Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت ولید المعلم همتای سوری خود و در رأس هیأتی سیاسی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) وارد دمشق شد، پس از رایزنی و گفتگو با مقامات سوریه ساعتی قبل به تهران بازگشت.

ظریف در این سفر یک روزه با بشار اسد رئیس جمهور، عماد خمیس نخست وزیر و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ظریف و بشار اسد در دیداری که داشتند تاکید کردند که پس از پیروزی مقاومت و مقابله با تروریسم ضروری است ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی همکاری‌های خود را توسعه داده و شرکت‌های ایرانی در دوره بازسازی سوریه حضور و مشارکت فعال داشته باشند.

همچنین طرفین در خصوص مهمترین مسائل روابط دوجانبه، منطقه‌ای، لزوم بازگشت آوارگان و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در این سفر «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی همراهی می‌ کرد.

در دیدار وزرای خارجه، طرفین در خصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات سوریه، مهاجرین، موضوعات منطقه‌ای، تاکید بر ادامه و تقویت روند آستانه، افزایش همکاری‌های اقتصادی، مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه، همکاری در سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد و بحران یمن گفت‌وگو کردند.

ظریف در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح فعالیت‌های نشست آستانه برای پیگیری روند سیاسی در سوریه، برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در تهران را در همین راستا برشمرد.

 ولید المعلم نیز ضمن قدردانی از حمایت ‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، خواهان ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

در دیدار ظریف با عماد خمیس نیز وزیر امور خارجه کشورمان پیروزی های اخیر جبهه مقاومت را تبریک گفت و اظهار داشت: مردم و دولت سوریه به دنبال این پیروزی‌ها به سمت بازسازی کشور خود حرکت خواهند کرد.

عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز ضمن تشکر از حمایت‌های کشورمان گفت: با مشارکت و همکاری کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و شرکت‌های خصوصی این کشورها بازسازی را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنین از مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه دمشق استقبال می‌کنیم.

ظریف نیز از مشارکت شرکت‌های خصوصی ایرانی در بازسازی سوریه استقبال کرد و وظایف سفارتخانه‌های ایران و سوریه را تسهیل حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی خواند.

*سفر به آنکارا

به گزارش فارس،ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری چند ساعته و از پیش اعلام نشده به ترکیه داشت و با اردوغان رئیس جمهور و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه و نشست تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران امروز (دوشنبه) در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره هدف از سفرش به دکشق گفت: بحث‌ پیروز‌ی‌های مقاومت بر تلاش‌‌های استکبار و نیروهای افراطی برای ایجاد مشقت برای مردم سوریه و شکست حرکت‌های استکباری بحث امروز دنیا است.

ظریف تصریح کرد: باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و همه اقوام و گروه‌ها به عنوان یک مجموعه در سوریه روند بازسازی را شروع کنند و آوارگان به خانواده‌های خود بازگردند و باقیمانده تروریست‌ها در مناطق باقیمانده در ادلب پاک شوند و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در آستانه اجلاس سران ایران، روسیه  و ترکیه لازم است در این زمینه‌ها با دوستان سوری صحبت کنیم و سیاست‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در سوریه از مسیر سیاسی که در آستانه مورد توجه قرار خواهیم داد را بررسی کنیم.

قرار است شانزدهم شهریور ماه نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه و تحولات سوریه در تهران برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید سه‌شنبه صبح (۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با هدف تأمین پایدار و رفع ناترازی گاز کشور و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی، اقدام‌هایی گسترده را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. در این زمینه می‌توان به امضای قرارداد و اجرای طرح‌های توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه گام نخست میدان گازی کیش، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، طرح ضربتی توسعه میدان‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی و.... اشاره کرد.

شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این اهداف و توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدام‌ها، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج همیشه فارس با تخمین حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید حدود روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب گاز با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای کامل قراردادهای طرح‌های یادشده، ضمن افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی، ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری یادشده برای انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های به مطالعه و توسعه بالادستی میدان‌های گازی کشور می‌پردازند که گامی مؤثر برای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته‌شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌های توسعه میدان‌های گازی «زیره و خارتنگ» و ساختار اکتشافی «دارنگ»، توسعه میدان‌های گازی «سفید زاخور، سفید باغون و هالگان»، توسعه مخازن «خامی زیلایی و کارون» و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، توسعه میدان گازی «عسلویه غربی» و ایستگاه تقویت فشار کنگان، توسعه مخازن «خامی شهیدان، زیلایی و کارون»، توسعه میدان‌های گازی «میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید» و توسعه میدان‌های گازی «اهواز و مارون خامی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صنعت نفت امضا می‌شوند.

کد خبر 6092488

دیگر خبرها

  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد