های گرم سال از اهمیت زیادی برخوردار است و ضمن تامین آب شرب پایدار مشکلات مردم را کاهش می دهد.

از مجموع افزون بر ۵۲ هزار مشترک انشعاب آب در شهرستان خواف خراسان رضوی ۳۰ هزار مشترک، شهری و بیش از ۲۲ هزار مشترک روستایی هستند.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اجاره سالن همایش، سمینار و کنفرانس در سلام حرفه ای + [مشاوره رایگان]
  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • برگزاری سمینار داوران نخبه فوتبال آسیا
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد