Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@21:21:23 GMT

کشاورزاني که وقت، پول و حوصله ندارند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۷۵۰۵

کشاورزاني که وقت، پول و حوصله ندارند

خبرگزاري آريا - تهران ـ ايرنا ـ کشاورزان استان تهران مي گويند براي تجهيز زمين هاي خود به سامانه هاي آبياري مدرن با توجه به فرآيندهاي اداري آن نه وقت دارند، نه پول و نه حوصله؛ مضاف بر اينکه اقدام عمراني و توسعه اي در باغ ها سبب افزايش هزينه ها مي شود و درآمدهاي کشاورزي پاسخگوي آن نيست.

به گزارش ايرنا با توجه به محدوديت جدي منابع آب در استان تهران بهره وري بهينه از اين مايع حيات بهترين و شايد تنها گزينه پيش روست چراکه حفظ منابع آبي به علت محدود بودن ثمرات ديگري از جمله پايداري و توسعه در جمعيت روستايي و حفظ بافت آن و نيز دستاوردهاي زيست محيطي و امنيت غذايي نيز همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در زمان حاضر برپايه گزارش ها حدود 94 درصد آب مصرفي کشور به بخش کشاورزي اختصاص مي يابد که مصرف غيرصحيح و علمي از آن باعث شده بهره وري محصولات کشاورزي نيز چندان بالا نباشد که البته به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران اين رقم در اين استان به 40 تا 45 درصد آب موجود مي رسد.
يکي از بهترين روش هاي حفظ منابع آب روي آوردن صنعت کشاورزي به آبياري نوين و بهره برداري حداکثري از منابع آب در توليد محصولات کشاورزي است.
**آبياري مدرن راه نجات
کارشناسان معتقدند در کنار ضرورت برنامه ريزي براي کاشت محصولات کم آب بر و متناسب با اقليم و جلوگيري از کشت محصولاتي با نياز آبي بالا، راه نجات صنعت کشاورزي درشرايط کنوني روي آوردن به آبياري مدرن است و بايد با کمترين بهره برداري از منابع آبي، افزايش کمي و ارتقاي کيفي محصولات کشاورزي را دنبال کرد.
کارشناس منابع آب جهاد کشاورزي استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه بايد براي نجات آب کشور و بهره برداري بهينه از منابع آبي کاري کرد افزود: ارتقاي بهره مندي زمين هاي کشاورزي از آب هدفمند نياز واقعي امروز است که بايد بر سرعت توسعه آن در زمين هاي کشاورزي افزود.
ابوالفضل خليل پور صرفه جويي در مصرف آب، توزيع يکنواخت آب در مزرعه، افزايش کمي و کيفي توليدات بخش کشاورزي و سهولت در انجام عمليات زراعي را از جمله مزاياي آبياري مدرن مراتع و باغات کشاورزي ذکر کرد.
وي گفت: بسياري از آب هايي که به سمت مزارع و باغات روان است در طول مسير هدر مي رود و بهترين گزينه اين است که لوله گذاري در طول مسير انجام شود.
خليل پور ادامه مي دهد: شيوه غرق آبي به طور کلي شيوه بدي نيست و موجب بازگشت آب به چرخه مي شود اما بايد برخي اصول از جمله انتقال صحيح آب به مقصد را رعايت کرد.
يک کارشناس ديگر بخش کشاورزي نيز با بيان اينکه روش هاي نوين آبياري براي همه محصولات قابل استفاده است افزود: استفاده از اين روش علاوه بر اينکه باعث حفظ منابع آبي مي شود به حفظ منابع خاکي نيز کمک شاياني مي کند.
حسن طلاجو نيز در مصاحبه با خبرنگار ايرنا اضافه کرد: روش هاي نوين آبياري باعث جلوگيري از سله بستن خاک (سخت و خشک شدن زمين پس از آبياري) مي شود و از پوکي خاک جلوگيري مي کند ضمن اينکه نيازي به ايجاد نهرهاي خاکي و زهکشي نيست.
وي همچنين با بيان اينکه آبياري نوين مي تواند همراه با سمپاشي و کودپاشي باشد افزود: اين اقدامات همزمان باعث يکنواختي تغذيه گياهان مي شود و به رشد مطلوب آنها کمک مي کند.
طلاجو ادامه مي دهد: يکي از مشکلاتي که باغداران و مزرعه داران معمولا با آن مواجه هستند انتقال بذر علف هاي هرز به باغات محل کشت آنها از طريق انتقال سنتي آب است که با روش آبياري مدرن اين بذرها وارد نمي شوند ضمن اينکه در شيوه مدرن به دليل اينکه فقط بخشي از آب مرطوب مي شود علف هاي هرز امکان رويش ندارند.
**آبياري مدرن هزينه بر و پردردسر است
برخي کشاورزان از اجراي طرح آبياري مدرن استقبال و آن را مطلوب توصيف مي کنند و معتقدند با اجراي اين طرح در مزارع و باغات خود علاوه بر افزايش بهره وري آب محصولات با کيفيت تري برداشت مي شود اما برخي کشاورزان نيز اجراي اين طرح را هزينه بر، پردردسر و وقت گير مي دانند.
جلب اعتماد کشاورزان در شرايط بحران کم آبي و بي‌آبي کنوني براي ايجاد تغيير در شيوه آبياري بدون شک يکي از راه هاي صرف جويي در مصرف آب است اما به نظر مي رسد تلاش کشاورزان براي اصلاح شيوه هاي آبياري بدون حمايت مسئولان در بخش هاي مختلف باعث دلسردي و ياس آنان مي شود.
حاج احمد صدرالدين کشاورز وراميني در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه هزينه ها و سرمايه گذاري اوليه براي اجراي اين طرح سنگين است افزود: علاوه بر هزينه سنگين راه اندازي اين شبکه براي باغات و مزارع تعميرات و نگهداري اين شبکه نيز گران است.
وي که به کشت صيفي جات از جمله گوجه، بادمجان و خيار در باغ خود مشغول است ادامه مي دهد: حمايت ها و يارانه هاي جهاد کشاورزي خوب است اما کافي نيست ضمن اينکه بسياري از باغداران يا وقت ندارند که پيگيري هاي اداري دريافت اين کمک ها را انجام دهند يا از اطلاعات و دانش کافي برخوردار نيستند.
رسول کاشف کشاورز يکي از روستاهاي اطراف باقرشهر نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه از آبياري سنتي در مزرعه خود استفاده کرده است مي گويد: يکي از مشکلات جدي من مشکل فشار آب است که باعث مي شود نتوانم جريان يکنواخت آبياري را تنظيم کنم.
وي ادامه مي دهد: زمين هاي منطقه اي که در آن کشاورزي مي کنم ابعاد غيرهندسي دارند و سامانه هاي هاي آبياري از جمله «لينير و سنتر پيوت» براي آن مناسب نيستند.
کاشف اضافه مي کند: در برخي مناطق خاک ها سست است و آبياري باراني به زمين خوب نفوذ مي کند اما در برخي مناطق آبياري به علت سفتي زمين بخوبي جواب نمي دهد.
حسين بختياري زاده يکي ديگر از باغداران و کشاورزان اطراف کهريزک که هنوز باغ ها و مزارع خود به عنوان محل کاشت ذرت، سيب زميني، پياز و کلم را به شيوه مدرن مجهز نکرده است در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: براي آغاز کار در اين زمينه بايد سرمايه اوليه داشته باشيم تا از تسهيلات در مراحل بعدي برخوردار شويم.
وي اضافه کرد: از برخي مراجعان شنيده ام مراحل اداري دريافت کمک هاي بلاعوض و وام، طولاني و خسته کننده است و براي همين هنوز اقدامي نکرده ام.
بختياري زاده مي گويد: براي مراجعه به اداره کشاورزي، اداره آب منطقه اي، بانک ها و شرکت هاي مشاوره دهنده تجهيز به آبياري مدرن نه وقت کافي دارم و نه حوصله؛ مضاف بر اينکه اقدام عمراني و توسعه اي در باغات باعث افزايش هزينه ها مي شو د و درآمدهاي کشاورزي جوابگوي آن نيست.
وي با بيان اينکه ترجيح مي دهم با همان روش قديمي به کار کشاورزي مشغول باشم ادامه مي دهد: کارشناسان از اداره ترويج کشاورزي گاهي براي ارائه مشاوره و تشويق کشاورزان به منطقه مي آيند اما کشاورزان چندان استقبالي نمي کنند.
**10 ميليون تومان کمک بلاعوض
از 187 هزار هکتار زمين هاي کشاورزي استان تهران حدود 58 هزار هکتار يعني حدود 30 درصد به سامانه هاي آبياري نوين مجهز است که سالانه پنج الي شش هزار هکتار هم به اين ميزان افزوده مي شود.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تهران با بيان مطلب فوق و اينکه عزم اين نهاد براي مکانيزه کردن آبياري مراتع، مزارع و باغات کشاورزي جزم است افزود: تجهيز هر هکتار از اين زمين ها به طور ميانگين نيازمند حدود 15 ميليون تومان اعتبار است که 10 ميليون تومان آن به صورت بلاعوض از سوي جهاد کشاورزي پرداخت مي شود که 60 درصد هزينه ها را جبران مي کند.
به گفته کريم ذوالفقاري، جهاد کشاورزي اعتبار تامين منابع مدرن سازي آبياري تا 15 هزار هکتار در سال را در اختيار دارد و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با بيان اينکه از ابتداي سال 97 تاکنون يکهزار و 205 هکتار از زمين هاي کشاورزي استان به آبياري قطره اي، دو هکتار به آبياري باراني و 488 هکتار به آبياري کم فشار مجهز شده افزود: براي سال جاري اجراي 14 هزار هکتار هدف گذاري شده است.
ذوالفقاري اضافه کرد: علاوه بر 10 ميليون تومان که به صورت بلاعوض به ازاي هر هکتار به کشاورزان در اين زمينه کمک مي شود، نقشه برداري اراضي، مطالعه و طراحي شرکت هاي مشاور و انتخاب نوع سامانه آبياري نيز با توجه به الگوي کشت به صورت رايگان انجام مي شود.
وي گفت: آبياري قطره اي در انواع مختلف خود از جمله آبياري تيپ، قطره اي زيرسطحي، روسطحي و آبياري باراني که بهره وري بالايي دارند موجب صرفه جويي در مصرف آب به ميزان 300 ميليون مترمکعب و افزايش بهره وري از آبياري به ميزان 44 درصد شده است.
ذوالفقاري يکي از مهمترين عوامل بي ميلي کشاورزان براي تجهيز اراضي خود به سامانه هاي نوين را پروانه نداشتن براي بهره برداري از آب در اختيار ذکر مي کند و ادامه مي دهد: براي نمونه در منطقه چهارباغ ورامين چهار هزار و 500 هکتار زمين در اختيار 50 کشاورز است که امور آب به چاه هاي آنان مجوز نمي دهد و اين عامل مهمي براي مکانيزه نشدن آبياري مزارع آنان به شمار مي رود.
وي گفت: کشاورزاني که مجوز تخصيص آب و اسناد مالکيت زمين داشته باشند براي اقدام به مکانيزه سازي سامانه هاي آبياري خود مشکلي ندارند.
حال درشرايطي که کشاورزان، اخذ تسهيلات مربوط به مدرن سازي سامانه هاي آبياري را هزينه بر، طولاني مدت و داراي بوروکراسي مي دانند و از سويي همه مي دانند که منابع آبي را ديگر ياراي پاسخگويي به نيازهاي کنوني نيست؛ ضرورت دارد زمينه هاي اجراي بهتر و بيشتر اين نوع سامانه ها در زمين هاي کشاورزي بهتر از پيش فراهم و مشارکت مناسب تر بهره برداران نيز فراهم آيد.
گزارش از : محمد بيدارمنش
6139/ 1008
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۷۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهدید کننده امنیت غذایی بوده و ممنوع است، گفت: موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دلیل تأمین امنیت غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی و دولت، موظف به حفاظت از زمین‌های کشاورزی هستیم.

وی افزود: حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون هکتار آن درجه یک و حدود ۴ میلیون هکتار درجه دو است و تقریباً ۷۰ درصد از تولیدات کشاورزی در این اراضی به دست می‌آید؛ بنابراین با یک عزم ملی مردم و حاکمیت باید با تمام توان از این اراضی محافظت کنند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: از بین رفتن این زمین‌های حاصلخیز موجب تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن استقلال اقتصادی و وابستگی به سایر کشورها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً شهرها و روستاها در ابتدا در کنار رودها و منابع آبی ایجاد شدند که خاک حاصلخیزی در آن منطقه وجود داشت، بنابراین تغییرات در حریم و محدوده شهرها و طرح هادی روستاها موجب تغییر در این اراضی حاصلخیز خواهد شد و باید با دقت در این مورد تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: اجازه تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال کشور داده نمی‌شود، لذا مردم نباید فریب مشاوران املاک غیرمجاز، افراد سودجو و فرصت طلب را بخورند، مردم بدانند که در صورت تغییر کاربری اراضی با آنان طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدام خواهد شد.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی از مردم خواست قبل از خرید زمین یا هرگونه تغییر کاربری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و مشاوره و استعلام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

گودرزی افزود: سامانه هوشمند رصد و پایش اراضی کشاورزی در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است و عرصه‌های کشاورزی را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به واحدهای گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی گزارش می‌کنند. در مین راستا از مردم نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری موضوع را با سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۳۱ اطلاع دهند.

کد خبر 6081202

دیگر خبرها

  • آیا بدنه جت های جنگنده مدرن ضد گلوله ساخته می شود؟(+عکس)
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود