Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:32:46 GMT

جایزه قوکاسیان نشانه قدرشناسی سینما است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۰۲۷۳

جایزه قوکاسیان نشانه قدرشناسی سینما است

تهران - ایرنا - امراله احمدجو، خالق سریال «روزی روزگاری»، اهمیت وجود جایزه «زاون قوکاسیان» در جشنواره فیلم کودک را قدرشناسی از کسی دانست که به گفته او یکی از دوستداران واقعی سینما بوده است.

قوکاسیان زاده شهر اصفهان بود. او در تاریخ هنر معاصر ایران، نخستین کسی است که برای یک فیلم سینمایی، کتاب معرفی و نقد و بررسی تهیه و منتشر کرد از این منظر نام او در تاریخ سینمای ایران جاودانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زاون علاوه بر تألیف کتاب‌هایی درباره سینماگران سرشناس ایرانی، با نشریات سینمایی ایران نیز همکاری می‌کرد و چند فیلم سینمایی بلند و کوتاه نیز ساخت.
قوکاسیان اول اسفند ماه سال 93 درگذشت و این برای نخستین بار است که در جشنواره فیلم کودک اصفهان جایزه ای به نام او اهدا می شود.
امراله احمدجو کارگردان سینما روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره جایزه ویژه زنده‌یاد زاون قوکاسیان در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: زاون با این‌که از اقلیت‌های مذهبی بود اما به ایران و موطن خود عشق می‌ورزید.
به گفته احمد جو، قوکاسیان تفاوت‌های فرهنگی را نادیده می‌گرفت و با اینکه می‌توانست در تهران یا خارج از کشور زندگی کند با آنچه در توان داشت، برای سینمای شهر اصفهان انرژی صرف می‌کرد.
احمدجو با اشاره به خلوص نیت و دانش زیاد زاون درباره سینما، افزود: دانش زاون هم درباره تکنیک سینما بود و هم درباره حواشی آن، چراکه سینما بسیار گسترده‌تر از مرکز و محور آن است و مسایل پیرامون سینما مانند مدیریت سالن، تبلیغات و بازتاب سینما در جامعه، اجزای مجموعه سینما را تشکیل می‌دهند.
کارگردان «روزی روزگاری» با اشاره به تلاش‌های زاون برای تدریس سینما، راه اندازی دانشکده‌های سینمایی و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم کوتاه حسنات، گفت: این فعالیت ها به‌عنوان میراث زاون باقی مانده و نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران خواهد داشت.
احمدجو افزود: زاون همیشه برای سینما وقت و انرژی صرف می کرد. یادم هست که حتی نیمه‌شب با من تماس می گرفت و از فیلمی می‌گفت که به تازگی دیده بود.
وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی در اصفهان با قوکاسیان دوست بودند که این اتفاق، ناشی از روحیه مهربان او بود، چرا که او دوستدار همه بود و با همه خودمانی رفتار می‌کرد و به همین دلیل شایسته است که یاد و خاطره اش باقی بماند.
احمدجو در پایان طراحی جایزه ای به نام زاون قوکاسیان را اقدام بسیار خوبی دانست که نشانه قدرشناسی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از یکی از دوستداران واقعی و اهالی سینما است.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان در حال برگزار است.
فراهنگ**9246** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره كودك قوكاسيان سينما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک

معاون صدای شبکه خاوران گفت: هیات داوران پس از برگزاری نشست نهایی، نامزد دریافت جایزه در موضوعات مختلف بخش ویژه جشنواره را معرفی کردند که صدای خاوران با حضور پر رنگ در این جشنواره موفق شد در ۴ بخش اثر برگزیده داشته باشد. 

کامیابی افزود: در بخش اصلی این جشنواره عقیله پاک با اثر چریک پیر نامزد دریافت جایزه مقاومت و هانیه پیرامی با اثر آوای کار نامزد دریافت جایزه پاسداشت زبان پارسی شدند. 

وی گفت: در بخش ویژه جشنوراه هم مهدی امیر آبادی زاده با اثر گلچین با موضوع شعار سال و فاطمه زهرا روزی با اثر نماینده آقا نامزد دریافت جایزه مشارکت اجتماعی شدند. 

کامیابی گفت: بیش از ۴۰۰ اثر از سراسر کشور به سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک ارسال شد که صدای خاوران بیشترین آثار راه یافته را در بین مراکز استان‌ها دارد.

اختتامیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟