Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@16:34:06 GMT

نظارت بر آلودگی میکروپلاستیک‌ها با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۸۸۹۲

وزارت علوم ژاپن قصد دارد دستگاه جدیدی برای نظارت روی میکروپلاستیک‌ها در دریا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته طراحی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسیانیوز، نگرانی در مورد تاثیر مضر میکروپلاستیک‌ها در اکوسیستم اقیانوس‌ها هر روز افزایش می‌یابد، به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری ژاپن قصد دارد دستگاهی تولید کند که به طور خودکار میزان و نوع چنین زباله‌هایی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت زمان ارائه این برنامه چهار سال است و تا سال 2022 به اتمام می‌رسد.

میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند. در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می‌شوند.

میکروپلاستیک‌ها در بدن حیوانات دریایی در اقیانوس‌های سراسر جهان یافت می‌شوند، اما اطلاعات دقیق در مورد این آلودگی به دلیل زمان مورد نیاز برای مشاهده در دسترس نیست. به همین دلیل دولت ژاپن برای درک میزان توزیع میکروپلاستیک‌ها در دریا و تاثیر آن بر اکوسیستم تلاش می‌کند.

این دستگاه با استفاده از اطلاعاتی مانند طول موج نور منعکس شده از آب دریا و تصاویر گرفته شده با دوربین با وضوح بالا به طور خودکار اندازه، شکل، نوع مواد و تعداد قطعات میکرو پلاستیک را مشاهده می‌کند.

از این دستگاه، می‌توان در یک کشتی تحقیقاتی استفاده کرد و این سیستم قادر به تشخیص زباله‌های پلاستیکی کوچک‌تر از 0.1 میلی‌متر است. فناوری هوش مصنوعی نیز قادر خواهد بود هر ساعت 300 لیتر آب دریا را ارزیابی کند.

انتظار می‌رود بودجه مورد نیاز  برای توسعه این برنامه حدود 200 میلیون ین باشد.

در گذشته محققان از شبکه‌های پلانکتون برای جمع‌آوری میکروپلاستیک‌ها در آب دریا استفاده و سپس پسماندها را به موسسات منتقل می‌کردند تا با میکروسکوپ‌ها و سایر تجهیزات آنها را به صورت یکپارچه تجزیه و تحلیل کنند.

شکاف در شبکه‌های مشبک پلانکتون به طور کلی برابر 0.3 میلی‌متر است، بنابراین جمع‌آوری قطعات کوچکتر از پلاستیک مشکل است. در حال حاضر میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و قطب جنوب نیز گسترش یافته‌اند.

میکروپلاستیک‌ها در ماهی‌های آب‌های عمیق، صدف دریایی و همچنین ماهی‌های کوچک مانند ساردین نفوذ کرده‌اند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط وزارت محیط زیست ژاپن در سال 2016 در دریای اطراف ژاپن در برخی قسمت‌ها حدود 70 قطعه از پلاستیک‌ها در یک متر مکعب آب دریا یافت شده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه خراسان رضوی هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان

مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن قزل آلا از این مزارع برداشت شود.

اسماعیل جباری افزود: تاکنون ۵ هزار تن مجوز پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده است و تاکنون هفتاد قفس یا همان مزرعه پرورش در دریا مستقر شدند.

او گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزان پرورش ماهی در این طرح به هزار تن افزایش یابد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی استاندار گلستان نیز در مراسم آغاز برداشت ماهی قزل آلا در قفس گفت: بازگشایی خلیج گرگان سبب شده گلستان به این ظرفیت دست یابد.

ایری نماینده کردکوی، گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در مجلس نیز خواستار حمایت از متقاضیان این طرح با پرداخت تسهیلات و تسهیل روند صدور مجوز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • یک آزمایش جالب زیر آب : شکستن تخم شترمرغ کف دریا (فیلم)
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان