Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@23:04:59 GMT

یک نماینده: دولت قرار بود بسته معیشتی به مجلس ارائه کند

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۵۹۷۴۸

یک نماینده: دولت قرار بود بسته معیشتی به مجلس ارائه کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند، ولی هنوز این بسته ارائه نشده است.

خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند، ولی هنوز این بسته ارائه نشده است.

محمد حسینی در خصوص میزان موفقیت دولت در اجرای بسته سیاست‌های ارزی، اظهار داشت: دولت بعد از اینکه ارز را تک‌نرخی کرد و بازار ثانویه را شکل داد، به علل مختلف نتوانست موفقیت کامل را در کنترل بازار ارز به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وجود سامانه‌های مختلف ارزی را یکی از عوامل عدم موفقیت دولت خواند و گفت: این سامانه‌ها، زیرساخت‌ها و سرعت مورد نیاز را ندارد و پراکنده هستند همه این عوامل موجب شده بازار ثانویه نتواند ثبات و آرامش را به بازار بازگرداند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی عدم موفقیت دولت در تأمین ارز مورد نیاز بازار ثانویه را از عوامل و مشکلات در اجرای بسته سیاست‌های ارزی خواند و گفت: دولت هنوز نتوانسته ارز مورد نیاز بازار ثانویه را تأمین کند. پتروشیمی‌ها تنها ۵۰ درصد ارز مورد نیاز بازار ثانویه را تأمین کرده‌اند.

وی ادامه داد: عدم وجود نرخ ثابت برای محصولات پتروشیمی و عدم پرداخت به موقع بهای کالا‌های پتروشیمی از علل عدم دسترسی پتروشیمی‌ها به منابع ارزی است.

حسینی گفت: همه این عوامل موجب شده است بازار ثانویه نتواند به کارکرد مورد نیاز در بسته ارزی دولت عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتخاب ۱۶ صرافی از بین ۶۰۰ صرافی به صورت گزینشی و قرار گرفتن بقیه صرافی‌ها در زیرمجموعه این ۱۶ صرافی موجب افزایش قیمت ارز شده است و منجر شده بازار ثانویه نتواند به اهداف خود در بسته سیاست‌های ارزی دست یابد.

وی با بیان اینکه بازار ارز ما در انحصار چند صرافی خاص قرار دارد، این صرافی‌ها وقتی به صرافی‌های دیگر پول می‌دهند، قیمت ارز را افزایش می‌دهند.

حسینی ادامه داد: برای اولین بار است که چهار نرخ ارز در اقتصاد کشور ما وجود دارد؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی، ارز ۸۰۰۰ تومانی، ارز بازار ثانویه در حدود ۱۰ هزار تومان و ارز بازار آزاد برای خرید مسافرتی که بیش از ۱۰ هزار تومان است و از بازار‌های غیررسمی تأمین می‌شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی افزود: تعدد نرخ ارز در کشور خطرناک است و هیچ‌وقت در کشور ما چهار نرخ ارزی وجود نداشته است. علاوه بر این اگر مردم به صرافی‌ها هم مراجعه کنند، نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی اظهار داشت: دولت معتقد است مردم با توجه به مشکلات اقتصادی، به دنبال این هستند که سرمایه‌های خود را به سرمایه‌های پرتداوم و پرارزش تبدیل کنند که شامل طلا، ارز، خودرو و ساختمان است؛ به همین دلیل نقدینگی به سمت این بازار‌ها حرکت کرده و این بازار‌ها را دچار مشکل کرده است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی تصریح کرد: امیدواریم دولت سریعتر خلاء‌هایی که در سامانه‌های ارزی وجود دارد را برطرف کند، زیرا این سامانه‌ها نتوانسته همه نیاز‌های متقاضیان را برطرف کند. به طور مثال برخی محصولات در زمره کالا‌های ضروری قرار نمی‌گیرد.

حسینی گفت: امیدواریم با همراهی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مشکلات به سرعت حل شده تا کارکرد بسته ارزی نهایی شود و آرامش به بازار بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند که هنوز برخی اتفاقات در وزارت رفاه، زیرساخت‌های لازم فراهم نشد و هنوز این بسته ارائه نشده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بسته ارزی بسته معیشتی مجلس دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۵۹۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی

امتداد - بانک مرکزی با ابزار‌های موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته‌بازی وارد بازار ارز نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های حقیقی باز شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در خاموش سازی مدبرانه تنش‌های ارزی هفته‌های اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در بیش از یک سال گذشته جزیی از عملکرد موثر بانک مرکزی محسوب می‌شود، ورود درست به بازار ارز در راستای جلوگیری از التهاباتی است که با هدف تخریب معیشت مردم و کسب سود عده قلیلی بر پا شده است.

وی در این باره تاکید کرد: بانک مرکزی در روز‌هایی که شاهد نوسان هیجانی بالا رفتن نرخ ارز بودیم تلاش کرد تا با سیاست‌های درست و عدم دامن زدن به افزایش قیمت، بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، ضمن اینکه درباره هیجانی بودن این نوسانات به خوبی و درستی اطلاع رسانی کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آگاهی دادن بانک مرکزی به دارندگان سرمایه‌های خرد مبنی بر اینکه نباید در دام سفته بازانی افتاد که چند روزی به دنبال بالا بردن کاذب تقاضای ارز در بازار هستند تا منافع مالی خود را تامین کنند، سبب شد بسیاری از مردم وارد این مسیر نشوند و در کنار التهاب آفرینان بازار ارز قرار نگیرند.

قادری افزود: اطلاع رسانی بانک مرکزی موجب جلوگیری از زیان بسیاری از مردم شد؛ چرا که سفته بازان با ایجاد فضای هیجانی کاذب به دنبال بالا بردن نرخ ارز با نمایش وجود متقاضی بسیار زیاد در این بازار بودند؛ در حالی که مشخص بود بازار به سرعت افت می‌کند و قیمت ارز به نرخ‌های سابق برمی گردد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: در این شرایط بانک مرکزی با ابزار‌های اطمینان بخش و موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته بازی وارد بازار نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های واقعی باز شود.

بساط گرانفروشی ارز جمع شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی با تخصیص درست و به موقع ارز مختص واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌ها باعث اطمینان بیشتر در فعالان اقتصادی شد؛ بنابراین زمینه‌ای برای وجود تلاطمات در بازار ارز باقی نماند و به این دلیل بساط گرانفروشی ارز و بازار گرم کنی بالا بردن نرخ ارز هم جمع شد.

وی معتقد است: در چنین شرایطی مردم نیز نباید اسیر التهاب آفرینی‌های دلالان ارزی شوند و منابع مالی خود را در جایی هزینه کنند که ممکن است به همان سرعتی که بر قیمت آن افزوده شده به همان سرعت نیز در مسیر کاهش نرخ قرار بگیرد؛ درست شبیه به روندی که در افزایش و کاهش نرخ ارز طی روز‌های اخیر شاهد آن بودیم. در واقع مردم باید بدانند اسیر شدن در این بازار‌ها به زیان آنهاست لذا نباید به چنین التهاباتی دامن بزنند.

قادری تاکید کرد: بانک مرکزی در چنین شرایطی باید روش‌های متعددی را در پیش بگیرد تا بخشی از مردم که نگران حفظ قدرت خرید هستند بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند؛ مثل سپرده گذاری ارزی که می‌تواند منجر به کاهش تلاطمات ارزی در چنین زمان‌هایی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • توزیع بیش از ۴ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان در میامی
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید