Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@11:37:38 GMT

تکلیف مردم در برابر سقوط تاریخی ارزش پول ملی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۴۹۱۱

تکلیف مردم در برابر سقوط تاریخی ارزش پول ملی چیست؟

تحریریه پارسینه | در حالی بازار آزاد ارز و سکه در روز دوشنبه عدد‌های جدیدی را برای معامله هر دلار آمریکا، یورو و یک سکه تمام بهار آزادی ثبت و تجربه کرد که بدبین‌ترین کارشناسان اقتصادی پیش بینی چنین وضعیتی از لحاظ عدم پایداری قیمت‌ها و سقوط ارزش پول ملی در فاصله کوتاه ۳ ماهه اخیر را پیش بینی نمی‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استیضاح وزرا و تغییرات اخیر در کابینه و فریاد‌های نمایندگان هم تا کنون دردی دوا نکرده و گویا مشخص نیست تدبیر دولت در این روز‌ها چه اثری خواهد داشت و تکلیف مردم در مقابل هجوم قیمتها، تورم کم سابقه و عدم تعادل بازار چیست؟

در روز‌هایی که عدم وجود کار کارشناسی دقیق و کج فهمی برخی از مسئولان باعث شده تولید پوشک بچه به دلیل عدم تخصیص ارز و کمبود مواد اولیه خارجی در بازار کمیاب شود و بسیاری از خانواده‌ها را مجبور به خرید پوشک خارجی با نرخ دلار‌های نجومی کند، با افزایش ناگهانی دلار در روز دوشنبه بنظر می‌رسد مردم باید به کهنه و لاستیک قناعت کنند چرا که ممکن است همین ابزار اولیه نظافت و تطهیر کودکان هم با این حباب‌های آهنی قیمت ارز از دسترس خارج شود!

از سوی دیگر هم همان پوشک تولید داخل هم بمانند بسیاری از کالا‌های تولید داخل از جمله برخی دارو‌ها که مشابه خارجی آن در بازار وجود دارد از کیفیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست و بسیاری از خانواده‌ها بنا بر اجبار از جمله ایجاد حساسیت پوستی، عدم جذب مناسب و ایجاد التهاب و عفونت در مسیری قرار می‌گیرند که چاره‌ای جز تهیه جنس خارجی مرغوب با قیمت چند برابری ندارند!


از سوی دیگر کمبود پوشک بچه و افزایش سرسام‌آور قیمت آن در روز‌های گذشته به چنان معضلی بدل شد که حتی موضع‌گیری رهبر انقلاب را در پی داشت. وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و دستگاه قضایی برای رسیدگی به جرایمی نظیر احتکار و قاچاق پوشک بچه، مشغول رسیدگی به این معضل روز جامعه هستند. در این میان خانواده‌های بچه‌دار هم از بیم کمیاب شدن هر چه بیشتر پوشک، به خرید بیش از حد نیاز خود دست می‌زنند و هر روز هم خبر از کشف انبار‌ها و محموله‌های جدید احتکارشده این کالا به گوش می‌رسد. به گزارش رسانه‌ها و مسئولان اتاق بازرگانی ایران، قیمت پوشک تولید داخل ۳۵ تا ۳۷ درصد و قیمت پوشک خارجی بین دو تا دو نیم برابر افزایش داشته است.

عصر شنبه قیمت هر دلار آمریکا به عدد ۱۳ هزار تومان نزدیک شد و هر یورو هم به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان رسید و سکه هم از مرز ۴۶۰۰۰۰۰ تومان گذشت تا مردم و احتمالاً مسئولان را مجدداً در حیرت فرو برد. با این حال بسیاری از مردم با تحریک دلالان به صرافی‌ها و بازار‌های غیر رسمی هجوم برده تا شاید بتوانند برای روز‌های آینده با خرید اندک دلار و یورو و حتی سکه، به امید افزایش چند باره قیمت‌ها در تجارت داغ ارز و سکه سهیم و به سود‌های مناسبی دست پیدا کنند.در این بحبوحه، اما تا کنون واکنش جدی از سوی هیچ یک از مسئولان در رابطه با افزایش نجومی نرخ ارز‌ها و سقوط خفت بار پول ملی منتشر نشده و معلوم هم نیست تکلیف مردم در مقابل این وضعیت چیست؟

با این حال تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار می‌گویند صادرکنندگان کالا‌های غیرنفتی که ملزم به ارائه ارز‌های خود در بازار هستند تا آن را به تعادل برسانند، تنها بخشی از آن را وارد بازار می‌کنند که تکافوی نیاز‌های آن نیست.بر اساس آماری که رئیس بانک مرکزی ارائه کرده‌است، میزان صادرات غیرنفتی ایران ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های نفتی آمریکا در آبان ماه، چشم‌انداز آینده برای فعالان اقتصادی مبهم تر شده و اظهارات مسئولان و دولتمردان نیز نتوانسته است آرامش را به بازار بازگرداند.   شک نباید کرد در چنین شرایطی، مانند زمانی که جهانگیری از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد، انتظار می‌رود یکی از مقامات عالی رتبه برای تزریق آرامش و کاستن از اضطراب و التهاب مردم واکنشی متناسب با توقعات آحاد ملت نشان دهد.    

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار

به گزارش خبرنگار مهر پیتر برَنت، تریدر حرفه‌ای و باسابقه معتقد است که بیت‌کوین (BTC) ممکن است در زمان رسیدن به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار، به اوج خود رسیده باشد. با این حال، برَنت گفت، این احتمال وجود دارد که رمزارز مذکور اکنون به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی پایین‌تر سقوط کند. نکته جالب توجه آن است که برَنت معتقد است چنین کاهش قیمتی می‌تواند از دیدگاه بلندمدتی «بهترین گزینه» باشد.

پیتر برَنت، در پُست وبلاگ اخیر خود پیشنهاد می‌کند که بیت‌کوین ممکن است درحال‌حاضر به اوج خود در چرخه صعودی قیمت رسیده باشد.

وی گفت که اعتقاد دارد قیمت BTC به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی به پایین‌ترین سطح قیمت در سال (۲۰۲۱) بازگردد.

برَنت این عقب‌نشینی مورد انتظار قیمت بیت‌کوین را به پدیده‌ای به‌نام «پوسیدگی‌نمایی» (الگوی تاریخی بازده نزولی در چرخه‌های صعودی) نسبت می‌دهد که معتقد است بر این دارایی دیجیتال که به‌تازگی به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار رسیده است، تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 6092016 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!