Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-28@16:45:16 GMT

اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۰۲۰۵

اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری تقریب، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران دیروز دوشنبه ۱۲ شهریور با حضور شکر الله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها، اصغر گودرزی مدیر کل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد، هادی آشتیانی مدیر کل فرهنگی نهاد، مرتضی محمد زاده مدیر کل امور مجلس و استان‌های نهاد، مهردخت وزیر پور استاد دانشگاه و عضو سابق هیات امنای نهاد، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، روسای شهرستان، کتابداران و اعضای فعال کتابخانه‌های استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی علامه حلی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن بیگی در این مراسم گفت: اگر به آموزه‌های دینی خود نگاه کنیم، می‌بینیم که در قرآن کریم، روایات و وقایع تاریخ اسلام بر علم و دانش اندوزی تاکید شده است. در آیات متعدد از تفاوت کسانی که علم دارند و آنانی که ندارند در قالب سوال انکاری یاد شده است که بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کند.

وی افزود: مطالعه و فهم دین از مهمترین اعمال است که حتی در شب قدر نیز توصیه شده است علیرغم اهمیتی که دین ما برای مطالعه قائل است، سرانه مطالعه مناسبی در کشور وجود ندارد. در این راستا باید از جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی کمال استفاده را بکنیم تا جوانان و نوجوانان به مطالعه تشویق شوند و چنانچه این اتفاق با موفقیت انجام شود آسیب اجتماعی کمتری را در جامعه و خانواده‌ها شاهد خواهیم بود.

حسن بیگی ادامه داد: مطالعه در فضای مجازی به مانند مطالعه در اقیانوسی با عمق نیم میلیمتر است. در حال حاضر همه افراد از دولتی و غیر دولتی باید برای رونق سرانه مطالعه کمک کنیم. در این باره پیشنهاد می‌کنم که ورود افراد به کتابخانه‌ها و فرایند ثبت‌نام آن‌ها به سادگی انجام شود و کتابخانه‌ها به مکانی جذاب برای مخاطبان تبدیل شود. امروز شاهد هستیم که کتاب و کتابخوانی طبق دستور دین ما در جامعه صورت نمی‌گیرد این در حالی است که دین ما بنیان گذار مطالعه است و ما باید از هر روشی برای افزایش سرانه مطالعه استفاده کنیم. رسانه ملی در این حوزه تاثیرگذار است و می‌تواند با ساخت فیلم و برنامه‌های فرهنگی در این حوزه فعالیت کند. همچنین آموزش و پرورش نیز می‌تواند ورود خوبی به این حوزه داشته باشد.

در ادامه علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: از رویداد‌های مهم فرهنگی کشورمان طی امسال جشنواره کتابخوانی رضوی بود که فعالیت خود را از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کرد. هفت عنوان کتاب که از سوی نهاد کتابخانه‌ها معرفی شده بود که در سطح استان به مخاطبان ارائه شد در این دوره تصمیم بر انجام تبلیغات گسترده بود که این کار در تمام استان تهران انجام شد.

وی افزود: دو اثر مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان بود. همچنین از میان این هفت اثر که برای مخاطبان معرفی شده بود دو اثر مخصوص نوجوانان و سه اثر به حوزه بزرگسالان اختصاص داشت. مسابقه در سطح استان برگزار شد و در این راستا ارزش‌های دینی به کوشش نهاد کتابخانه‌های استان تهران با فرهنگ کتابخوانی پیوند داده شد که در جشنواره کتابخوانی رضوی جشن این پیوند را برگزار می‌کنیم.

نیکنام گفت: سه هزار و ۳۰۵ نفر در بخش آنلاین که شامل:۱۴۶ نفر در بخش پویش مجازی،۱۹۲نفر در بخش خانوادگی،۷۷ نفر در بخش نقاشی اینترنتی و دو هزار ۸۹۲ نفر در بخش انفرادی این جشنواره شرکت کردند. همچنین در بخش مکتوب این جشنواره نیز ۱۵ هزار و ۳۷۲ نفر در بخش انفرادی، ۵ هزار و ۷۱۹ نفر در بخش نقاشی، ۴۹۸ نفر در بخش خانوادگی شرکت کردند که مجموع این افراد برابر ۲۱ هزار و ۵۸۹ نفر می‌شود. به منظور اطلاع رسانی و معرفی منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی برنامه‌های متنوع فرهنگی نیز در کتابخانه‌ها برگزار شد که برپایی نشست‌های کتابخوانی بصورت گسترده و قصه گویی در تمامی کتابخانه‌ها با کوشش کتابداران، در کنار جلسات نقد کتاب در بسیاری از شهرستان‌های استان تهران و کتابخانه‌ها از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به رشد قابل توجه میزان مشارکت مردم در این جشنواره اشاره کرد و گفت: تعداد نفرات شرکت کننده در این جشنواره طی سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۸۱ نفر بود که این تعداد امسال به ۲۸ هزار و ۵۸۹ نفر رسیده است که نشان دهنده رشد خوب در این حوزه است در همین راستا پیشنهاد می‌کنم که در حوزه تقدیرنامه‌ها، کتابخانه‌های را که بیشترین فعالیت در این زمینه را داشته‌اند مورد تجلیل قرار دهیم. همچنین کتابدارانی را که زحمت می‌کشند و بصورت انفرادی و حتی خارج از کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند را مورد قدردانی قرار دهیم.

در بخش دیگر این برنامه، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به راه اندازی دو کتابخانه در خراسان شمالی طی ۴ روز گذشته گفت: بخش کودک هیجان انگیزترین بخش این دو کتابخانه بود. بی‌شک اگر بخواهیم اتفاقی را در گسترش کتابخوانی ایجاد کنیم چاره‌ای جز این نداریم که زمان، انرژی و سرمایه گذاری خود را به حوزه کودک معطوف کنیم.

وی گفت: تلاش در این حوزه‌ها طی کوتاه مدت به بار می‌نشیند تجربه دیگر کشور‌ها اثبات کرده است که کتابخوانی باید در مدارس و سنین کودکی آغاز شود این موضوع یک ضرورت است و بخش کودک در توسعه کتابخانه‌ها در اولویت قرار دارد. در دوره‌های مختلف؛ نهاد کتابخانه‌ها این موضوع را با جدیت پیگیری کرده است ظرفیت کتاب و کتابخوانی در کشور وجود دارد و اگر ضعفی در این باره موجود است به مدیریت این حوزه، فرهنگسازان و مسئولان رسانه مربوط می‌شود که به صورت درست و دقیق عمل نکرده‌اند.

رمضانی با اشاره به اینکه نگاه جدیدی در کشور وجود دارد که از ظرفیت موجود بهتر و بیشتر استفاده شود، ادامه داد: ما در نهاد کتابخانه‌ها به دنبال گسترش فرهنگ کتابخوانی هستیم و به هر نهادی که آمادگی خود را در این باره اعلام کند اعلام همکاری می‌کنیم و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم در همین راستا سامانه کتابخوانی در دوره هشتم جشنواره کتابخوانی رضوی فراهم شد. ۴۰۰ نهاد در این جشنواره با نهاد کتابخانه‌ها همکاری کردند که سطح مشارکت هر کدام با دیگری متفاوت است در صحبتی با بهزیستی اعلام کردیم که ما ظرفیت برپایی مسابقات نقاشی به جشنواره رضوی را در مراکز این نهاد داریم در نهاد‌های دیگر هم همکاری‌های مشابه دیگری داشتیم.

این مدیر فرهنگی گفت: در تهران سختی کار در کنار امکانات وجود دارد، اما در عین حال توقع ما از اداره کل تهران بیش از این است و امیدواریم که استان تهران بتواند جایگاه نخست را در جشنواره کتابخوانی رضوی اذان خود کند. همچنین فعالیت نهمین جشنواره از فردای همین روز آغاز می‌شود و زمان بندی جدیدی را برای این دوره در نظر گرفته‌ایم امسال در برنامه خود داریم که همزمان با ۲۴ آبان از کتابداران و کتابخانه‌های برتر و استان‌های دارای رشد مناسب در جشنواره رضوی تجلیل کنیم.

سپس فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب به سپیدی یک رویا، گفت: همکاری خانواده‌ها با این جشنواره اقدامی مبارک است تنوع کتاب‌ها بنا به ذائقه افراد به صورتی مناسب انتخاب شده بود و تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفت برپایی جلسات نقد کتاب در ۴ کتابخانه از دیگر اقدامات مطلوب این دوره بود که فرصت مناسبی را بین نویسنده و مخاطب ایجاد می‌کرد که با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

وی عنوان کرد: در این راستا متوجه شدم که ۱۶۰ هزار نفر کتاب من را خوانده‌اند این در حالی است که تیراژ کتاب من ۱۷ هزار نسخه است. این موضوع نشان می‌دهد هر کتاب توسط ۱۰ نفر خوانده شده است. کتاب «به سپیدی یک رویا» مستند داستانی است که از ۶۰ تا ۷۰ کتاب تاریخی را برای نگارش آن مطالعه کرده‌ام. اشتیاق مخاطبان نسبت به مطالعه بیشتر از نکات قابل توجه این جشنواره بوده است.

سلیمانی در ادامه گفت: انتخاب یک داستان برای بخش بزرگسال به عقیده من اتفاق بزرگی است. معمولا کتاب‌های که در مورد ائمه نوشته می‌شوند کلیشه‌ای هستند، ولی من در این کتاب تلاش کردم روند متفاوتی را داشته باشم و از زبان یک شخص سوم وقایع را بیان کنم که شاید همین موضوع دلیل انتخاب کتاب بود.

در مراسم پایانی این جشنواره ۱۵ نفر برگزیده استانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند که در بخش گروه سنی کودک و نوجوان ۹ نفربه نام‌های ترنم رجایی کتابخانه محقق حلی شهر تهران، سارا رحیمی زاده کتابخانه ابوریحان ده خیز، رقیه علی محمدی کتابخانه شهید مطهری باقرآباد، امیرعلی عشرتی کتابخانه امام جعفر صادق (ع)، علی زیمله کتابخانه ابن سینا شهر تهران، ستایش منتظری کتابخانه پروین اعتصامی گلستان بهارستان، مریم قربانی کتابخانه شهدای مدافع حرم شهریار نوجوان، زهرا احمدوند کتابخانه شیخ کلینی ری، زینب السادات صندید کتابخانه امامزاده یحیی موفق به دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی شدند.

در بخش دوم که به تقدیر از ۶ نفر برگزیدگان خانوادگی و بزرگسال اختصاص داشت، در بخش بزرگسال (انفرادی) معصومه زارع کتابخانه خاتم الانبیا نسیم شهر بهارستان و مهسا مقصودی کتابخانه ابن سینا شهر تهران و در بخش خانوادگی از جعفر منصوری کتابخانه پیامبر اعظم (پرند) شهرستان رباط کریم، زهرا رضایی کتابخانه علامه طباطبایی تهران، صدف بامروت پیشخوانی کتابخانه شهید قوشچی ملارد، مهین کیه کتابخانه استاد امیری فیروزکوهی با اهدای لوح تقدیر و تندیس هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و کارت هدیه تقدیر به عمل آمد.

همچنین ۴۳ نفر از کتابخوان‌های رضوی شایسته تقدیر شدند و از مدیران ۲ سازمان برتر شامل ستاد فرماندهی سپاه حضرت سید الشهداء استان تهران و معاونت نیروی انتظامی تهران بزرگ که مشارکت قابل توجهی در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره داشتند تجلیل شد.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر

ایسنا/همدان مسئول کتابخانه دانشجو ملایر از اهدای یک هزار و ۷۹۴ جلد کتاب به این کتابخانه در سال گذشته خبرداد.

مریم هنرجو در این باره اظهار کرد: در سال گذشته اهداکنندگان دانایی ۱۷۹۴ کتاب به این کتابخانه اهدا کردند و سالی خوب در سنت حسنه وقف را رقم زدند.
وی با بیان اینکه این کتابخانه با اجرای ۱۶۰ برنامه فرهنگی توانست میزبان علاقمندان به کتابخانه شود، گفت: در حال حاضر این کتابخانه دارای ۱۴۶۶ عضو فعال با حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب است.
هنرجو همچنین رونمایی کتاب «فریدون محمودی»، برگزاری دوره‌های آموزش نوشتن خلاق توسط «غلامرضا بکتاش» نویسنده کودکان و نوجوانان، برگزاری جلسات یک روز با حافظ، نشست کتابخوان فرهنگیان، برگزاری منظم جلسات کانون شعر و ادب رضوی با همکاری انجمن معراج، قصه گویی و معرفی کتاب در بخش کودک، برگزاری بیش از ده نشست کتابخوان را از جمله برنامه‌های شاخص اجرایی در سال گذشته برشمرد.


مسئول کتابخانه توحید شهر سامن نیز از برگزاری سه دوره کلاس آموزشی و دو نمایشگاه در راستای اجرای طرح کسب و کارهای کوچک در کتابخانه توحید شهر سامن در سال گذشته خبر داد.

سکینه تاجوک با بیان اینکه سه دوره کارگاه قالی بافی با همکاری اداره فنی و حرفه‌ای در این کتابخانه برگزار شد، گفت: در هر دوره ۲۰ نفر ثبت نام کرده و در پایان  مدرک معتبر قالی بافی را دریافت کردند. 

تاجوک افزود: درحال حاضر علاوه بر کلاس‌های قالی بافی دوره‌های خیاطی و قلم زنی هم با همکاری اداره فنی و حرفه ای و کمیته امداد امام خمینی(ره) ویژه بانوان تحت پوشش این کمیته در کتابخانه دایر است. 

وی به برپایی دومین نمایشگاه کسب و کارهای هنرجویان دوره‌های فوق در کتابخانه سامن در اسفند ماه سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت و در این نمایشگاه که بازدید عموم و دانش آموزان را در پی داشت بازدیدکنندگان با مشاغل مختلف آشنا شدند.

مسئول کتابخانه‌های یادگار امام(ره) روستای انوج و شهید مومنی روستای طجر نیز از برگزاری دوره های کسب و کار در این دو کتابخانه خبر داد.

مهدی شیراوند اظهار کرد: در سالی که گذشت با اجرای طرح کسب و کارهای کوچک به صورت کلان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دو کتابخانه روستایی اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای نیل به هدف توانمند سازی اقشار مختلف جامعه برگزار شد.

شیراوند با بیان اینکه در دوره‌های خیاطی، نقاشی و قلاب بافی حدود ۴۰ نفر در هر دو کتابخانه به یادگیری مهارت پرداختند، مطرح کرد: قرار است در سال جاری نمایشگاهی از آثار این هنرجویان در معرض دید عموم برپا شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، وی از برگزاری دوره آموزشی تابلو فرش در سال آتی خبر داد و استقبال مخاطبان را یکی از عوامل تداوم این کلاسها دانست و  افزود: امروزه کتابخانه‌ها به مکانی برای تبادل اطلاعات و مهارتها تبدیل شده و پویایی این مراکز به خوبی مشهود است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • پایان فروردین ماه ؛ معرفی برترین های جشنواره کتابخوانی رضوی
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده