Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از گیلان، خرید کیف و کفش و سایر ملزومات مدرسه جزء آن دسته از شیرینی‌هایی است که همواره دانش‌آموزان و والدین را با شوق روانه بازار می‌کند. زمان کمی تا آغاز سال تحصیلی مانده و بازار خرید لوازم التحریر و کوله پشتی داغ شده است.

در سال‌های اخیر افزایش تعداد کتاب‌های دانش‌آموزان از یک سو و اضافه شدن کتاب‌های کمک آموزشی و برنامه ریزی فشرده درسی مدارس از سوی دیگر موجب شده که بار علم بر دوش کودکان دانش‌اموز سنگینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشیدن این بارسنگین از مسیر خانه تا مدرسه، موجب ناهنجاری و دردهای کتف، ستون فقرات و کمر در دانش‌آموزان می‌شود که از جمله پیامدهای منفی این دردهای جسمانی، تاثیر بر قدرت ذهنی و یادگیری دانش‌آموزان در طول ساعت آموزش در مدرسه است.

سعید حمیدی، پدر یک دانش‌آموز که در حال خرید و انتخاب کوله پشتی برای فرزندش بود، به خبرنگار ایکنا گفت: فرزندم سال گذشته به دلیل حمل کتاب‌ها و دفتر سنگین همیشه از درد کمر و کتف، شکایت می‌کرد تتا حدی که با تعدادی از اولیا به مسئولین مدرسه مراجعه کردیم تا در تنظیم برنامه درسی هفتگی اینگونه موارد را هم لحاظ کنند که متاسفانه نتیجه‌ای نداشت و اعلام کردند اینگونه ناراحتی‌ها امر عادی است.

زهرا اکبری، مادر دانش‌آموزی از فروشنده در خصوص استقامت کوله پشتی سوال می‌کرد، گفت: از یک طرف تعداد کتاب‌ها درسی و از طرف دیگر حمل کتب کمک آموزشی باعث شد که سال گذشته کوله پشتی دخترم را به دفعات برای تعمیر ببرم.

دکتر رضا بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که دانش‌آموزان را در دوران تحصیلی تهدید می‌کند ناشی از حمل کیف‌های غیراستاندارد و سنگین و نیز کفش‌های تنگ، گشاد و نامناسب است، اظهار کرد: در واقع ضعف عضلات دانش‌آموزان سبب تشدید مضرات حمل کیف سنگین روی دوش آنان می‌شود که کجی ستون فقرات از مهم‌ترین عوارض ناشی از آن است.

رئیس مطب امام جعفر صادق(ع) رشت افزود: از سوی دیگر، افزایش گودی کمر، ‌ایجاد قوز پشت، گرفتگی عضلات و افتادگی و دردناکی گردن نیز از جمله عوارض شایع حمل کیف سنگین در دانش‌آموزان است که در سال‌های بعدی زندگی شان آنان را به شدت تهدید خواهد کرد.‌

این پزشک گیلانی گفت: کوله‌پشتی‌های دو بنده همراه بند کمر بهترین وسیله برای حمل وسایل دانش‌آموزان می باشد، استفاده صحیح از کیف، بسیار مهم است. کمااینکه استفاده از یک بند کوله پشتی از سوی بسیاری از دانش‌آموزان باعث وارد کردن فشار به یک طرف بدن (روی گردن و شانه) می‌شود که به خودی خود دردهای عضلانی برای دانش‌آموز را در پی دارد.

کیف‌های دانش‌آموزی استاندارد

دکتر بهشتی اضافه کرد: کیف‌ دستی وسیله‌ای مناسب برای دانش‌آموز نیست چراکه استفاده از این کیف‌ باعث فشار به یک طرف اندام فوقانی می‌شود و پس از مدتی فرد به دردهای ناحیه آرنج و مچ و حتی درد گردن دچار می‌شود.

وی ادامه داد: کیف دانش‌‌آموزی باید حتما کوله‌ پشتی باشد که از دو بند آن در ناحیه شانه استفاده شود و در صورت وجود بند در ناحیه کمر، این بند سوم هم بسته شود تا با افزایش نقاط اتصال و تقسیم وزن کوله‌پشتی، فشار کمتری به بدن وارد شود؛ در این صورت می‌توان گفت این وسیله از نظر پزشکی بیشتر مورد تائید است.

رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) رشت گفت: البته نکته‌ای که در بسیاری موارد نادیده گرفته می‌شود نقش موثر معلمان در سلامت دانش‌آموزان است. کما این که برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های ناشی از کیف‌های سنگین بر دانش‌آموزان، معلمان باید با تدوین برنامه‌ هفتگی مناسب و جلوگیری از حمل روزانه کتاب‌های اضافی، مانع سنگینی کیف دانش‌آموزان شوند.

بهترین کفش‌ برای دانش‌آموز کفش‌ ورزشی است

دکتر بهشتی در خصوص انتخاب کفش مناسب برای دانش‌آموزان، تصریح کرد: کفشی از نظر طبی استاندارد است که از پای فرد محافظت کند. کفش باید کاملا روی پا را بگیرد، یعنی هر نوع کفش یا دمپایی که پا در آن لق بزند پوشش مناسبی از نظر طبی نیست.

وی اضافه کرد: گاهی والدین برای فرزندان‌شان کفشی خریداری می‌کنند که بسیار به پایشان تنگ (کیپ) است. یعنی به توصیه فروشندگان عمل می‌کنند که می‌گویند کفش پس از مدتی جا باز می‌کند. در حالی که این یک باور غلط است و کفش از همان ابتدا باید مناسب پا بوده و فرد در آن احساس راحتی کند؛ بهترین کفش‌ برای دانش‌آموز کفش‌ ورزشی است که اندازه‌اش با بند قابل تنظیم باشد، البته برای دانش‌آموزان دبستانی بهتر است به جای بندی، چسبی باشد تا بند آن به طور مکرر باز نشود.

رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) رشت بیان کرد: کفش باید حداکثر نیم سایز از پا بزرگ‌تر باشد، در عین حال باید از خرید کفش‌های گشاد هم امتناع کرد. چراکه در این قبیل کفش‌ها فرد ناگزیر است از عضلات پا برای نگهداری کفش استفاده کند که از نظر پزشکی مناسب نیست. در حالی که باور اشتباه عموم بر این است که کفش راحت طبی، کفشی است که پا در آن لق بخورد و به پا فشار نیاورد. بعلاوه بهترین زمان برای خرید کفش عصر است چراکه پا در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارد.

کودکان، کفش پاشنه بلند نپوشند

دکتر بهشتی، کفش‌هایی با پاشنه بلند که فرم پا را عوض می‌کنند کفش مناسبی برای کودکان ندانست و تاکید کرد: کفش‌ بدون پاشنه هم باید لژ محافظی بین کف پا با زمین داشته باشد که سراسر پا از پنجه تا پاشنه را بپوشاند. چون کفش‌ تخت و بدون پاشنه هم برای فعالیت مناسب نیست. از دیگر ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش‌آموزان، وجود کفی است تا از برخورد کف پا با زمین محافظت کند از این‌رو کفی باید ضخامت مناسبی داشته باشد و نازک نباشد.

وی اضافه کرد: برخلاف باور عموم مبنی بر مناسب بودن کفش‌های مارک‌دار بسیاری از کفش‌ها با مارک‌های معروف در بازار از نظر طبی مشکل دارد و از پا محافظت نمی‌کند. بعلاوه دانش‌آموز نباید کفش‌ چرم‌ مصنوعی بپوشد، زیرا پا عرق می‌کند و هوا در کفش جریان ندارد. کفش‌ باید طوری باشد که دانش‌آموز برای ساعت‌ها در آن احساس راحتی کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله حبیبی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به در پیش بودن امتحانات نهایی بیان کرد: امتحانات نهایی امسال از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که به طور مستقیم نقش مهمی را در آینده و سوابق تحصیلی دانش آموزان ایفا می‌کند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اعلام اینکه ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی امسال شرکت خواهند کرد، ادامه داد: امتحانات نهایی در یک هزار حوزه و ۴۰ منطقه آموزشی در استان برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه فضای مناسبی در بخش‌های مختلف حوزه‌های امتحان نهایی فراهم شده است، ادامه داد: برای ایجاد آمادگی در دانش آموزان امتحانات شبهه نهایی در روزهای گذشته برگزار شده تا مقدمه‌ای برای شروع امتحانات نهایی باشد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه سوالات امتحان نهایی سوالاتی مفهومی هستند و معیار اصلی امتحانات قطعاً کتاب درسی خواهد بود، عنوان کرد: نتایج امتحانات شبه نهایی را رصد و این نتایج را به دانش آموزان اعلام خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: جامعه مدیون معلم است و بدون شک، معلم جایگاهی مقدس است و در همین راستا برنامه‌های هفته معلم امسال به صورت ویژه و متفاوت خواهد شد.

وی با عنوان اینکه معلمان برگزیده و نمونه استان خوزستان در ۱۲ اردیبهشت ماه به دیدار رهبر معظم انقلاب اعزام خواهند شد، افزود: دیدار با علما و نماینده رهبر انقلاب در خوزستان از دیگر برنامه‌های هفته معلم است.

حبیبی با اشاره به نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مدارس سراسر استان خوزستان گفت: ۱۴ معلم نمونه خوزستانی در مراسمی استانی تقدیر خواهند شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اظهار اینکه ۱۰۳ هزار نوآموز در پایه اول ثبت‌نام خواهند کرد، افزود: ۵۹ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان در حال انجام فرآیند سنجش سلامت هستند.

وی با عنوان اینکه سنجش سلامت در ۱۳ زمینه غربالگری انجام می‌گیرد، گفت: شرط ورود به پایه اول و ثبت نام کتب درسی سنجش سلامت دانش آموزان است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 6087526

دیگر خبرها

  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان