Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:34:00 GMT

200 میلیون دلار به توسعه طرح های آبخیزداری اختصاص یافت

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۸۶۷۲

200 میلیون دلار به توسعه طرح های آبخیزداری اختصاص یافت

تهران - ایرنا - معاون سازمان جنگل ها در امور آبخیزداری، مراتع و بیابان گفت: امسال 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری، به این بخش اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ناصر حیدری پوری» روز دوشنبه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت اعتبارات طرح های آبخیزداری کشور و خشکسالی های پی در پی در 17 سال گذشته، افزود: 200 میلیون دلار در سال 97 برای اجرای طرح های آبخیزداری و بهبود این روند مصوب شده که در شهریور و تا پایان آذر ماه امسال بخشی از این پروژه‌ها افتتاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که اجرای طرح های آبخیزداری موجب پایداری سرزمین می شود، اظهارداشت: این طرح موجب افزایش نفوذ آب در زمین به میزان 530 مترمکعب در هکتار، افزایش تولید علوفه به میزان 120 کیلوگرم در هکتار، کاهش فرسایش خاک در حدود 9 تن در هکتار، کنترل هرزآب و سیلاب ها و بهبود شرایط اکولوژیکی و ارتقای وضعیت معیشت آبخیزنشینان می شود.
به گفته وی، براساس اقدامات آبخیزداری می توان در ورود رسوب به سدها به طور متوسط پنج تن کاهش بوجود آورد و امسال با توجه به مقوله آبخیزداری بازنگری در نظام توزیع اعتبار در این بخش در دستور کار قرار گرفته تا اجرای طرح ها تسریع شود.
حیدری پوری اضافه کرد: طبق نقشه‌های توپوگرافی سالیانه 410 میلیارد مترمکعب آب در کشور وجود دارد که بخشی از این آب ها تبخیر و بخشی به دلیل نبود مدیریت مصرف به هدر می رود که در اختیار ایران نیست و به نظر می رسد برای مقابله با شرایط خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی به حفظ نزولات جوی بیش از پیش باید توجه شود.
این مقام مسئول در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امروز در سطح حوزه‌های آبخیزداری بالغ بر 370 دشت ممنوعه و 387 دشت بحرانی وجود دارد که باید برای تعریف سفره‌های زیر زمینی، برنامه عملیاتی داشته باشیم و به دنبال این هستیم با کارکردهای عملیاتی و موثر، بخشی از ‌کشاورزی را بتوانیم امتیاز بخشیم.
به گزارش ایرنا، مهمترین و محوری ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به کمبود منابع آب در کشور، افزایش بهره وری آب در کشاورزی است و این وزارتخانه در تلاش است تا در برنامه ای پنج ساله سبزی و صیفی جات مورد نیاز کشور را در گلخانه ها با روش های نوین آبیاری تولید کند تا در آب کشاورزی صرفه جویی مناسبی صورت بگیرد، همچنین اقدامات دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای بهره وری آب شامل گسترش کشت های پاییزه، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه سامانه های نوین آبیاری و گسترش کشت های نشایی است. راندمان آبیاری در سال گذشته از 37 درصد به 44 درصد افزایش یافته است.
اقتصام**9186 **1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آبخيزداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان گفت: آبخیزداری به عنوان یک عامل تجدید شونده و زیرساخت توسعه هر کشور و جامعه است که با بهره‌برداری اصولی، علمی و پایدار از منابع طبیعی در بستر زمان پایدار می‌شود.
احمدی افزود: بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی موجب بحران کم‌آبی، وقوع سیل‌های ویرانگر، هدر رفت خاک حاصلخیز، از بین رفتن کیفیت آب‌ها از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، پر شدن مخازن سد‌ها و تأسیسات آبی از رسوب و لغزش زمین شود.. وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب، کنترل فرسایش خاک، کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، توسعه و تقویت پوشش گیاهی کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تغذیه سفر‌های زیرزمینی و افزایش آب رودخانه و چشمه تأثیرگذار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اجرای این طرح‌ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به توپوگرافی منطقه و بالا بودن میزان فرسایش خاک به عنوان یک ضرورت است.
عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سه بخش بیومکانیک، بیولوژیک و مکانیک از جمله مرتعداری، جنگل‌کاری، ایجاد و افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز و، احداث بند و سد خاکی به منظور جلوگیری و کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۷۰ میلیارد دلار است
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • افزایش ۵۰ درصدی فوتی‌ها در جاده‌های استان اصفهان
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • ۳ همت تسهیلات توسط صندوق های حمایت از بخش کشاورزی پرداخت شد
  • اجرای طرح جهش تولید در هزار هکتار از اراضی دیم استان کرمانشاه