Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کردستان، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دیروز، 12 شهریورماه در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: سیاستی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کند جلوگیری از افزایش جشنواره‌های بی‌کیفیت و محدود کردن این نوع از جشنواره‌‌هاست.
وی با اشاره به اینکه برخی جشنواره‌ها، دارای کیفیت لازم بوده و در سطح بالایی هستند، افزود: برخی از جشنواره‌ها همانند جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، مخاطب محور و مردمی هستند که رویکرد ما حمایت از جشنواره‌های مردمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد: چون جشنواره تئاتر مریوان یک جشنواره مردمی است وزارت فرهنگ خود را موظف می‌داند که از این جشنواره حمایت کند و برای استمرار آن هم تلاش می‌کند.
برگزاری 73 جشنواره در سطح کشور
وی با بیان اینکه در مجموع 73 جشنواره در کشور برگزار می ‎‌شود، گفت: البته جشنواره‌های تئاتر بیشتر از این تعداد است چون برخی نهادها هم در درون خودشان، جشنواره داخلی برگزار می‌کنند.
کرمی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها زمانی مفید است که در توسعه تئاتر مؤثر باشد چون برای جشنواره‌ها سرمایه‌گذاری شده و باید هدفمند شوند.
وی با تاکید بر اینکه قطعا اعتبارمان را صرف برگزاری جشنواره نخواهیم کرد، افزود: چون جشنواره‌های اصلی همانند جشنواره فجر را داریم که اصلی‌ترین رویداد تئاتری کشور محسوب شده و به عنوان رویدادی بین‌المللی، معرفی تئاتر ایران به تمام دنیاست.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد: برخی جشنواره‌های دیگر هم هستند که در رده حمایت‌های دوم و سوم ما قرار می گیرند و ما می‌خواهیم به این سمت جشنواره‌ها را هدایت کنیم که از بودجه عمومی استفاده نکرده بلکه از اسپانسرها استفاده کنند.
وی افزود: هرچند نقش دولت حمایت از برگزاری جشنواره است اما نمی‌خواهد که تمام و کمال جشنواره‌ها دولتی برگزار شوند.
کرمی در ادامه اعلام کرد: جشنواره تئاتر خیابانی جزو هشت جشنواره مطرح کشوری است که امیدواریم برای سال آینده، ردیف اعتبارات ملی برای آن اختصاص یابد هرچند حتی اگر هم این اتفاق نیفتد ما مشکلی در تامین اعتبار جشنواره نداریم.
وی اظهار کرد: در تمام ۱۳ دوره‌ای که جشنواره مریوان برگزار شده است مشکلی در تامین اعتبار آن نداشته‌ایم اما استفاده از ردیف اعتبار ملی برای این رویداد می‌تواند به تحول اساسی آن کمک کند.
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به یک تحول اساسی نیاز دارد
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ادامه داد: اما این جشنواره باید تحول اساسی کند و گروه‌های بیشتر و بخش‌های متنوع‌تری را در خود جای دهد.
وی بیان کرد: علاوه بر این باید زیرساخت‌های شهر مریوان هم باید بهتر شود و بتوانیم هنرمندان بیشتری را در این شهر میزبانی کنیم.
کرمی با عنوان اینکه پایگاه اصلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خود شهر مریوان است، گفت: اگر نمایش‌ها در سراسر کشور توسعه یابد و اجرا شوند می‌تواند تحول خوبی در آن ایجاد کند.
استقبال مردم مهم‌ترین نکته جشنواره تئاتر خیابانی است
وی در ادامه اجرای این دوره از جشنواره در سه شهر سقز، سروآباد و سنندج را برای اولین بار مثبت ارزیابی کرد و گفت: استقبال پرشور مردم هم مهمترین نکته این جشنواره است که حتی اگر اجراها هم ضعیف باشند باز هم مردم آنها را تماشا و تشویق می‌کنند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، این مسئله را نشان دهنده شعور فرهنگی بالای مردم این شهر دانست و تصریح کرد: مردم این شهر تربیت شده تئاتر هستند و با تئاتر خیابانی خو گرفته‌اند.
وی در بخشی دیگر از سخنان به نقاط ضعف جشنواره هم اشاره و بیان کرد: باید تحول اساسی در کیفیت آثار ایجاد شود و سال به سال کیفیت آثار رشد کند.
نبود بخش پژوهش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک خلاء است
کرمی، همچنین نبود بخش پژوهش و نقد و تحلیل را در تئاتر خیابانی مریوان یک خلاء دانست و گفت: جای یک برنامه پژوهشی، علمی تحلیلی در این تئاتر خالی است تا بتواند جریان‌‌ساز باشد و به ارتقای آن کمک کند.
وی ادامه داد: دنبال ایده‌های نو و خلاق هستیم و هنرمندان هم باید خودشان پیشقدم شوند و با ایده‌های خلاق خود جشنواره را متحول کنند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد همچنین بخش نظرخواهی از مخاطبان را هم الزامی دانست و خاطرنشان کرد: این ایراد بر ما وارد است و آن را می‌پذیریم که امیدواریم در سنوات آینده آن را لحاظ کنیم.
لازم به ذکر است؛ سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخش‌های مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فرهنگی جشنواره تئاتر مریوان شهرام کرمی وزارت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران

فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با موضوعِ ویژه‌ی جوانی جمعیت و فرزندآوری منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را آبان ماه در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌کند.

تئاتر ایثار در گلستان

موضوع ویژۀ این دوره جشنواره جوانی جمعیت و فرزندآوری است و استحکام بنیان خانواده با تأکید بر جایگاه زن، عفاف و حجاب،  تأکید بر هویت ملی ایرانی براساس سه عنصر اصلی مسلمان‌بودن، انقلابی‌بودن و عمق تاریخی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، موضوعات شهر و شهروندی با تکیه بر اخلاق،  معرفی و شرح زندگانی شخصیتهای مهم ملی، علمی و مذهبی، جهاد تبیین، ایثار و ارزش‌های جبهۀ انقلاب و مقاومت، آسیبهای اجتماعی،  ضرورت وحدت و یکپارچگی ملی، مذهبی و قومی و  جهش تولید با مشارکت مردم از دیگر اولویت‌های موضوعی این رویداد هنری هستند.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران  شامل بخش مسابقه تئاتر استان تهران، ایثار، نهال (ویژۀ آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان تهران)، تئاتر خیابانی، لبخند (آثار کمدی، طنز و نمایش‌های آئینی و سنتی)، تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی است که تمامی بخش‌های جشنواره، به استثنای کارگاه‌های آموزشی، به شکل رقابتی برگزار می‌شود.

بر اساس گاه‌شمار جشنواره، گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره، تا 31 خردادماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه تئاتر استان تهران در تارنمای ایران تئاتر (به آدرس Tehran.theater.ir) در این رویداد هنری ثبت نام کنند.
ارزیابی آثار این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران 31 مرداد تا 9 شهریور خواهد بود  آثار برگزیده  از  25 شهریور تا 4 آبان در شهرستان‌‌ها اجرا خواهند شد.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران از 9 تا 16 آبان به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!