Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:10:34 GMT

شناسایی بیماری‌های چشمی با سنسور تغییر رنگ

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۰۷۲۱

شناسایی بیماری‌های چشمی با سنسور تغییر رنگ

محققان دانشگاه ایلی‌نوی‌(UI)، ژل حاوی نانوذرات طلا تولید کردند که در واکنش با اشک چشم حاوی اسید اسکوربیک ناشی از زخم در چشم تغییر رنگ می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینا نیوز، این سنسور که OjoGel نام دارد می‌تواند میزان اسید اسکوربیک را تعیین و آسیب به چشم را در عرض چند دقیقه تشخیص دهد.

یک قطره اشک به راحتی با OjoGel واکنش داده و موجب تغییر رنگ آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان تغییر رنگ به غلظت اسید اسکوربیک در نمونه اشک بستگی دارد و با افزایش غلظت از زرد کم رنگ تا قهوه‌ای مایل به قرمز تیره تغییر می‌کند.

محققان، آزمایش‌های زیادی برای تعیین غلظت‌های مرتبط با هر درجه تغییر رنگ انجام دادند و راهنمایی برای هر رنگ و دستورالعمل استفاده از برنامه تلفن همراه با نام Pixel Picker را برای اندازه‌گیری دقیق غلظت نشان داده شده توسط ژل ارائه کردند.

در تحقیقات پیشین محققان UI مشخص شد که غلظت اسید اسکوربیک در اشک، اندازه‌گیری مناسبی برای تعیین میزان آسیب به چشم است. اسید اسکوربیک به طور معمول غلظت بسیار کمی در اشک دارد.

دیپانجان پان، استاد بیومهندسی و کالج پزشکی کارل ایلی‌نوی اظهار کرد: آسیب جدی به قرنیه ناشی از زخم و یا آسیب‌های جراحی موجب آسیب به غشای اشکی و افزایش غلظت اسید اسکوربیک در اشک به میزان قابل توجهی بالاتر از میزان طبیعی می‌شود.

گام بعدی محققان، پردازش فناوری OjoGel و تولید دستگاه بالینی ارزان و آسان برای استفاده است. از دیگر مواردی که نیاز به بررسی بیشتر دارد مطالعات بالینی در تعیین دقت خواندن OjoGel در آسیب چشم است.

نتایج این تحقیق در نشریه Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بیماریهای چشمی دانشگاه ایلینوی منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛  دکتر جواد شاهین‌فر بابیان اینکه پارسال  یازده هزار کودک متولد شده در بیمارستان‌های استان غربالگری شنوایی شدند، گفت: ازاین تعداد  ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش‌های جراحی و طبی زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: با توجه آمار‌های جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه‌های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه غلوم پزشکی استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارند، که برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیردار گنجانده شده است.
به گفته شاهین فر اکنون برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان به کمک شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.
افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از دارو‌های آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن‌ همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی است.

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی مردم به دلیل ناایمنی خودروها و جاده ها: سالانه بیش از ۲ هزار نفر (فیلم)
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چه کسی نمی‌خواست روزبه چشمی در استقلال بماند؟
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی