Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@15:23:03 GMT

چگونه بین خود و امام زمان(عج) دیوار می کشیم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۴۹۳۷۱

چگونه بین خود و امام زمان(عج) دیوار می کشیم؟

یکی از مصائب امروز که گریبانگیر جامعه شده، کوچک شمردن گناهان است بدین معنا که گناهان کوچک را به شمار نمی آوریم و بابت شان احساس گناه و شرم در محضر الهی نداریم در حالی که انباشته شدن همین گناهان ما را از خدا و امام عصر(عج) دور می کند.

به گزارش گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، پرهیز از گناه در نهان و آشکار از اعمالی است که به منتظران در نزدیک شدن به خدا و حجت او یعنی امام عصر(عج) کمک کرده و به تصریح روایات می تواند موانع غیبت را برطرف و ما را به آن دولت کریمه نزدیک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، توجه به تصریحاتی که روایات درباره پرهیز از گناه و عواقب سوء گناه کردن دارند می تواند در نزدیک شدن ما به سبک زندگی منتظرانه کمک بزرگی باشد.

امام باقر عليه السلام می فرمایند: «هر كه در خلوت گناه كند، خداوند به او اعتنا نمى كند.»(1)

امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند: «خداوند خشم خود را در معصيتش پنهان كرده است؛ بنابر اين، هيچ معصيتى را خُرد مشماريد؛ زيرا چه بسا كه آن معصيت با خشم خدا همراه باشد و تو ندانى.»(2)

 

عواقب کوچک شمردن گناهان

یکی از مصائب امروز که گریبانگیر جامعه شده، کوچک شمردن گناهان است بدین معنا که گناهان کوچک را به شمار نمی آوریم و بابت شان احساس گناه و شرم در محضر الهی نداریم در حالی که انباشته شدن همین گناهان ما را از خدا و امام عصر(عج) دور می کند.

از امام كاظم عليه السلام است که فرمودند: «مسيح عليه السلام به حواريان فرمود: «همانا گناهان كوچك و خُرد انگاشته شده از نيرنگ هاى ابليس است. او گناهان را در نظر شما كوچك و خُرد جلوه مى دهد و در نتيجه، گناهان [اندك اندك] جمع و زياد مى شوند و شما را در ميان مى گيرند.»(3)

امام صادق عليه السلام نیز در نکوهش خُرد شمردن گناهان و عدم توجه به گناهان کوچک، فرمودند: «از گناهان خُرد انگاشته بپرهيزيد؛ زيرا آنها را نيز بازخواست كننده اى است. هيچ يك از شما نگويد: گناه مى كنم و از خدا آمرزش مى طلبم؛ زيرا خداوند متعال مى فرمايد: «اگر آن (كردار و گفتار بندگان) بر وزن دانه خردلى باشد و آنگاه در دل تخته سنگى يا در آسمان ها يا در زمين نهفته باشد، خداوند آن را به ميان آورد كه خداوند بسيار دقيق و آگاه است»(4)

در این میان هستند گناهانی که از آنها به «کبیره» یاد می شود و عواقب سوء آنها برای سبک زندگی منتظرانه به مراتب بیشتر و بدتر است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «گناهان كبيره نُه تاست: بزرگترين آنها شرك ورزيدن به خداوند عزّ و جلّ است و كشتن مؤمن و ربا خوارى و خوردن مال يتيم و تهمت زدن به زن پاكدامن و فرار از ميدان جهاد و رنجاندن پدر و مادر و در هم شكستن حرمت بيت الحرام و جادوگرى؛ هر كس پاك از اين نُه گناه، خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند با من در بهشتى خواهد بود كه لنگه هاى دَرِ آن از طلاست.»(5)

 

اصرار بر گناه و دور شدن از امام عصر(عج)

اصرار بر گناه و تکرار گناه پشت گناه از دیگر عواملی است که بین ما و سبک زندگی منتظرانه مانع ایجاد کرده و بین ما و امام عصر(عج) حجاب و حائل می کشد، لذا در روایات بشدت از اصرار بر گناه نهی و آثار زیانبار آن بیان شده است.

چنان که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «خشكيدگى چشم (گريان نبودن از خوف خدا)، و سنگدلى، و حرص فراوان در طلب روزى، و اصرار بر گناه از نشانه هاى شقاوت است.»(6)

و نیز از ایشان است که: «چهار چيز دل را مى ميراند : گناه روى گناه . . . .»(7)

امیرالمومنین امام على عليه السلام نیز می فرمایند: «اشك ها نخشكيد، مگر به سبب سخت دلى و دل ها سخت نشد، مگر به سبب كثرت گناه.»(8)

بنابر آنچه بیان شد، گناه و مداومت بر آن باعث می شود که ما از امام زمان  مان فاصله بگیریم و به بیماری هایی چون سخت دلی و شقاوت مبتلا شویم در حالی که مهدی یاوران و مهدی باوران از چنین ویروس هایی پاک و مبری اند؛ از این رو، یکی از مولفه های اصلی در دستیابی به سبک زندگی منتظرانه پرهیز از گناه و توجه به عواقب سوء آن است که امید است در پرتوی عنایت امام زمان(عج) و انس دائمی با ایشان و توجه به حضورشان علیرغم غیبت ظاهری، به حداقل رسیده و از سبک زندگی هامان حذف اش کنیم.

پی نوشت ها:

بحار الأنوار: 78/70/25؛ بحار الأنوار: 73/349/43؛ الأمالي للمفيد: 157/8؛ الاُصول الستّة عشر: 67؛ بحار الأنوار: 77/170/7؛ الخصال: 228/65؛ الخصال: 243/96؛ علل الشرائع : 81/1.

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس مقام معظم رهبری کانون های مساجد سبک شوتوکان مسابقات قهرمانی کاراته بانوان کشور هرمزگان استیضاح عید غدیر غدیر خم غدیر امام زمان عج سبک زندگی منتظرانه گناه منتظران ظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۴۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس این شهر برگزار شد گفت:

در روز شهادت امام صادق علیه‌السلام رژیم شاه به مدرسه فیضیه حمله کردند و طلاب و مردمی که در این مراسم حضور یافته بودند را مورد شتم و ضرب قرار دادند و شماری را نیز به شهادت رساندند.

امام جمعه قم با تسلیت شهادت صادق آل محمد (ص) بیان کرد: باید بدانیم علت تمام مصیبت هایی که در حق اهل بیت علیهم السلام روا داشته شده چه بوده که امام باقر علیه السلام فرمود هر کسی ستم های ناروایی که بر ما اهل بیت علیهم السلام روا داشته نشناسد با کسانی که این کارها را انجام دادند شریک است.

آیت الله سعیدی گفت: ائمه معصومین علیهم السلام در طول امامت خود بدنبال حاکمیت الهی بودند و حاکمان زمان می دانست که امام صادق علیه السلام داعیه امامت دارد و درسی که ما باید در این عرصه بگیریم پیروی از سیره اهل بیت علیهم السلام است و کسی که می گوید دین از سیاست جدا است در واقع از اسلام و دین چیزی نفهمیده است.

خطیب جمعه قم با اشاره به عملیات غرور آفرین وعده صادق گفت: این عملیات دارای ابعاد گسترده و پیچیده ای بود که ایران اسلامی در این عملیات محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت.

تولیت حرم بانوی کرامت افزود: در اسراییل تظاهر کنندگان اسراییلی تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص حل مشکل فلسطین در دیدار با معلمان تاکید کردند هیچ راه حلی جز بازگشت صاحبان این سرزمین وجود ندارد.

آیت الله سعیدی با اشاره به اعتراض دانشجویان علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس بیان کرد: اقدام دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه قم ادامه داد: استکبار جهانی و دشمنان بشریت همواره در برابر بیداری ملت ها احساس خطر می کردند و هر جریانی که با بیداری ملت ها قد علم کرد، نظام مستکبر بدنبال خاموش کردن آنها است، چرا که آنان می دانند اگر ملت ها بیدار شوند، نمی توانند به چپاول خود ادامه دهند و امروز این شرایط در غرب حاکم است.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده ای امروز در برابر اقدامات آمریکا علیه دانشجویان سکوت کردند.

آیت الله سعیدی با اشاره به آغاز دهه کرامت گفت: خروجی دهه ولایت صرف شادی و بزرگداشت نیست و بیان فضایل اهل بیت علیهم السلام باید در دستور کار باشد و خروجی دهه کرامت باید افزایش میزان ارادت و عمل مردم به آیات الهی باشد.

امام جمعه قم ابراز کرد: زیارت با معرفت اهل بیت علیهم السلام و عمل به احکام اسلامی باید سرلوحه برنامه ها باشد.

آیت الله سعیدی افزود: از نیروی انتظامی به دلیل تلاش هایی که در عرصه حجاب و عفاف دارد باید تقدیر کرد.

وی بیان کرد: رییس جمهور ۲۰ اردیبهشت در قالب دومین سفر به استان قم خواهند آمد که امید است این سفر نیز پر از خیر و برکت باشد.

کد خبر 6095632

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • برنامه هیات‌های بندرعباس برای شهادت امام صادق(ع)
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • خون کودکان فلسطینی به ثمر نشسته است
  • انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز
  • معلمان پرورش دهنده هویّت دانش‌آموزان هستند
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳