Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@09:18:19 GMT

انقراض سفید بالک ها در پایتخت

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۱۲۵۱

به گزارش جهان نيوز، گزارش اقدامات هشت گانه سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران در پی کنترل آفت سفید بالک ها اعلام شد.

مدیریت آفت سفید بالک (سال 96-97)
حشرات بزرگترین رده موجودات زنده را در کره زمین تشکیل می‌دهند به نحوی که جمعیت آنها به ازای هر فرد 200 میلیون تخمین زده شده است. سفید بالک‌ها خانواده مهمی از حشرات هستند که روی انواع گیاهان (به ویژه صیفی‌جات) فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از سال 93 جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرد  که مهمترین دلایل آن عبارتند از تغییرات اقلیمی (به ویژه افزایش دمای هوا)، قدرت تکثیر زیاد آفت (در تهران تا 7 نسل در سال)، پیدا کردن میزبان مناسب و قدرت استقرار بر روی آن، کاهش یا عدم وجود حشرات مفید بود.

از سال 94 سازمان بوستان‌ها اقدامات کنترلی خود را در قالبمدیران تلفیقی (IPM: مجموعه‌ای از اقدامات کنترلی) شروع کرد به نحوی که طی سال‌های 94-96 مدت زمان و تراکم جمعیتی آفت سیر نزولی به خود گرفت و در سال 97 این روند شرایط مطلوب‌تری را پیدا کرد به نحوی که تا امسال گزارشی از طغیان شدن آفت اعلام نشد و جمعیت آفت در سطح کنترل شده است.

اقدامات کنترلی آفت به 8 روش انجام شد.در  اقدامات قانونی (اداری)  تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های (به صورت 6 ماهه اول و دوم) ویژه مدیریت تلفیقی سفید بالک، تمدید قرارداد همکاری با مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور (فاز دوم: شامل ارزیابی شیوه‌های نوین کاربرد آفت‌کش‌های مجاز - ارزیابی پتانسیل طبیعی شکارگردها و زنبورهای پارازیتوئید معرفی شیوه‌های حفاظت و حمایت از حشرات مفید در جهت کنترل سفید بالک)، برگزاری جلسات هماهنگی درون‌بخشی در سطح مناطق (برنامه‌ریزی جهت اقدامات هماهنگ و صحیح پیمانکاران نگهداری در هر منطقه)، برگزاری جلسات مستمر هماهنگی برون‌بخشی بین مناطق توسط سازمان‌ بوستان‌ها (جلسات شبکه مراقبت - جلسات هم‌اندیشی مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره‌های فضای سبز)، پایش (مانیتورینگ) بررسی وضعیت زندگی و پراکنش مستمر آفت در پایلوت‌های مناطق 22‌گانه،  ممنوعیت کاشت درختان مهم میزبان (توت و زیتون) در سطوح فضای سبز،زون‌بندی و ایجاد یک شبکه مراقبت و پایش توسط کارشناسان گیاه‌پزشکی (در سطح محله) به منظور بررسی تراکم و شناسایی کانون‌های آلوده ، بازدید از کلیه وسایل، ادوات و نهاده‌ای پیمانکاران در ابتدای سال 97 توسط رئیس گیاه‌پزشکی سازمان، نظارت دقیق‌تر بر انجام اقدامات شبانه (به ویژه آبشویی) توسط ناظرین عالی سازمان و  بررسی وضعیت پیام‌های 137 و 1888 بوده است.

اقدامات زراعی شامل  هرس زمستانه درختان زیتون به فرم درختی (حذف کلیه پاجوش‌ها - تنه جوش‌ها - ریشه جوش‌ها) به منظور از بین بردن محل‌های زمستانی گذرانی آفت، هرس زمستانه درخت توت به فرم باز و کاسه‌ای به منظور افزایش تبادلات هوا در میان درختان جهت جلوگیری از استقرار آفت، جمع‌آوری و معدوم‌سازی برگ‌های خزان شده و آلوده به فرم زمستان گذران آفت (با همکاری سازمان مدیریت پسماند)، کاهش مصرف کودهای ازته روی درخت‌های میزبان به منظور جلوگیری از رشد رویشی زیاد بوده است.

اقدامات فیزیکی شامل کاهش محسوس طبیعی دما در زمستان سال گذشته، انجام یخ آب زمستانه بوده است.

اقدامات مکانیکی شامل  آبشویی درختان آلوده و تقویت ناوگان‌های آبشویی مناطق (واترجت و ...)، استفاده هدفمند از تله‌های زرد چسبنده (کارت - نوار) بود.

همچنین  اقدامات اکولوژیکی شامل  حذف به موقع سرشاخه‌های درختان توت آلوده در تابستان به منظور کاهش تراکم جمعیت تخم و پوره (نوزاد) و  اقدامات بیولوژیکی شامل حمایت از حشرات مفید با کاهش محسوس کاربرد سموم شیمیایی، جمع‌آوری و حمایت از حشرات پارازیتوئیدکننده در شرایط طبیعی در منطقه 19 (بوستان ولایت)، جمع‌آوری و حمایت از حشرات مفید در شرایط آزمایشگاهی (مناطق 9-14-15 و ...) بوده است.

 اقدامات شیمیایی شامل  روغن‌پاشی درختان آلوده در زمستان و بهار، کاربرد سموم گیاهی مجاز (پالیزین - ماترین- نیم آزال - دایابون)، در صورت ضرورت (و به صورت تک درخت) کاربرد سموم شیمیایی با استفاده از سموم کم‌خطر (دارای LD 50 بالا) و دوره ماندگاری (کارنس) کم مانند پروتئوس - موونتو - سیوانتو بوده است.

همچنین اقدامات فرهنگی شامل  آموزش در سطوح کارگری و کارشناسی به منظور آشنایی، شناسایی و روش‌های کنترل آفت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به مراکز خصوصی و نیمه‌خصوصی، خدمات مشاوره‌ای و تحویل تله‌های زرد، آموزش دانش‌آموزان و شهروندان، تهیه، نصب و توزیع بنر و بروشورهای آموزشی، اطلاع‌رسانی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی از طریق جراید (همشهری محله و ...)، برگزاری کلاس آموزشی ویژه کلیه ناظرین مقیم و نمایندگان پیمانکاران در سالن همایش بوستان گفتگو و  انجام فعالیت‌های تحقیقاتی (تله‌ها و نهاده‌های جدید و ...) توسط مراکز تحقیقات،‌ آموزش و مشاوره فضای سبز که برخی از آنها در کنگره‌ها و همایش‌های عملی کشور ارائه شده است.

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۱۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شورای امنیت درباره غزه 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

برنامه اصلی وزیر امور خارجه در نیویورک حضور و سخنرانی در نشست شورای امنیت است که در سطح وزیران برگزار می‌شود.
وزیر امور خارجه در بدو ورود به نیویورک اعلام کرد: باتوجه به اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده و تاثیرات آن بر اوضاع منطقه در حال نمایان‌تر شدن است، این سفر فرصتی خواهد بود برای اینکه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور تثبیت صلح و امنیت در منطقه تبیین شود.
در این سفر آقای امیرعبداللهیان با شماری از وزیران امور خارجه کشور‌های مختلف که آن‌ها هم برای حضور در این نشست مهم شورای امنیت به نیویورک آمده اند، دیدار دوجانبه خواهند داشت.
ضمن اینکه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و همین طور شماری از مسئولان ارشد سازمان‌های بین المللی هم دیدار‌های جداگانه‌ای خواهند داشت.
در این دیدار‌ها وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌های برون رفت از این شرایط، پایان دادن به تنش‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کمک رسانی به مردم غزه رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

 

 

اظهارات:
واسیلی نبنزیا - نماینده دائم روسیه در سازمان ملل
گنگ شوانگ - معاون نماینده چین در سازمان ملل
حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه 

دیگر خبرها

  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • اقدامات اسرائیل در غزه جهنم سوزانی ایجاد کرده است
  • نشست شورای امنیت درباره غزه 
  • نصب تله‌های جالب برای آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار | این تله‌ها چطور عمل می‌کنند؟
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • نصب تله‌های فرمونی برای جلوگیری از آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار
  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • اقدامات شهرداری پایتخت زیر ذره بین شورا
  • ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم